printlogo


کد خبر: 231092تاریخ: 1399/12/12 00:00
نگاهی کوتاه به کتاب «مسجد رهبر»
راهنمای ترسیم نقشه کهکشان زمین

محمدحسین عابدخراسانی: کهکشان جهان مملو از ستارگان است. شب‌های کویر، نمای درخشش ستارگان آسمان برای زمینیان است؛ ستارگانی که ظلمت سیاه شب را نورانی و نیست مطلق را به هست زیبا منظر تبدیل می‌کنند. جالب می‌شود وقتی متوجه می‌شویم در زمین نیز ستارگانی وجود دارد، آن هم برای آسمانیان! اهل آسمان به ستارگان زمینی می‌نگرند؛ ستارگانی که ظلمت تاریک زمین را نورانی می‌کنند. ستارگانی که چراغ راه زمینیان به سوی آسمان‌اند. رسول خدا(ص) از قول خداوند متعال فرمود: «آگاه باش که خانه‌هاى من در زمین مساجد هستند و براى اهل آسمان‌ها همچـون ستارگان براى اهل زمین مى‌درخشند». مساجد ستارگان درخشان زمین‌اند؛ ستارگانی که نور از خود ساطع می‌کنند. ستاره‌ آسمانی، نقطه‌ نور نیست. نورانیتی است که از یک نقطه دیده می‌شود. مساجد پرتوافکن منطقه‌ای در زمین‌اند. مسجد هر محله مرکز نوربخشی آن محله است. اگر محله‌ای بخواهد در نظر آسمانیان روشن شود باید مسجدش روشن‌کننده باشد. بگذارید عمیق‌تر شویم. نور ستارگان آسمان از درون‌شان است. فعل و انفعالات درون ستاره، نوربخش بیرون ستاره است. مساجد نیز زمانی نورانیت محیطی خواهند داشت که فعل و انفعالات درون‌شان توان نوربخشی بیرون را فراهم کنند. پس اگر در اطراف خود به دیده‌ آسمانی می‌نگریم و نوری نمی‌بینیم، باید مساله را از درون مساجد بجوییم. راه‌حل را از درون مساجد بیابیم. 
چندی پیش کتابی رونمایی شد؛ کتابی که نوید فصل جدیدی را می‌داد. قلم‌های متعددی پیرامونش به تحریر درآمد. جلسات متعدد گرداگردش برگزار شد. کتاب، صفحاتی از تاریخ را روشن می‌کرد؛ تاریخی که آینده را می‌سازد. تاریخی که بیشتر درس‌آموز است تا عبرت‌آموز! 
کتاب «مسجد رهبر، تاریخ شفاهی مسجد کرامت» رونمایی شد. درصدد نقد و بررسی کتاب نیستیم، چراکه قبلا انجام گرفته و دسترسی به آن فقط جست‌وجوی کلمات را می‌طلبد. پرداخت‌مان را به آینده معطوف می‌کنیم زیرا بررسی آینده‌ بعد از کتاب، می‌تواند راهبردهای رسیدن به آن را مشخص کند. مسجد کرامت یکی از ستارگان زمین است؛ مسجدی که روشنابخش منطقه‌ای است. روشنایی که از یک نقطه شروع شده و پیرامونش را فرا می‌گیرد. آنچه به تصویر می‌کشد فعل و انفعالات داخل آن است. افعالی که موتور آفرینش نور است. دقیقا همان آینده که باید بسازیم. تصویری که کتاب ترسیم می‌کند به همگان نشان داده می‌شود. مردم مشاهده می‌کنند. درس می‌گیرند. دغدغه‌مندان و عاملان عمل می‌کنند و کهکشان زمین را می‌سازند. «مسجد رهبر» راهنمای ترسیم نقشه کهکشان زمین است. برای رسیدن به آن کهکشان باید نقشه‌کشان این عرصه، شالوده کتاب مسجد رهبر و کتاب‌های مشابه را جمع‌آوری و نقشه جامع نهایی را ترسیم کنند. تاریخ شفاهی به تنهایی راهبرددهنده نیست، بلکه نشان‌دهنده راهبرد‌هاست. استخراج الگوی متصورشده در این کتاب‌ها قدم بعدی است. نمونه و سرمشق دیگر مساجد ابتدا تهیه و تنظیم می‌شود. الگو می‌شود. پس از آن الگودهی و الگوزدایی می‌شود. به عبارتی در وهله‌ بعد، الگو و غیرش را مشخص کنیم. در نهایت نیز نقشه را به نقشه‌خوان‌ها می‌رسانیم. از این رو به پژوهشگران، دغدغه‌مندان و فعالان این عرصه مطالعه این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم. یادمان نرود تحول شروع شده و زمان ثمره فرا رسیده است. البته فراموش نکنیم تاریخ می‌تواند برای همه درس‌آموز باشد. گروهی برای نقشه‌کشی باید بخوانند. گروهی برای نقشه‌خوانی و گروهی برای رسیدن به مقصد! پس این کتاب برای همه اقشار می‌تواند مفید باشد. با مطالعه این کتاب می‌توانید با یکی از نقاط روشنابخش سرزمین ایران در بُردار زمان آشنا شوید. 
لازم به ذکر است کتاب 544 صفحه‌ای «مسجد رهبر» به قلم «مرتضی انصاری‌زاده» و قیمت 50 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر raheyarpub@ و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0068 sec