printlogo


کد خبر: 231105تاریخ: 1399/12/12 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با امیررضا واعظی‌آشتیانی پس از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال
وزارت باز هم رفوزه شد

دهم اسفند روز انتخاب رئیس جدید فدراسیون بود؛ روزی که ۸۶ عضو در سالن اجلاس سران کنار یکدیگر نشستند تا از بین کیومرث هاشمی، علی کریمی، مصطفی آجرلو و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم یک نفر سکاندار فدراسیون فوتبال شود. در دور اول علی کریمی و مصطفی آجرلو به ترتیب با ۹ و ۱۸ رأی کنار رفتند و هاشمی و عزیزی‌خادم به دور بعد رفتند. کریمی انتخابات را مهندسی دانست و خیلی زود هم سالن برگزاری مجمع را ترک کرد. البته پیش‌بینی می‌شد کریمی نسبت به سایر نامزدها رأی کمتری را به خود اختصاص دهد. از طرفی او برنامه‌ای هم ارائه نداده بود که بخواهد اعضا را مجاب به رأی دادن کند. در دور دوم، عزیزی خادم با ۴۹ رأی به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد. عزیزی‌خادم معتقد بود این مجمع استقلال خود را نشان داده و در ادامه هم عنوان کرد نگاه فدراسیون حرفه‌ای، تعاملی و غیرسیاسی خواهد بود. به همین منظور «وطن‌امروز» درباره مجمع انتخاباتی فدراسیون با امیررضا واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت‌وگو کرده است. آشتیانی وزارت ورزش در مهندسی شدن انتخابات رفوزه شده و مقصر عدم انتخاب فوتبالی‌ها را خود فوتبالی‌ها دانست.
***
* نظرتان درباره انتخابات فدراسیون فوتبال چیست؟ 
به نظر من وزارت ورزش باز هم رفوزه شد؛ رفوزه در مهندسی شدن انتخابات. این برای بار دوم است که چنین اتفاقی می‌افتد. چون همیشه گفته‌ام در بیشتر کشورهای دنیا مهندسی طوری اتفاق می‌افتد که صدای مجامع بین‌المللی در نمی‌آید. در آنجا فردی را که ایده‌‌پرداز خوبی است و تیمی قوی دارد انتخاب می‌کنند و از او برای مهندسی استفاده می‌کنند. حتی اگر دولت‌ها هم عوض شوند، حمایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اما در مجمع خودمان دیدیم که بلد نبودند چطور برگزار کنند. وزارت ورزش افرادی را وارد انتخابات می‌کند که می‌سوزند و خیلی راحت این وزارتخانه رودست می‌خورد. در این راستا فوتبالی‌ها نتوانستند از ظرفیت خود استفاده کنند.
قبلا هم گفته‌ام ما افرادی داریم که هم تحصیلکرده هستند، هم سوابق بین‌المللی خوبی دارند و هم در عین حال افرادی پاکدست محسوب می‌شوند. خود فوتبالی‌ها دنبال چنین افرادی نرفتند و امروز فوتبالی‌ها دیگر نباید انتظار داشته باشند افراد فوتبالی روی کار بیایند. 
وزارت ورزش روی افرادی سرمایه‌گذاری می‌کند که قابلیت رأی آوردن ندارند، ضمن آنکه آنها توسط افرادی گمراه می‌شوند که استاد دور زدن هستند. 
 
* علی کریمی تنها ۹ رأی به خود اختصاص داد و در میان تشویق حضار جلسه را ترک کرد. آنها کسانی بودند که به او رأی نداده بودند، پس دلیل تشویق‌شان چه بود؟
در این مجمع پس از آنکه علی کریمی رأی کمی آورد، بیشتر اعضا علی کریمی را تشویق کردند اما تحلیل من از این تشویق کردن‌ها این است که آنها از روی احترام این کار را نکردند. 
منظور اعضای مجمع این بود که اهالی فوتبال بروند و پشت سرشان را هم نگاه نکنند. به همین دلیل است که می‌گویم فوتبالی‌ها در حق خودشان کوتاهی کردند. اگر آنها پای کار می‌ایستادند، حداقل یک‌سوم آرای مجمع را کسب می‌کردند ولی بی‌توجهی به شاخصه‌ها باعث شد ۴ سال دیگر فوتبال بدون حضور اهالی این رشته اداره شود. من امیدوارم در پایان،‌ فدراسیون بتواند حرکت جدیدی از خود نشان دهد. هر چند علی کفاشیان هم در این سال‌ها حرف‌ها و لبخندهای زیادی زد ولی او یک جمله کلیدی گفت که این فدراسیون باتلاقی است که هم خودش و هم بعدی‌ها را دچار مشکل خواهد کرد. 
 
* نظر شما این است که باید گزینه فوتبالی انتخاب می‌شد؟
خود فوتبالی‌ها تماشاگر انتخابات بودند و این گلایه به آنها وارد است. باید این نکته را یادآور شوم که فوتبال تنها متعلق به این رشته نیست و مشخص است افراد با گرایش‌های فرهنگی‌، سیاسی و اجتماعی می‌توانند به این رشته ورود کنند. بر این باورم تفکری که بر فدراسیون حاکم می‌شود، مبتنی بر اتفاقات گذشته است و هر چند شاید اتفاقات دیگری هم رخ بدهد اما فعلا از شرایط برمی‌آید که ممکن است شاهد اتفاق جدیدی نباشیم. 
 
* چقدر امیدوارید با روی کار آمدن اعضای جدید فدراسیون، فوتبال ما به سمت روزهای بهتر پیش رود؟
امیدوارم افراد جدید فدراسیون بتوانند بخشی از این باتلاق را خشک کنند و اتفاقات خوبی رقم بخورد اما سوءمدیریت وزارت ورزش در مهندسی انتخابات واضح و مبرهن بود و روز مجمع انتخابات باز هم شاهد آن بودیم.

Page Generated in 0/0063 sec