printlogo


کد خبر: 231119تاریخ: 1399/12/12 00:00
زنگ‌خطر دوباره کرونا
108
۱۰۸ بیمار «کووید-۱۹» طی 24 ساعت جان خود را از دست دادند

کرونا بار دیگر در حال نشان دادن قدرت طغیان خود و میزان جسارتش در گرفتن تلفات است. این بار 108 هموطن جان‌شان را  در مواجهه با این ویروس منحوس از دست دادند و بار دیگر این زنگ خطر به صدا درآمد که اگر پروتکل‌های بهداشتی بدرستی رعایت نشود، آمار فوتی‌ها وحشتناک‌تر از قبل نیز خواهد شد. 
 
* شهادت یکی از پرسنل اورژانس تهران به دلیل کرونا
روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از شهادت یکی از پرسنل عملیاتی اورژانس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. روابط عمومی مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: امروز (دیروز دوشنبه) شهید خدمت شهرام محمدزاده از پرسنل عملیاتی اورژانس تهران شاغل پس از ۲۹ سال خدمت صادقانه در راه نجات بیماران، طعم شیرین شهادت را چشید. این شهید بااخلاق خدمت، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. مرکز اورژانس تهران از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا، تا این لحظه 4 شهید در راه سلامت مردم قدرشناس تقدیم کرده است. 
 
* کرونا 108 قربانی جدید گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از شناسایی ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی 24 ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر دیروز تا ظهر امروز (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از تعداد مبتلای شناسایی‌شده ۸۱۲ نفر بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: ۳ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۰ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. به گفته وی، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارند. 
 
* 56 میلیون نفر تا آذرماه 1400 واکسینه می‌شوند
معاون وزیر بهداشت گفت: پیش‌بینی ما این است که از تیرماه 1400 به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم. وی یادآور شد: کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. علیرضا رئیسی افزود: اصلا بحث ریشه‌کنی کرونا فعلا مطرح نیست و معنی ندارد، بنابراین تا زمانی که میزان واکسیناسیون کامل نشده، با این بیماری سر و کار داریم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: سند ملی واکسیناسیون «کووید-۱۹» را در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرده و مصوبه آن را گرفتیم. در این سند، اولویت‌بندی تزریق واکسن را تعیین کردیم و همه متعهد شدیم که بر روی این سند، ایستادگی کنیم و خارج از آن، به هیچ کس واکسن تزریق نکنیم و تا الان هم‌ چنین کاری را نکرده‌ایم. وی با اشاره به ورود ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور، گفت: اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی وارد کشور می‌شود. 
اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند 99، واکسیناسیون حدود ۵۰ هزار نفر را شروع می‌کنیم و از فروردین و اردیبهشت‌ماه 1400، تقریبا حدود ۲ میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید. اگر مراحل واکسن «کوو ایران برکت» پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت‌ماه با تولید نیمه صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید اما از تیرماه، ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن به دست ما می‌رسد. 
 
* مردم واکسن ایرانی بزنند
مسؤول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» اظهار داشت: استانداردهای بین‌المللی در تهیه واکسن کرونای «کوو ایران برکت» بسیار رعایت شده و فکر می‌کنم واکسنی اینطور اصول لازم را رعایت کند. به گزارش فارس، مینو محرز، استاد بیماری‌های عفونی و مسؤول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» در پاسخ به این پرسش که «واکسن کرونای در حال ساخت در بنیاد برکت از نظر کیفی بین واکسن‌های دنیا در چه سطحی قرار دارد؟»، بیان داشت: واکسن انواع مختلفی دارد اما واکسن «کوو ایران برکت» از نظر استاندارد‌های بین‌المللی و کنترل کیفیت در جایگاه مناسبی قرار دارد و من به عنوان یک شخصیت علمی می‌توانم به مردم بگویم که با خیال راحت از این واکسن استفاده کنند. وی یادآور شد: استانداردهای بین‌المللی در تهیه این واکسن بسیار رعایت شده و پروتکل‌های مربوط بشدت رعایت می‌شود؛ بنده فکر نمی‌کنم کمتر واکسنی اینطور اصول را رعایت کند. استاد بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که «کرونا در حال حاضر به چه میزان کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند؟» گفت: کرونای انگلیسی کودکان و جوانان را بیشتر گرفتار می‌کند اما آنچه در مقالات جدید آمده، قدرت بیماری‌زایی ویروس نیز زیادتر شده است.
 

Page Generated in 0/0156 sec