کد خبر: 232219تاریخ: 1400/1/24 00:00
زیرساختهای نسخهنویسی الکترو کامل نیست
با آنکه حدود 2 ماه از حذف دفترچههای درمانی میگذرد اما هنوز مشکلاتی برای نسخهنویسی الکترونیک وجود دارد، این در حالی است که مسؤولان سازمان تامین اجتماعی از رفع این مشکلات خبر میدهند.
شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: بتازگی در جلسهای که با همکاران حوزه بیمه تکمیلی داشتیم، مشکلات نسخهنویسی الکترونیک برطرف شد. وی افزود: مشکلاتی در تبادل دادهها وجود دارد که باعث میشود برخی اطلاعات ناقص رد و بدل شود. یکی، دو مشکل وجود داشت که در جلسه با بیمه تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم مسائل سریع حل شود تا دیگر نیاز به پرینت نسخه نباشد. وی اظهارکرد: اگر نسخهای الکترونیک نیست و کاغذی نوشته میشود به همان روال سابق باید نسخه کاغذی یا سربرگ را به عنوان مدارک برای بیمه تکمیلی ببرند. ما به دنبال این هستیم که ظرف مدت کوتاهی مسائل حل شود و دیگر به کاغذ هم نیاز نداشته باشیم که البته یک مقدار زمان میبرد. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: برخی مشکلات ما مربوط به بخش IT است؛ اینها باید برنامههای داده شده را تکمیل کنند تا مشکل حل شود. وی درباره شکایتهایی که بابت نبود زیرساخت مناسب برای اجرایی شدن این طرح میشود، گفت: وقتی بیماری به پزشک مراجعه میکند و مطب هم سیستم ندارد، آن پزشک باید نسخه را در همان دفترچه بیمه بنویسد و اگر بیمار دفترچه نداشت باید از سرنسخه استفاده کند و در نهایت هم کد ملی را بالای نسخه بنویسد. اصلا نیازی نیست پزشک حتما نسخه الکترونیک بنویسد. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، درباره مشکلاتی که بیمهشدگان با داروخانهها دارند نیز گفت: همه داروخانههایی که با ما طرف قرارداد هستند میتوانند نسخه الکترونیک بگیرند. داروخانهای نیست که کامپیوتر نداشته باشد، چون همه آنها کارهای انبارداری خود را مکانیزه انجام میدهند اما اگر داروخانهای هم کامپیوتر نداشت، میتواند نسخ کاغذی را بپذیرد و آن را به همان روال سابق برگههای دفترچه بیمه، برای ما بفرستد. داروخانههای طرف قرارداد ما باید خود را به سیستم مجهز کنند. وی افزود: مواردی مشاهده شده که مثلا پزشک نسخه میفرستد اما وقتی فرد به داروخانه میرود نسخهای نمایش داده نمیشود. این موضوع به ندرت گزارش شده است و این موارد هم به لحاظ فنی، اشکال فنی سیستم است. در صورتی که چنین گزارشی داشته باشیم، کد ملی بیمار یا پزشک را میگیریم و همکاران فنی پیگیری میکنند. به هر حال در سیستم مکانیزه ممکن است این مشکلات خیلی کم اتفاق بیفتد.