printlogo


کد خبر: 231575تاریخ: 1399/12/24 00:00
اخبار

آیت‌الله رئیسی:
به دنبال دسترسی سریع مردم به عدالت هستیم
رئیس قوه ‌قضائیه در آیین بهره‌برداری از فاز اول سامانه‌های تحول سند قضایی اظهار کرد: همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات در تحقق هوشمندسازی دستگاه قضا و اجرای سند تحول، موجب شده این سند بین مردم و همکاران قضایی یک سند قابل اجرا و دست‌یافتنی نشان داده شود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه سجل محکومیت‌های مالی در سال جهش تولید، بانک‌ها، مراکز و بنگاه‌های عظیم اقتصادی می‌توانند مشتریان و شرکای تجاری خود را اعتبارسنجی کرده و با اطمینان با آنها معامله کنند. این کار علاوه بر توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های اقتصادی در کشور، دعاوی و شکایات ناشی از مشکلات به وجود آمده بر اثر عدم شناخت نسبت به اعتبار و سابقه طرفین معامله را کاهش می‌دهد. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: سامانه هوشمند استعلامات مالی کمک بسزایی برای مجریان احکام قضایی در اجرای دقیق حکم و نظارت بر فرآیند اجرای احکام می‌کند. گاهی استعلامات مالی چند ماه طول می‌کشد و پرونده در دست قاضی می‌ماند اما این سامانه موجب سهولت در شناسایی اموال محکوم علیه می‌شود. رئیس قوه ‌قضائیه با بیان اینکه کار دستگاه قضا ستاندن حق از تعدی‌کنندگان به حقوق مردم و بازگرداندن حق به صاحب آن است، گفت: این احساس مبارکی است که مردم سریع به عدالت دسترسی پیدا کنند و به حق خود برسند.
 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عدم اجرا و تأخیر در اجرای قانون پسندیده نیست، گفت: اجرای مواد ۱۱۶ و ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه و اجرای صددرصدی تکالیف مرکز آمار و فناوری قوه ‌قضائیه در این برنامه خبری خوب است که تقدیر مضاعف می‌طلبد. 
***
قالیباف درباره مصوبات و طرح‌های مجلس مطرح کرد
مؤلفه‌های خنثی‌سازی تحریم
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته در همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: بدون‌شک هر کجا موفقیتی به دست آمده بر اساس تکیه بر مردم و وعده‌های الهی بوده و هر کجا ضعفی را شاهد هستیم به دلیل دوری از این امر محسوب می‌شود. مجلس یازدهم شورای اسلامی تلاش می‌کند با زیست مومنانه و روحیه انقلابی و با وحدت و تکیه بر سنت‌های الهی و توجه به مردم‌باوری، در مسیر موفقیت کشور قدم بردارد. 
به گزارش خانه ملت، قالیباف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند در راستای توجه به رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها گام‌های بزرگی را بردارد؛ در این راستا برای رفع تحریم‌ها، طرح راهبردی طی 5 الی 6 ماه به صورت کارشناسی به تصویب رسید که قطعا برکات و اثرات زیادی خواهد داشت. 
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها ۲ مؤلفه اصلاح ساختار بودجه و تنظیم برنامه هفتم توسعه مبتنی بر اصلاحات یادشده در دستور کار قرار دارد. امروزه ریشه بسیاری از مسائل در کشور مانند تورم، گرانی و نقدینگی این است که به مولفه‌های یادشده توجهی نشده است. 
قالیباف ادامه داد: برای تحقق مولفه‌های یاد‌شده، 3 الی 4 سال زمان نیاز است لذا در مجلس یازدهم درصدد دستیابی به این امر هستیم. البته در بودجه 1400 گام‌هایی برداشته شد اما باید به مردم، نخبگان و صاحب‌نظران بگوییم این قدم‌ها کافی نیست، زیرا بستر آن فراهم نبوده است.  وی افزود: لایحه بودجه 1400 در ابتدا توسط مجلس تصویب نشد اما به دلیل آنکه نمی‌شود کشور را بدون بودجه اداره کرد، تا جایی که می‌شد انضباط مالی، شفافیت، اشتغال‌زایی، تولید، معیشت مردم، توجه به سلامت، محرومیت‌زدایی و تمرکزگرایی مبتنی بر توجه به برنامه‌ریزی در استان‌ها و شهرستان‌ها در اولویت قرار گرفت.  قالیباف خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی میان نظارت و قانو‌ن‌گذاری، اولویت با نظارت است، زیرا قانون‌های زیادی داریم که یا اجرا نمی‌شوند و یا بد اجرا می‌شوند؛ در این راستا برای نظارت بیشتر از مردم و نخبگان نیز می‌خواهیم همراه نمایندگان خود باشند.
***
نفت توقیف‌شده توسط آمریکا متعلق به امارات بود نه ایران!
شرکت ‌FIOGC که در امارات عربی متحده مستقر است، اعلام کرد محموله نفتی‌ای که آمریکا مدعی است متعلق به ایران بوده و تحریم‌ها را نقض کرده است، از عراق خریداری شده بود و در اوج پاندمی، در دریا نگهداری می‌شد. 
به گزارش ایسنا، طبق اسنادی که در دادگاه فدرال منطقه کلمبیا تنظیم شده است، شرکت نفت و گاز بین‌المللی فجیره (‌FIOGC) که متعلق به شیخ حمد بن محمد الشرقی، حاکم امیرنشین فجیره است، مدعی است یک فروشنده واسطه این محموله بوده و این نفت از عراق خریداری شده است. آمریکا مدعی است ایران نفت را به خارج صادر می‌کند و ایران در واکنش به توقیف این محموله، اقدام آمریکا را دزدی خوانده است. شرکت ‌FIOGC اعلام کرده در ژوئن ۲ میلیون بشکه نفت از یک تامین‌کننده عراقی خریداری کرده و این فروشنده بارنامه صادره از سوی سازمان فروش نفت دولتی عراق (سومو) را به عنوان مدرک مبدأ این محموله ارائه کرده است. این شرکت اعلام کرد در جولای یک کشتی را به عنوان مخزن شناور برای نگهداری این نفت در بندر فجیره امارات عربی متحده کرایه کرد. در اکتبر این نفت به یک خریدار چینی فروخته شد و تحت این توافق، شرکت ‌FIOGC مسؤول تحویل این نفت به چین و کرایه ابرنفتکش آکیلیاس برای این سفر بوده است. دولت آمریکا در دسامبر پیش از اینکه محموله مذکور حرکت کند، آن را توقیف کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کشتی آکیلیاس به سمت گلف کاست آمریکا تغییر مسیر داد و این نفت ماه میلادی جاری در هوستون تخلیه شد. شرکت ‌FIOGC مدعی است در این محموله نفتی، منافع مالی دارد. 

Page Generated in 0/0065 sec