printlogo


کد خبر: 231550تاریخ: 1399/12/24 00:00
اعتراضات اجتماعی در لبنان منجر به دور جدید تلاش‌های مقامات سیاسی جهت حل مشکل بی‌دولتی شده است
لبنان همچنان در بن‌بست سیاسی

گروه بین‌الملل: تداوم بی‌دولتی در لبنان خشم مردم در شهرهای مختلف را برانگیخته و مردم از هر فرصتی برای ابراز اعتراض و اعلام مخالفت خود با وضعیت موجود استفاده می‌کنند. در این شرایط «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان همچنان بر مطالبات خود در برابر رئیس‌جمهوری لبنان تاکید دارد. با این حال برخی شخصیت‌های سیاسی از جمله شخص رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس با اعمال ابتکار عمل‌های جداگانه سعی در شکستن این بن‌بست سیاسی دارند. 
 
* اعتراض به تداوم بی‌دولتی در لبنان
به گزارش ‌«وطن‌امروز» به نقل از روزنامه الاخبار، اعتراضات و تظاهرات در لبنان به خاطر وخامت اوضاع اقتصادی و بحران مالی کماکان ادامه دارد و تظاهرات‌کنندگان خواهان تسریع در تشکیل دولت و بازخواست مفسدان هستند. 
در بخش سیاسی نیز «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان تلاش جدیدی را برای در جریان انداختن پرونده تشکیل دولت این کشور - که تاکنون به خاطر اختلاف‌نظر جریان‌های سیاسی به نتیجه نرسیده- آغاز کرده و ابتکار عملی را در این زمینه مطرح کرده است.
 این در حالی است که عرصه سیاسی لبنان منتظر پاسخ سعد حریری به ابتکار عمل «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور است. الاخبار لبنان پیش‌تر نوشته بود: عون به «عباس ابراهیم» مدیرکل دستگاه امنیت داخلی لبنان (مامور مذاکره از جانب حریری) ابلاغ کرده است درباره وزیران دولت آینده، به معرفی اسامی 5 وزیر به همراه یک وزیر «حزب طاشناق» در یک دولت متشکل از ۱۸ وزیر اکتفا خواهد کرد و بر این اساس عون بهانه «یک‌سوم تعیین‌کننده» در دولت آینده را -که حریری برای عدم تشکیل دولت پشت آن سنگر گرفته بود- از وی خواهد گرفت. عون در مقابل اصرار کرده است پست وزارت کشور را در اختیار جریان سیاسی خود بگیرد. این در حالی است که بر اساس ساختاری که حریری قبلا برای دولت خود ارائه کرده بود، حتی پست وزارت دادگستری نیز در اختیار جریان سیاسی عون قرار نگرفته است. 
 
* نبیه بری به دنبال تغییر وضع موجود
به نوشته منابع خبری لبنان، در این شرایط ابتکار عمل نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان مبنی بر تشکیل یک دولت متشکل از ۲۰ وزیر بدون برخورداری آن از یک‌سوم تعیین‌کننده همراه با تفاهم بر سر پست‌های کلیدی بین عون و حریری است.  روزنامه «الدیار» لبنان در این باره به نقل از منابع خود نوشت: تلاش بی‌وقفه و جدی از ۳ روز پیش در ۲ سطح داخلی و خارجی برای تشکیل دولت جریان است. تلاش در سطح داخلی روی ابتکار عمل نبیه بری برای خارج کردن فضا از رکود سیاسی متمرکز است تا بر اساس آن، رئیس پارلمان لبنان، «علی حسن الخلیل» وزیر سابق دارایی را به دیدار حریری بفرستد تا او را جهت تشکیل یک دولت متشکل از ۲۰ وزیر متقاعد کند. الدیار نوشت: این تلاش با پاسخ مثبت حریری روبه‌رو شده است، به این شرط که عون با حریری تماس گرفته و او را به کاخ ریاست‌جمهوری در منطقه بعبدا دعوت کند. در همین حال، برخی منابع خبری نیز درباره جزئیات ابتکار عمل نبیه بری تصریح کردند بر این اساس، در دولت پیشنهادی متشکل از ۲۰ وزیر، وزارت دادگستری سهم جریان ملی آزاد و وزارت کشور سهم جریان المستقبل خواهد بود و انتخاب وزیران بر اساس توافق بین حریری و عون انجام خواهد شد. در همین راستا، پایگاه المنار لبنان نوشت: به گفته منابع ذی‌ربط در پرونده تشکیل دولت، حریری به تماس‌های خود با برخی طرف‌های سیاسی ذی‌ربط در تشکیل دولت از جمله نبیه بری از طریق الخلیل و سایر طرف‌ها ادامه داده است. به نوشته این پایگاه، همزمان نیز نبیه بری خود را برای به جریان انداختن پرونده تشکیل دولت مهیا کرده تا چارچوبی برای یک راه‌حل را شکل دهد که هنوز همه جوانب آن اعلام نشده و امکان موفقیت آن معلوم نیست و آنطور که گفته شده، بر مبنای ایده یک دولت متشکل از ۲۰ وزیر است. این رسانه لبنانی افزود: عون و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد، موضع‌گیری جدیدی در این باره انجام نداده‌اند و این در حالی است که درهای کاخ بعبدا به روی نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت همچنان باز است؛ به این امید که با خود یک دولت جدید را با رویکردی متفاوت به همراه بیاورد که ملاحظات سابق عون را مدنظر قرار دهد.

Page Generated in 0/0072 sec