printlogo


کد خبر: 231120تاریخ: 1399/12/12 00:00
اجلاس CPAC چه پیامی درباره آینده سیاسی ترامپ به دموکرات‌ها مخابره کرد؟
قدرت‌نمایی فیل‌ها در فلوریدا

ثمانه اکوان: سخنرانی یکشنبه‌شب ترامپ در اجلاس CPAC بار دیگر او را بعد از مدت‌ها به صفحه اول روزنامه‌ها آورد. اجلاس CPAC یا «کمیته اقدام سیاسی محافظه‌کاران»، اجلاسی است که هر سال برگزار می‌شود و در آن فعالان محافظه‌کار یا مدیران و مقامات دولتی که خود را در جناح محافظه‌کار می‌دانند، به سخنرانی می‌پردازند. اهمیت این اجلاس در آن است که معمولا مقدمه‌ای می‌شود برای حمایت‌های «PAC»‌ها - کمیته‌های اقدام سیاسی - از کسی که در این اجلاس به ‌عنوان نامزد احتمالی دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌شود. در دوره‌های مختلفی که این اجلاس برگزار شده است، محافظه‌کاران به افرادی که به نظرشان صلاحیت بالایی در رسیدن به پست ریاست‌جمهوری دارند، این شانس را می‌دهند که محبوبیت خود را در بین محافظه‌کاران در بوته آزمایش بگذارند و به‌نوعی راه را برای نامزدی خود در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی باز می‌کنند. در دوره‌های مختلف این اجلاس، پرسشنامه‌ای به این افراد داده می‌شود تا به سوالات مختلفی که درباره مسائل روز است، پاسخ دهند و یکی از این پرسش‌ها مربوط به محبوب‌ترین شخصیت محافظه‌کار برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی است. در سال‌های مختلف، افراد مختلفی به‌ عنوان شخصیت محبوب انتخاب شده‌اند که در نهایت نیز به ‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه یا رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شده‌اند. به ‌عنوان‌ مثال رونالد ریگان، جورج بوش (پدر) و جورج بوش (پسر) همگی کسانی بودند که محبوب‌ترین شخصیت‌های جناح محافظه‌کار بودند و بعد در آرای مردمی نیز توانستند رقیب خود را کنار ‌زده و رئیس‌جمهور شوند. در موارد دیگری افرادی چون جان مک‌کین و میت رامنی نیز به‌ عنوان دومین فرد محبوب در میان محافظه‌کاران شهرت داشتند که در نهایت به‌ عنوان نامزد اصلی حزب برای رقابت‌های انتخاباتی، انتخاب شدند. نکته جالب در این ماجرا این است که تنها کسی که از حزب جمهوری‌خواه به ریاست‌جمهوری رسید و در لیست گروه اقدام سیاسی محافظه‌کاران در سال‌های پیش از آن نبود، دونالد ترامپ بود و تا قبل از ریاست‌جمهوری او، گمان می‌رفت یا تد کروز یا رند پاول نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه باشند. بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به ‌عنوان چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، در سال‌های 2017 و 2018 اجلاس CPAC برگزار نشد و فرض اصلی بر این قرار داده شد که نامزد نهایی دونالد ترامپ خواهد بود. سال 2019 اما زمانی که رقابت بین میت رامنی و دونالد ترامپ شکل گرفت، ترامپ با 82 درصد آرا و میت رامنی با 6 درصد آرا در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند. سال 2020 نیز این نظرسنجی برگزار نشد و حالا در سال 2021 و درست در زمانی که دونالد ترامپ در مرکز حملات دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان میانه‌رو قرار دارد، باز هم او با 55 درصد آرا در صدر محبوب‌ترین شخصیت‌های محافظه‌کار برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 قرار دارد. نکته جالب در این داستان این است که نفر بعدی در این لیست، ران دوسنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا است که 21 درصد آرا را به دست آورده است اما تاکنون قصدی برای حضور در انتخابات نداشته است و احتمال می‌رود به دلیل رابطه بسیار خوبی که با ترامپ دارد، چندان هم تمایلی برای عرض‌اندام در مقابل او نداشته باشد. 
 
*  اسباب‌کشی محافظه‌کاران به فلوریدا
محل برگزاری این اجلاس نیز در سال جاری پیام‌های زیادی درباره نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه دارد. این اجلاس به ‌صورت سنتی در ایالت مریلند برگزار می‌شد اما سال 2020، به دلیل محدودیت‌های کرونایی، فرماندار این ایالت برپایی جلسات با حضور بیش از 10 نفر را ممنوع کرد و اجازه برگزاری این اجلاس را نداد. سال 2021 نیز این محدودیت‌ها همچنان برقرار بود و به همین دلیل مسؤولان برگزاری اجلاس که به اجرایی شدنش به ‌صورت عمومی و حضوری اعتقاد داشتند، تصمیم گرفتند آن را به ایالت فلوریدا که هم‌اکنون هیچ محدودیتی ندارد، منتقل کنند، البته فلوریدا، ایالت محل اقامت ترامپ نیز هست و این بحث را ایجاد کرده است که محافظه‌کاران بیشتر از اینکه روی حزب جمهوری‌خواه تعصب داشته باشند، روی حمایت از ترامپ و سرمایه‌گذاری دوباره بر روی او برای شرکت در انتخابات حساب باز کرده‌اند. این اجلاس با این ‌حال قرار بود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله اجبار در استفاده از ماسک همراه باشد که بسیاری از میهمانان آن به دلیل باور نداشتن به استفاده از ماسک- درست مانند دونالد ترامپ- در شرایطی در آن شرکت کردند که هیچ ماسکی به ‌صورت نداشتند.  غیر از برگزاری اجلاس و بیرون آمدن نام ترامپ به ‌عنوان محبوب‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری سال 2024، سخنرانی او در این اجلاس نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. او در نخستین سخنرانی رسمی خود بعد از خروج از کاخ سفید، نشان داد همچنان به مواضع قبلی‌اش درباره تقلب در انتخابات پایبند است و در عین حال ‌عزم خود برای حضور در انتخابات 2024 را نیز جزم کرده است. از همین رو به انتقاد بسیار سخت و شدید نسبت به عملکرد یک‌ماهه بایدن رو آورد و در این باره گفت: «من امروز در اینجا حاضر شده‌ام تا به شما اعلام کنم مسیر فوق‌العاده‌ای که ۴ سال پیش با هم آغاز کردیم به‌ هیچ ‌عنوان تمام نشده است». او گفت که جو بایدن «فاجعه‌بارترین» ماه نخست زمامداری را در میان رؤسای‌جمهوری ایالات‌متحده تجربه کرده است و در ادامه تأکید کرد: «می‌دانستیم دولت بایدن بد خواهد بود ولی نمی‌دانستیم اینقدر افراطی خواهد بود. او بدترین رئیس‌جمهوری آمریکا تا به امروز است».
ترامپ در ادامه گفت جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنترل مجلس نمایندگان و مجلس سنا را از دموکرات‌ها بازپس خواهند گرفت. وی در ادامه ضمن تأکید بر پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، گفت: «حالا او چه کسی خواهد بود؟ چه کسی؟ [...] شاید تصمیم گرفتم برای سومین‌بار هم [دموکرات‌ها را] شکست بدهم».
دونالد ترامپ همچنین ضمن نام بردن از ۱۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و ۷ سناتور این حزب که به دومین طرح استیضاح وی رأی مثبت دادند، خواستار حذف آنها از صحنه سیاسی شد. 
 
*  بسته شدن پرونده حزب جدید توسط حامیان ترامپ
مساله جالب ‌توجه دیگری که در این اجلاس مطرح شد، مساله احتمال تشکیل شدن حزب جدید توسط دونالد ترامپ بود. تا پیش ‌از این در زمانی که او در سیبل حملات دموکرات‌ها قرار داشت و کنگره مشغول بررسی دومین طرح استیضاحش بود، ترامپ اعلام کرده بود اگر جمهوری‌خواهان از او حمایت نکنند، خودش حزب جدیدی تشکیل خواهد داد. مساله زمانی برای جمهوری‌خواهان از اهمیت زیادی برخوردار شد که نظرسنجی‌های برگزارشده می‌گفت حدود 70 درصد جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند در صورت انشعاب در حزب جمهوری‌خواه، ترجیح می‌دهند به حزب ترامپ بپیوندند. این نظرسنجی پیام شفافی را به هیات حاکمه حزب جمهوری‌خواه داد. بر همین اساس بود که میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا در جریان استیضاح ترامپ، به ‌یکباره در دقیقه 90 از موضع خود در موافقت با استیضاح ترامپ برگشت و اعلام کرد رأی او به استیضاح منفی خواهد بود. در این اجلاس با این ‌حال میچ مک‌کانل اصلا دعوت نشد و مایک پنس نیز دعوت برای حضور در اجلاس را رد کرده بود. ترامپ که می‌داند حزب جمهوری‌خواه برای ادامه حیات به او وابستگی شدیدی دارد، در این اجلاس گفت: «ما حزب جدیدی تشکیل نخواهیم داد و توانایی و قدرت خود را تقسیم نخواهیم کرد بلکه، قدرتمندتر و متحدتر از همیشه خواهیم بود». همزمان با سخنرانی ترامپ در این اجلاس که به ‌نوعی زدن زنگ بازگشت ترامپ به عرصه سیاست و رویارویی با دموکرات‌ها بود، شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز نظرسنجی‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد ۹۵ درصد محافظه‌کاران آمریکا از عملکرد ترامپ در دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری‌اش خشنودند!

Page Generated in 0/0067 sec