printlogo


کد خبر: 231548تاریخ: 1399/12/24 00:00
دور دنیا

آمادگی روسیه برای مذاکره با ترکیه درباره فروش سوخو 35 و 57
والریا رشتنیکووا «سخنگوی سرویس فدرال روسیه برای همکاری‌های نظامی و فنی» اعلام کرد مسکو در صورت دریافت درخواست مربوط آماده است مذاکرات با ترکیه پیرامون ارسال احتمالی جنگنده‌های سوخو ۳۵ و سوخو ۵۷ را برگزار کند. این مقام روس گفت: درباره برنامه‌های بالقوه آنکارا برای خرید جنگنده‌های روسی سوخو ۳۵ و سوخو ۵۷ لازم به ذکر است که طرف ترکیه‌ای به طور کامل از مشخصات فنی این جنگنده‌ها مطلع شده است. اگر ترکیه درخواستی برای خرید این جنگنده‌ها ارائه کند، ما برای مذاکره درباره این موضوع آماده هستیم. رشتنیکووا افزود: روسیه پیش‌تر آمادگی خود را برای مشارکت در برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم تی‌اف- ایکس ترکیه اعلام کرده بود. وی تصریح کرد: طرف ترکیه‌ای مدت‌هاست قصد خود را برای اجرای پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم تی‌اف- ایکس ابراز کرده است. روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود برای بررسی احتمال همکاری در این برنامه آماده است. با این حال، ما هنوز هیچ درخواستی در این زمینه از سوی آنکارا دریافت نکرده‌ایم. 
***
هزینه ۵۲۱ میلیون دلاری مأموریت گارد ملی در کنگره آمریکا
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد استقرار گارد ملی در ساختمان کنگره آمریکا تا ماه مه ‌بیش از 521 میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت. بر اساس این گزارش، پنتاگون افزود: به هزینه ماموریت گارد ملی آمریکا در کنگره که اخیرا به مدت 2 ماه دیگر تمدید شد، 111 میلیون دلار دیگر اضافه خواهد شد. برآوردهای قبلی نشان می‌دهد هزینه استقرار نیروهای گارد ملی در ساختمان کنگره طی ماه‌های ژانویه تا مارس به بیش از 410 میلیون دلار رسیده است. پنتاگون پیش از این نیز اعلام کرد: لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با تمدید حضور 2300 نیروی گارد ملی در ساختمان کنگره تا 23 ماه مه ‌موافقت کرده است. هم‌اکنون حدود 5100 نظامی گارد ملی در اطراف ساختمان کنگره آمریکا مستقر هستند. چهارشنبه ششم ژانویه 2021، در جریان حمله هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کنگره این کشور که به ‌تحریک شخص ترامپ انجام شد، دست‌کم 5 نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. در پی این حادثه، پنتاگون اعزام نیروهای گارد ملی به واشنگتن را آغاز کرد و هر روز بر تعداد نیروهای مستقر در واشنگتن افزود به ‌طوری که در روز تحلیف جو بایدن (اول بهمن‌ماه) بالغ بر 20 هزار نیروی گارد ملی آمریکا در واشنگتن بویژه در اطراف کنگره مستقر بودند. ابتدا قرار بود نیروهای گارد ملی تنها برای مراسم تحلیف بایدن مستقر شوند ولی ماموریت آنها به خاطر نگرانی‌های امنیتی تا 12 مارس تمدید شد. پلیس کنگره آمریکا 4 مارس از پنتاگون خواسته بود ماموریت گارد ملی به مدت 2 ماه دیگر تمدید شود. 
***
بیش از ۵۵ کشته و زخمی در انفجار افغانستان
در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در هرات افغانستان دست‌کم ۷ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. به گفته وحید قتالی، والی هرات این انفجار در نزدیکی حوزه چهاردهم پلیس شهر هرات روی داد. وی تصریح کرد: چندین زن و کودک در میان کشته‌‌ها هستند و دست‌کم ۵۳ نفر از جمله غیرنظامیان و نیروهای امنیتی در این انفجار آسیب دیده‌اند. به گفته والی هرات، ده‌ها خانه و مغازه بر اثر انفجار آسیب دیده‌اند و امدادگران برای کمک به افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند به محل حادثه رفته‌اند. به گزارش یورونیوز، وزارت کشور افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد طبق گزارش‌های اولیه در این رویداد ۳ نیروی پلیس مجروح شده و ۶ غیرنظامی زیر آوار مانده‌اند و ۶ باب خانه مسکونی تخریب و ۱۰ باب خانه مسکونی نیز دچار خسارت شده‌اند. وزارت کشور افغانستان انگشت اتهام را به سوی نیروهای طالبان گرفت و افزود: این نوع حملات همواره از سوی طالبان تروریست انجام شده است. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. بیم آن می‌رود که آمار کشته‌‌ها بسیار بیشتر از آمار اولیه باشد. طبق گزارش رسانه‌های افغانستان، صدای انفجار در هرات در قسمت‌های مختلف شهر به گوش رسید و باعث وحشت و هراس در میان مردم شد. شدت این انفجار به حدی بود که تا شعاع چند کیلومتری آن شیشه‌های خانه‌های مسکونی به لرزه درآمد و شکسته شد. 
***
تخریب یک محله فلسطینی در مجاورت مسجدالاقصی  توسط رژیم صهیونیستی
کمیته دفاع از حی‌البستان و سلوان در قدس اشغالی اعلام کرد رژیم صهیونیستی تصمیم دارد تمام خانه‌های واقع در حی‌البستان را تخریب کند. این کمیته اعلام کرد شهرداری این شهر اشغالی تمام توافقات امضاشده با ساکنان فلسطینی در این محله مبنی بر خودداری از تخریب خانه‌های‌شان را لغو کرده است. رسانه‌های فلسطینی پیش‌بینی کردند رژیم صهیونیستی در دوره آتی دست به جنایت جدیدی علیه فلسطینیان حی‌البستان بزند و ده‌ها خانه در این محله را تخریب کند. شهرداری قدس اشغالی از سال‌ها پیش سعی دارد صدها واحد مسکونی در حی‌البستان را تخریب و در راستای اجرای طرح‌های یهودی‌سازی، این محله را به «پارک‌ توراتی» تبدیل کند اما این طرح تاکنون چندین‌بار تحت فشارهای مردمی به تعویق افتاده است. طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، «فخری ابودیاب» عضو کمیته دفاع از حی‌البستان و سلوان گفت شهرداری قدس اشغالی تصمیم دارد با نادیده گرفتن تمام توافقات امضاشده، حی‌البستان در مجاورت مسجدالاقصی را تخریب کند. 

Page Generated in 0/0061 sec