printlogo


کد خبر: 231572تاریخ: 1399/12/24 00:00
قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به ۳۲ هزار تومان رسید
ایستاده در صف

گروه اقتصادی: معاون اول رئیس‌جمهور در نهایت زیر بار فشار انتقادها پذیرفت افزایش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر ناشی از ناهماهنگی‌های دستگاه‌های اجرایی بوده است. طی روزهای اخیر نابسامانی توزیع کالاهای اساسی تشدید شده است. دولتی‌ها برای جبران این شرایط تصمیمات ویژه‌ای مانند توزیع مرغ یخ‌زده گرفته‌اند. اینطور که پیداست قرار است از امروز مرغ منجمد با قیمت کیلویی 15 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها توزیع شود. همچنین صادرات کالاهای اساسی خوراکی مانند مرغ ممنوع شده؛ موضوعی که بار دیگر مورد تاکید جهانگیری قرار گرفت. 
اما دیروز همزمان با تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار، مردم در صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت مصوب 20400 تومان ایستاده بودند. 
دیروز همچنین تصاویر جدیدی از صف‌های خرید مرغ در فضای مجازی منتشر شد که واکنش افکار عمومی را در پی داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های آزاد به حدود 32 هزار تومان رسیده اما برخی مراکز فروش وابسته به نهادهای عمومی مانند میادین میوه و تره‌بار مرغ را با قیمت 20 هزار و 400 تومان عرضه می‌کنند. در این میان بساط قطعه‌فروشی مرغ هم همچنان پابرجاست. 
به گزارش «وطن‌امروز»، جلسه کارگروه تنظیم بازار صبح دیروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه دود اختلاف نظرها میان دستگاه‌های مختلف به چشم مردم می‌رود، گفت: امروز که به نظر می‌رسد فشارها و سختی‌ها رو به پایان است، باید تلاش کنیم برادرانه، همدلانه و با انسجام و وحدت اجازه ندهیم فشارهای مضاعف و سختی‌های بیشتر بر مردم تحمیل شود. 
جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه هر نوع صادرات رسمی یا غیررسمی کالاهای اساسی ممنوع است، تصریح کرد: صادرات همه کالاهایی که با ارز 4200 تومانی تامین شده ممنوع است و استانداران باید بشدت با قاچاق اینگونه اقلام برخورد کنند. وقتی کالایی با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود و قیمت ارز در بازار آزاد چندبرابر این رقم است، طبیعی است که عده‌ای تلاش خواهند کرد از طریق قاچاق، اینگونه کالاها را در کشورهای اطراف بفروشند. اینگونه کالاها فقط برای ملت ایران با این قیمت ارز تامین شده و لازم است سازمان تعزیرات نیز برخوردی قاطع داشته باشد تا کسی جرأت قاچاق کالاهای اساسی را نداشته باشد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی گزارشات مبنی بر گرانی محصولاتی نظیر سیب و مرکبات، اظهار داشت: در جلسه‌ای که اخیرا با مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی تاکید داشت به هر میزان که نیاز باشد سیب با قیمت مناسب در انبارهای استان موجود است. وقتی مردم این مطالب را می‌شنوند و می‌دانند که میزان تولید در کشور بالاست اما قیمت‌ها پایین نمی‌آید دلخور می‌شوند. وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر وفور میوه در میادین میوه و تره‌بار با قیمت‌های مناسب، تصریح کرد: هنر مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این باشد که با توزیع گسترده میوه و کالاهای اساسی، شرایطی را فراهم کند که در هفته پیش‌رو و ایام عید نوروز این کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. 
وی همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده در جلسه درباره دلایل گرانی مرغ گفت: به نظر می‌رسد برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی باعث گرانی مرغ شده که لازم است وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری گروه‌هایی را مشخص کنند تا نظارت مشترک بر فرآیند تولید و توزیع مرغ در استان‌های مختلف داشته باشند تا از ناهماهنگی‌های موجود جلوگیری شود. 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه گاهی نحوه نامناسب توزیع کالا باعث اجتماع مردم و صف‌های طولانی برای دریافت کالا شده است، از کارگروه تنظیم بازار و دستگاه‌های مسؤول در امر تولید و توزیع کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم خواست تدابیر و راهکارهای لازم را به کار گیرند تا با نحوه صحیح توزیع کالاها، مردم برای دریافت اقلامی همچون مرغ و روغن در صف معطل نشوند. 
جهانگیری خاطرنشان کرد: لازم است همه استانداران پای کار تنظیم بازار بیایند و با توزیع گسترده و مناسب کالاها و اقلام ضروری مردم در میادین میوه و تره‌بار و سایر اماکن توزیع کالا،‌ فضای روانی جامعه را آرام کنند تا مردم دغدغه‌ای نسبت به کمبود کالا نداشته باشند. 
گفتنی است ۲ روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور در تشریح دلایل تشکیل صفوف و نابسامانی‌های بازار، نبود وزارت بازرگانی را پاشنه آشیل مدیریت بازار معرفی کرده بود اما این بار اسحاق جهانگیری ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را دلیل این اتفاق خوانده است. 
 
* سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از این جلسه خبر از تنظیم بازار مرغ با استفاده از سامانه جامع تجارت داد و گفت: استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ در تنظیم بازار موثر و کمک‌کننده بوده است.
علیرضا ‌رزم‌حسینی با اشاره به هماهنگی خوب ایجاد شده بین دستگاه‌‌های مرتبط و با استناد به گزارشات سازمان‌ها و بخش‌های ذی‌ربط در وزارت صمت گفت: 2 قلم کالای سیب و پرتقال به عنوان کالاهای پرمصرف این ایام مورد نظر وزارت صمت بود که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در این زمینه، شرایط عرضه این ۲ قلم کالا در بازار هم از نظر کیفیت و هم قیمت، مطلوب است. 
وی در ادامه بازار تخم‌مرغ را آرام توصیف کرد و گفت: درباره بازار مرغ، با توجه به تجربیاتی که وجود دارد، به نظر می‌رسد استفاده از سامانه جامع تجارت می‌تواند در ایجاد آرامش بازار بسیار کمک‌کننده باشد. 
 
* نمی‌دانیم چه اتفاقی در بازار افتاده!
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: برای تقویت عرضه مرغ در بازار، ذخایر مرغ منجمد آزاد می‌شود و به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. ید‌الله صادقی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اقدامات زیادی برای افزایش عرضه مرغ در بازار در دست انجام دارد؛ در استان‌های مختلف نیز بازار تحت کنترل است تا مشخص شود چه اتفاقی در این بازار افتاده و باید مشخص شود آیا تقاضای مرغ در بازار خیلی بالا رفته یا اینکه تولید با نقیصه‌ای مواجه است. وی افزود: ما در وزارت صمت وظیفه نظارت بر خرده‌فروشی داریم و این مسؤولیت در سطح عمده‌فروشی و تولید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است؛ آن وزارتخانه نیز از اوایل بهمن‌ماه برنامه‌های خوبی برای تولید داشته است اما اینکه چقدر جوجه‌ریزی شده و در آینده وارد بازار می‌شود باید خود پاسخگو باشد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: برای تقویت عرضه مرغ در بازار، ذخایر مرغ منجمد که طی ماه‌های گذشته به عنوان مازاد مصرف از بازار جمع‌آوری شده است اکنون آزاد می‌شود. 
 
* مکان‌های عرضه مرغ 15 هزار تومانی
وی تصریح کرد: این مرغ‌ها از طریق میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارگری و کارمندی و برخی واحد‌های صنفی منتخب به قیمت 15 هزار تومان عرضه می‌شود. صادقی گفت: برای نیازمندی‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مراکز آموزشی و هر جایی که مصرف دارند، نیاز آنها از ذخایر مرغ منجمد تامین می‌شود تا فشار کمتری روی بازار باشد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: از طرفی با ورود تولیدات جدید قیمت این محصول طی روز‌های آینده متعادل خواهد شد.

Page Generated in 0/0214 sec