printlogo


کد خبر: 231562تاریخ: 1399/12/24 00:00
با وجود هشدار‌‌های سازمان هواشناسی، اکثرجاده‌های کشور در پی بارش برف بسته و مردم با مشکلات فراوانی مواجه شدند
کولاک غافلگیری
پلیس از مردم خواست به دلیل برودت هوا، کاهش دید، لغزندگی و یخبندان از سفر غیرضرور پرهیز کنند

گروه اجتماعی: پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش 5 تا 15 درجه‌ای دمای هوا برای هفته آخر سال محقق شد و طی ۲ روز گذشته 22 استان کشور درگیر بارش شدید برف، باران و کولاک شدند. شدت بارش‌ها به حدی بود که 21 محور اصلی از جمله آزادراه زنجان- قزوین، کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه، سراب- اردبیل و زنجان- تبریز مسدود و امکان هر گونه تردد در آنها غیرممکن شد تا این سوال در ذهن ایجاد شود که با وجود پیش‌بینی‌‌های صورت‌گرفته توسط سازمان هواشناسی، چرا مسؤولان در زمینه مدیریت این مشکل پیش‌بینی لازم را نداشتند؟ تغییر شرایط جوی در حالی رخ داد که برخی از مردم چمدان‌های‌شان را به قصد سفر بسته بودند تا در شرایط کرونایی دل به جاده بزنند اما طبیعت در بستن مسیر، یک گام جلوتر از مسؤولان برداشت تا مردم استان‌های آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان رضوی و شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، فارس، قزوین، قم، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد تا چند روز فکر هر گونه سفر را از ذهن خود دور کنند. شرایط بحرانی ایجادشده در جاده‌های کشور در شرایطی رقم خورد که پیش از این سازمان هواشناسی و پلیس راهور از رانندگان خواسته بودند در صورت ادامه‌دار شدن وضعیت نامساعد جوی از سفر خودداری کرده و در صورت مواجهه با شرایط بد جوی با صبر و حوصله توقف کرده و اصرار به ادامه مسیر نداشته باشند، همچنین آن دسته از مسافرانی که قصد بازگشت به شهرهای خود را دارند بازگشت‌شان را به روزهای آتی و مساعد شدن هوا موکول کنند. 
 
* به دل برف زدن هلال‌احمر
در شرایطی که هواشناسی پیش‌بینی‌‌های لازم را در این زمینه انجام داده بود اما بسیاری از مسافران در برابر این تغییر ناگهانی شرایط جوی غافلگیر شدند. در همین باره محمدحسن قوسیان‌مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: به 6 هزار و 565 نفر در 20 استان متأثر از برف و کولاک امداد‌رسانی شد و از این تعداد ۲ هزار و 322 نفر اسکان اضطراری داده شدند. این در حالی است که ۲ زن باردار در بین مسافران استان‌های قزوین و آذربایجان غربی حضور داشتند که از سوی عوامل امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.  وی افزود: همچنین ۱۲۳ دستگاه خودرو از میان برف و کولاک رهاسازی شد.  قوسیان‌مقدم اظهار داشت: ۵۵۲ نیروی امدادی در قالب ۱۶۷ تیم عملیاتی با به‌کارگیری ۱۲۹ دستگاه خودرو در عملیات‌های امداد و نجات مشارکت داشتند.  سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: تا زمان عادی شدن شرایط امدادگران در آماده‌باش هستند.  بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، شرایط ناپایدار جوی از روز دوشنبه (۲۵ اسفند) تا پایان هفته رو به بهبود گذاشته و روند افزایش دما در کشور آغاز می‌شود. 
 
* پلیس: از سفر غیرضرور پرهیز کنید
«هم‌اکنون جاده‌های کشور در شرایط ناپایدار قرار دارند، بر همین اساس برای تردد در این شرایط همراه داشتن تجهیزات زمستانی مخصوصا زنجیر چرخ الزامی است». این موضوع را سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا مورد تاکید قرار داد و از مردم خواست «با توجه به شرایط زمستانی حاکم بر محورها، از جمله برودت، کاهش دید، لغزندگی و یخبندان از سفرهای غیرضروری پرهیز شود».  وی ادامه داد: به واسطه شرایط نامناسب جوی، کاهش شدید میدان دید و لغزندگی جاده‌ها و کولاک در خیلی از محورهای اصلی کشور، انسداد محورها را شاهد بودیم؛ از آن جمله محورهایی چون چالوس، هراز، فیروزکوه و محورهای اصلی و فرعی استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و سمنان که مسدود شده و کماکان بسته هستند.  وی در ادامه به شرایط جوی حاکم بر جاده‌ها اشاره کرد و گفت: فارغ از محدودیت‌های کرونایی به هموطنان توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط خاص جوی، بارش و برودت، از سفرهای غیرضرور جدا اجتناب کنند و اگر مجبور به سفر هستند حتما تجهیزات زمستانی را همراه داشته باشند. 
سردار حسینی تصریح کرد: آگاهی از وضعیت جاده‌ها قبل از سفر به واسطه تماس با شماره 120 و سازمان راهداری، اطمینان از سلامت وسیله نقلیه و به همراه داشتن تجهیزات کامل زمستانی از جمله زنجیر چرخ از جمله مواردی است که برای تردد در جاده‌ها در شرایط فعلی الزامی است. 
 
* انسداد مسیرهای منتهی به مازندران
استان مازندران به عنوان یک از مقاصد اصلی سفر در نوروز، مسافران زیادی را در جاده‌های منتهی به خود می‌بیند اما برف و کولاک، امکان ادامه مسیر برای این دست از مسافران را تاکنون فراهم نکرده است. در همین رابطه سرهنگ علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران روز گذشته به شرایط جوی جاده‌های کوهستانی استان اشاره و بر تداوم مسدود بودن جاده‌های کوهستانی تا کاسته شدن بارش برف تاکید کرد. وی افزود: نیروهای پلیس راه به دلیل ناامنی جاده‌ها اجازه تردد به هیچ خودرویی را نمی‌دهند.  سرهنگ قدمی از مردم و مسافران خواست نه‌تنها وارد جاده‌های کوهستانی نشوند، بلکه با راهنمایی پلیس به شهرها بازگردند و از توقف و ایجاد ترافیک و انتظار در محورهای مواصلاتی خودداری کنند. 
 
* حادثه تلخ واژگونی اتوبوس
کولاک و بارش شدید برف در استان البرز حادثه‌ای تلخ به همراه داشت که طی آن یک دستگاه اتوبوس واژگون شد. در توضیح این حادثه مهرداد بابایى، رئیس مرکز فوریت‌هاى پزشکى استان البرز گفت: ساعت ۲:۱۷ بامداد شنبه ۲۳ اسفندماه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در پیچ سرهنگ جاده چالوس به اورژانس اعلام شد.  بابایى با بیان اینکه مسیر کرج- چالوس از جمله مسیرهای ترددی بود که پیش از آغاز بارندگی در رابطه با تردد از این محور هشدار داده شده بود، افزود: این حادثه به‌دنبال برخورد بهمن با اتوبوس و شرایط نامساعد جوی رخ داد.  وی بیان کرد: بلافاصله بعد از دریافت گزارش ۸ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس استان البرز به محل اعزام شد؛ اتوبوسی که دچار حادثه شده بود حامل بازیکنان یک تیم فوتسال بود که ۲۰ سرنشین مرد داشت و از تهران راهی نوشهر بودند.  این مقام مسؤول با بیان اینکه در این حادثه یک نفر در دم جان باخت و ۱۹ نفر مصدوم شدند، اظهار کرد: پس از انجام اقدامات اولیه درمانی در محل، ۵ نفر از مصدومان به بیمارستان امام علی(ع) و مابقی به بیمارستان شهید مدنی کرج جهت ادامه روند درمان انتقال داده شدند. 
 
* تهران باز هم غافلگیر شد
با اوج‌گیری میزان بارش‌ها در سطح کشور، نکته قابل توجه غافلگیر شدن مجدد تهران و آبگرفتگی برخی معابر شهر بود. این در شرایطی است که پیش از این شهرداری تهران آمادگی خود را برای مدیریت هر گونه شرایط نامساعد جوی اعلام کرده بود. مسؤولان در مواجهه با بارش‌های تهران و چرایی بروز آبگرفتگی در شهر، آن را تعبیر به آب ماندگی کرده‌اند. در همین رابطه مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: نیروهای ما در حالت آماده‌باش صد درصدی نبودند اما آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی داشتند و از قبل تمام مسیل‌ها و کانال‌ها لایروبی شده بود تا در این بارش که به صورت مستمر بود مشکلی ایجاد نشود.  علی‌اصغر عطایی اظهار داشت: نیروهای ستادی فقط در حالت آماده‌باش بودند، کانال‌ها و مسیل‌ها نیز کنترل شده تا آبگرفتگی رخ ندهد.  وی اضافه کرد: در گذشته بارش‌ها در بخش‌هایی از تهران رخ می‌داد اما این بارش در کل تهران بود.  عطایی به آبگرفتگی‌ها در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در محدوده‌هایی که آبگرفتگی رخ دهد، سریعا کانال تمیز می‌شود و عوامل مدام در حال گشت‌زنی هستند.  وی در ادامه افزود: آبگرفتگی جدی نداشتیم و وضعیت مسیل‌ها خوب بوده است و مرتب هم لایروبی می‌شود اما در برخی جاها آبگرفتگی جزئی وجود داشت.  وی درباره آبگرفتگی در برخی نقاط شهر مثل میدان آزادی و تونل امام علی، گفت: مشکلات هندسی این نقاط هم برطرف شد و آبگرفتگی نداشتیم. 

Page Generated in 0/0060 sec