printlogo


کد خبر: 232092تاریخ: 1400/1/22 00:00
پیش‌تولید سریال شهید صیادشیرازی پس از 10 سال بلاتکلیفی همزمان با سالگرد شهادت این شهید آغاز شد
ماجرای سیما‌فیلم و صیاد

گروه فرهنگ و هنر: تولید سریال در وصف شهید صیادشیرازی، موضوع جدیدی نیست و بیش از 10 سال است اخبار و حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون تولید این سریال در رسانه‌ها به گوش می‌رسد. طی 10 سال اخیر، مدام صحبت از ساخت سریال شهید صیادشیرازی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده پرکار صداوسیما بود تا اینکه بالاخره پس از 10 سال بلاتکلیفی سرانجام آذرماه سال گذشته محمدرضا شفیعی با انتشار یادداشتی از ساخت این پروژه بزرگ انصراف داد. این تهیه‌کننده بعد از 10 سال تحقیق، پژوهش و نوشتن فیلمنامه سریال شهید صیادشیرازی، در اقدامی غیرمنتظره، خبر از انصراف تولید آن داد. 
شفیعی با انتشار متنی در فضای مجازی نوشت: «10 سال پیش در همین روزها بعد از مشورت‌های زیاد و جلسات متعدد تصمیم به ساخت سریال شهید صیادشیرازی گرفتیم. تیم تحقیق و نگارشی باانگیزه و حرفه‌ای در کنار کار قرار گرفت. ٣ بار فیلمنامه از ۲ نگاه متفاوت نوشته شد و به تایید بسیاری از متخصصان امر، فیلمنامه‌های ارزشمندی شکل گرفت. به هر تقدیر توفیق یار ما نبود و از تولید سریال کنار می‌رویم. قطعا کار برای شهدا بویژه این شهید سعید که از نورشان بی‌نصیب نبودم، توفیق الهی و عنایت خودشان را می‌خواهد که حقیر از آن محروم ماندم! از همه همکارانم بویژه آقای فرهاد توحیدی صبور و حرفه‌ای و خانواده محترم شهید عذر تقصیر دارم. از همه کسانی که در این مسیر طولانی یاری‌مان کردند، حتی آنهایی که در میانه راه یار بودند و در ادامه اغیار شدند سپاسگزارم! برای گروه جدید هم از خداوند منان موفقیت آرزومندم. این کم‌توفیقی را برای خود خسرانی جبران‌ناپذیر می‌دانم و به درگاه الهی ندبه و انابه خواهم داشت». 
قرار بود سریال «شهید صیادشیرازی» در 50 قسمت به تهیه‌کنندگی شفیعی ساخته شود ولی وی همانطور که اشاره شد چندی پیش انصراف عجیب خود را از تهیه این پروژه اعلام کرد. 
اما همزمان با ایام سالگرد شهادت شهید صیاد‌شیرازی، خبری از سوی گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره ساخت سریال شهید «سپهبد صیادشیرازی» در رسانه‌ها منتشر شد که نشان‌دهنده تعیین عوامل جدید برای ساخت سریال شهید صیادشیرازی است. 
مجید اکبرشاهی، مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم در خبری اعلام کرد: سریال شهید «سپهبد صیادشیرازی» کار گسترده و مهمی است، چرا که این شهید بزرگوار از بزرگان ارتش و جبهه‌های نبرد بوده است و هم در انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع‌مقدس نقش عمده و بسزایی داشت. 
وی ادامه داد: برای تولید اثری درباره این شهید بزرگوار باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود، از این رو با دعوت از حبیب والی‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده سریال امیدواریم کار خوب و موثری درباره این شهید ساخته شود. 
اکبرشاهی درباره مقاطعی از زندگی این شهید بزرگوار که در سریال به نمایش درخواهد آمد، گفت: قطعاً بخش‌هایی از زندگی شهید صیاد شیرازی که در دوران دفاع‌مقدس سپری شده، مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین نحوه ترور آن شهید بزرگوار از بخش‌های مهم سریال به شمار می‌آید. 
وی تاکید کرد: آقای حبیب والی‌نژاد به‌عنوان تهیه‌کننده به همراه آقای حسین حسنی - سرپرست نویسندگان - جلسات خود را با ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند. وی ادامه داد: مرکز سیمافیلم تلاش دارد با ساخت زندگی سرداران جنگ و شخصیت‌های ملی، نام و یاد آنها را زنده نگه داشته و بخش‌های مختلف زندگی‌شان را به عنوان چراغ راه به مخاطب معرفی کند. 
گفتنی است، حبیب والی‌نژاد از تهیه‌کنندگان بنام سینمای ایران است که در کارنامه کاری خود تهیه فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «خروج» (ابراهیم حاتمی‌کیا) و «لباس شخصی» (امیرعباس ربیعی) را به ثبت رسانده است و انتظار می‌رود بزودی اسامی کارگردان و سایر عوامل سریال از سوی حبیب والی‌نژاد اعلام شود. 
شهید سپهبد علی صیاد شیرازی یکی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در عملیات‌های مختلفی در ۸ سال دفاع‌مقدس حضور داشت. شهید صیادشیرازی که در زمان جنگ تحمیلی فرماندهی نیروی زمینی ارتش را بر عهده داشت، در سال‌های پس از جنگ به جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح رسید و در نهایت در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ به دلیل ضربات متعددی که در زمان جنگ تحمیلی و در جریان عملیات مرصاد بر پیکره منافقین وارد کرده بود، توسط گروهک منافقین مقابل منزلش ترور شد و به شهادت رسید. 
در پایان گفتنی است علاوه بر سریال شهید صیادشیرازی، سریال‌هایی مثل شهیدان باکری به کارگردانی هادی حجازی‌فر و سریال «عاشورا» با محوریت لشکر ۳۱ عاشورا و شهیدان باکری در حال تصویربرداری است و صحبت‌هایی برای ساخت سریال زندگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی هم مطرح است. 
***
شهید صیاد حلقه پیوند 
ارتشی‌ها و پاسداران بود
حاج‌صادق آهنگران در کتاب خاطرات خود (با نوای کاروان) به نقل از محسن رضایی می‌نویسد: «بعد از اینکه شهید صیاد‌شیرازی با فرمان حضرت امام(ره)، فرماندهی نیروی زمینی ارتش را در مهر سال 1360 برعهده گرفت، به همراه هم طرح جدید دیگری به نام قرارگاه فرماندهی مشترک تشکیل دادیم. بر اساس این طرح، از رده‌بالا تا رده لشکر، هر قرارگاهی ۲ فرمانده داشت؛ یکی از سپاه و یکی از ارتش به طوری که طرح‌های عملیاتی باید به امضای هر ۲ فرمانده ارتش و سپاه می‌رسید، البته عده‌ای با این طرح با شک و بدبینی برخورد می‌کردند. می‌گفتند: مگر می‌شود ۲ فرماندهی داشت؟ عملیات طریق‌القدس (کربلای 1) نخستین عملیات با این روش جدید فرماندهی بود که منجر به آزادی بستان شد. با این‌ حال عده‌ای معتقد بودند عملیات‌های بعدی با شکست مواجه خواهد شد اما عملیات بعدی هم که فتح‌المبین بود، با موفقیت کامل اجرا شد. بعد هم عملیات آزادسازی خرمشهر (بیت‌المقدس) با همان شیوه فرماندهی اجرا شد که در آن هم پیروز شدیم». بدین ترتیب وجود ویژگی‌های بارزی همچون سعه‌صدر، پیشنهادپذیری، رعایت اصل وحدت در عین کثرت نظر در شخصیت شهید صیادشیرازی به ‌عنوان فرمانده ارشد ارتش در جنگ، نقش بارزی در اتحاد و وحدت بین ۲ نهاد سپاه و ارتش و موفقیت آنها در دفاع‌مقدس داشت. خود این شهید بزرگوار درباره عوارض و خسارات ناشی از وجود اختلافات و در نتیجه نادیده گرفتن نقش سپاه در سال اول جنگ می‌گوید: «یک سال اول جنگ تحمیلی، اوضاع به‌گونه‌ای گذشت که این را باید از زبان آنهایی که در صحنه و در جریان بودند، شنید، البته در این زمان برادران سپاه هنوز وارد صحنه نشده بودند، یعنی صحنه عمل که میدانی برای کار داشته باشد، برای‌شان ایجاد نشده بود. ارتشی‌ها، زیاد بودند، از قدیمی‌ها که دوران تلخ یک سال اول را یادشان هست. بعضی از صحنه‌هایش را من متوجه بودم. این درک و احترام متقابل و واقع‌بینانه به نظرات یکدیگر باعث شد که تا پایان جنگ ۸ ساله دفاع‌مقدس، ارتش و سپاه به‌ عنوان ۲ نهاد مستقل نظامی در طول یکدیگر در تحقق اهداف والای الهی و دینی که همانا دفاع از سرزمین اسلامی و آرمان‌های بلند و مقدس آن در برابر متجاوزان و بیرون راندن آنان از خاک وطن اسلامی بود، گام بردارند.  همچنین صادق آهنگران در کتابش می‌گوید: «روابط افسران ارتش بویژه صیادشیرازی با فرماندهان جوان سپاه عالی بود. همه به هم کمک می‌کردند که جنگ را به نفع کشور به‌ پیش ببرند و نیروهای عراقی را از خاک ایران بیرون کنند. در مراسم‌ دعا و زیارت عاشورا، برادران ارتشی در کنار برادران سپاهی به راز و نیاز می‌پرداختند. به ‌نوعی می‌توانم بگویم صیاد حلقه پیوند و الفت میان نیروهای ارتشی و نیروهای مردمی و پاسداران بود».

Page Generated in 0/0049 sec