printlogo


کد خبر: 231116تاریخ: 1399/12/12 00:00
جزئیات جدید سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ از زبان معاون وزیر بهداشت
مردم سفر نروند

همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز، بسیاری از مردم در حال آماده کردن خود برای زدن به دل جاده هستند؛ جاده‌هایی که هنوز مشخص نیست پذیرای حضور مردم در نوروز 1400 خواهند بود یا خیر. چگونگی انجام سفرهای نوروزی، در هاله‌ای از ابهام است اما از هم‌اکنون مشخص شده است سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در ایام نوروز با وسایل شخصی ممنوع خواهد بود. 
در همین رابطه معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در برنامه صبح بخیر ایران درباره چگونگی انجام سفرهای نوروزی اعلام کرد: در ایام نوروز سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی که حدود ۵۰ شهر است با خودروی شخصی ممنوع است و همچنین ورود و خروج خودرو‌های غیربومی به این مناطق ممنوع خواهد بود. ایرج حریرچی اظهار کرد: مشخص شدن شرایط سفرها برعهده ستاد ملی مبارزه با کروناست و وزارت بهداشت مستقلا تصمیم‌گیری نمی‌کند. 
وی افزود: بیش از نیمی از شهر‌های کشور زرد هستند و افق چندانی برای کاهش آنها وجود ندارد. استان‌های مسافر‌پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در شرایط زرد هم سفر به آنها ممنوع است. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع است. 
معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکان‌پذیر نخواهد بود، البته سفر به این شهر‌ها و محدودیت‌هایی که برای آنها تصمیم‌گیری شده، درباره خودرو‌های شخصی است. 
حریرچی ادامه داد: درباره سفر با قطار و هواپیما شرایط خاص است، برای مثال هم‌اکنون در خوزستان سفر با هواپیما با تست پی‌سی‌آر منفی امکان‌پذیر است. درکل بعضی سفرها مثل انجام کار اداری و دیدار با پدر و مادر یا سفرهایی که به جاهای کنترل شده مثل هتل و... است، مشکلی ندارد. وی تصریح کرد: افرادی که بلیت سفر خود را پیش از این خریداری کرده‌اند، اگر سفرشان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت بگیرد، فعلا در شهر‌های زرد بلامانع است. 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ما ۴ نوع سفر داریم، گفت: گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و... و گروه چهارم سفر‌های غیررسمی است که مردم در پارک چادر می‌زنند یا در مدارس اسکان داده می‌شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع است. حریرچی بیان کرد: ۹۰ درصد سفر‌ها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه‌های یک و ۲ فعلا بلامانع است اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکن است جلوی آن هم گرفته شود. وی افزود: برخی بیان می‌کنند مردم با خودروی شخصی خود از در منزل سفر می‌کنند و در ویلای شخصی خود پیاده می‌شوند؛ در پاسخ به آنها باید گفت مگر چند درصد از مردم ویلای شخصی دارند، این عدد کمتر از یک درصد است. در هتل‌ها کسانی اسکان دارند که دسته‌جمعی و چند ماشینه می‌روند و قبل از سفر نیز خرید‌هایی دارند، در حین سفر به رستوران هم مراجعه می‌کنند. کسی که برای سفر در هتل اسکان دارد قطعا در را به روی خود نمی‌بندد و تردد‌هایی هم دارد. 
حریرچی ادامه داد: از حیث کارشناسی، سفر با قطار و هواپیما تفاوتی با سایر سفر‌ها ندارد و ممکن است زمینه انتقال ویروس را ایجاد کند. با این وجود تصمیم گرفته‌ایم درصد محدودی که سفر ضروری دارند، محدودیت نداشته باشند. درست است مراکز اقامتی و گردشگری از کرونا و شیوع آن ضربه دیده‌اند اما مهم‌ترین بخش آسیب‌دیده از کرونا کادر درمان هستند. معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: توصیه ما به مردم در شرایط کنونی و شیوع ویروس انگلیسی که مرگ‌و‌میر‌ها را افزایش داده، این است که سفر نروند. 
او تاکید کرد: اگر مردم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند شاید تا ۲ هفته دیگر شرایط بهبود پیدا کند و برای بالا بردن نشاط اجتماعی اجازه سفرها را به مردم می‌دهیم، البته سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرده‌اند که مردم حتی بلیت هم رزرو نکنند. حریرچی توضیح داد: هم‌اکنون در هواپیما‌ها فقط ۶۰ درصد ظرفیت مسافر پذیرفته می‌شود که نسبت به سایر کشور‌های دیگر شرایط خیلی مناسب‌تری داریم اما نمی‌توان گفت که نقض قانون در عملکرد هواپیما‌یی‌ها نیست و با این موارد برخورد می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0060 sec