printlogo


کد خبر: 232239تاریخ: 1400/1/25 00:00
اخبار

بررسی میزان اجرای قوانین حوزه تولید در دستور کار دیوان محاسبات
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اولویت‌های کاری دیوان در سال جدید، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نامگذاری کرده‌اند و بر این اساس ما 5 قانون اصلی حوزه کسب‌و‌کار و تولید را احصا کرده و در دستور کار قرار دادیم تا مشخص شود کدام یک از بندهای این قوانین تاکنون اجرا نشده است. مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه در حال حاضر رسیدگی به میزان اجرای قوانین حوزه تولید در دستور کار دیوان محاسبات است، ادامه داد: دیوان محاسبات با بررسی بند به بند قوانین حوزه کسب‌و‌کار و تولید، مقصران در این زمینه را شناسایی، احضار و دنبال خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد: در درجه اول پیگیر اجرای این قوانین هستیم و در صورت عدم اجرا توسط یک مقام مسؤول، حتما از مجاری قانونی و مکانیزم‌های تنبیهی خود استفاده خواهیم کرد. بذرپاش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا قوانین تنبیهی برای برخورد با متخلفان در این حوزه بازدارنده است یا خیر؟ گفت: قانون به ما اختیار داده تا به تخلفات مدیران و مسؤولان اجرایی رسیدگی کرده و در صورت اثبات جرم، پرونده آن را به قوه ‌قضائیه ارسال کنیم. 
***
اخبار آزادسازی منابع ایران  صحت ندارد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اظهارات افراد غیرمسؤول درباره منابع ایران در بانک‌های خارجی سندیت ندارد، گفت: چند ماه است بازار ارز ثبات نسبی به خود گرفته که حاصل تلاش مضاعف بانک مرکزی در این عرصه و همراهی صادرکنندگان و چشم‌انداز بهتر اقتصاد ایران است. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: این روزها اشخاص مختلفی راجع به ارزهای ایران در بانک‌های خارجی و سرنوشت آنها اظهارنظر و اطلاع‌رسانی می‌کنند. از آنجا که اطلاعات مربوط به این منابع و وضعیت آنها در اختیار بانک مرکزی است، اظهارات افراد غیرمسؤول در این مورد سندیت ندارد.
***
سامانه‌محوری به جای ممیزمحوری مانعی برابر فساد در امور مالیاتی
 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مصوبه مجلس درباره ایجاد سامانه‌محوری به جای ممیزمحوری در قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: وصول مالیات براساس تشخیص ممیز مالیاتی باید از گردونه خارج و مالیات مطابق اطلاعات و خوداظهاری اشخاص در سامانه، دریافت و در صورت عدم ارائه اطلاعات صحیح توسط مالیات‌دهنده هم برخوردهای لازم انجام شود. جعفر قادری ادامه داد: برای تشخیص و تعیین صحت و سقم اطلاعات مالیات‌دهندگان، می‌توان از طریق رصد گردش مالی و بانکی شخص و اطلاعات دیگر سامانه‌ها اقدام و در صورت تخلف هم از جرایم سنگین استفاده کرد، بنابراین وصول مالیاتی از حالت تشخیص‌های فردی به سیستمی، اقدام بسیار درستی است. وی افزود: اکنون در گمرک هم این اتفاق افتاده است، فرد ممیز و مامور گمرکی نباید برای واردکننده مشخص باشد و باید به صورت تصادفی مامور انتخاب شود تا امکان ارتباط با واردکننده و فعال اقتصادی وجود نداشته باشد. همچنین این موضوع در مباحث مالیاتی هم وجود دارد، بنابراین سامانه محوری جلوی فساد، سوءظن‌ها و ارتباطات ناسالم میان فعالان اقتصادی و برخی ممیزان را خواهد گرفت. قادری با بیان اینکه اگر اطلاعات برای دریافت مالیات بر اساس سامانه ملاک تشخیص قرار گیرد، بسیاری از موارد به نفع مالیات‌دهنده خواهد بود، افزود: امکان بروز ایرادات و اشکالاتی در محاسبات و ارزیابی‌ها از طریق ممیزان وجود دارد و باید به سمتی برویم که سیستم اداری ما از فرد و کارمندمحوری به سمت سیستم‌محوری حرکت کند. 
***
معرفی مناطق مناسب برای راه‌اندازی مزارع رمز ارز
سخنگوی صنعت برق از معرفی مناطق مناسب که تامین برق در آنجا با محدودیتی مواجه نیست، برای راه‌اندازی مزارع رمز‌ ارز خبر داد. مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگوی تلفنی با صداوسیما،  افزود: علاوه بر گشایش‌هایی که در مصوبه جدید برای صنعت استخراج رمزارز‌ها لحاظ شده است، وزارت نیرو به دنبال این است که مناطق اولویت‌دار با ظرفیت‌های خالی را نیز مشخص کند که در آنها به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، محدودیت‌های تامین برق بسیار کمتر از سایر مناطق باشد. 
وی گفت: با هدایت مراکز استخراج رمزارز‌ها به مناطق اولویت‌دار و تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور، امکان استفاده از تخفیف ولتاژ اتصال تا سقف ۲۰ درصد و تخفیف اتصال به استخر‌های داخلی (۱۵ درصد) وجود خواهد داشت. رجبی‌مشهدی افزود: خرده ماینر‌ها یا افرادی که تمایل دارند سرمایه‌های خرد خود را در صنعت استخراج رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کنند، امکان استفاده از خدمات هتلینگ و میزبانی خرده ماینر‌ها توسط این مزارع بزرگ را خواهند داشت. سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه باید با تعامل با وزارت صمت امکان تسهیل در ارائه مجوز‌های لازم به مزارع استخراج رمزارز‌ها در این مناطق فراهم شود، ادامه داد: با اجرای این طرح شاهد رونق هر چه بیشتر این صنعت در کشور خواهیم بود. 

Page Generated in 0/0055 sec