printlogo


کد خبر: 232240تاریخ: 1400/1/25 00:00
«وطن‌امروز» از آخرین تلاش‌ها برای واقعی کردن قیمت خرید تضمینی گندم گزارش می‌دهد
نجات گندم در دقیقه 90 ؟

موضوع اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم ماه‌هاست به دغدغه بخش بزرگی از کشاورزان کشور تبدیل شده است. دولت سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم داخلی را معادل 4000 تومان اعلام کرد. این قیمت اما با اعتراض‌های بسیاری از سوی کشاورزان و  اکثر نمایندگان مجلس، روبه‌رو شد. منتقدان اعلام کردند در صورت اصلاح نشدن این قیمت، کاشت گندم با افت بسیار زیادی مواجه شده و کشور نیازمند واردات گندم آن هم با نرخی بسیار بالاتر از نرخ داخلی می‌شود. از همین رو منتقدان خواستار اصلاح نرخ خرید تضمینی و پرداخت این مبلغ به کشاورزان داخلی و جلوگیری از به خطر افتادن خودکفایی کشور در تولید این محصول راهبردی شدند. انتقاد از قیمت پایین گندم ادامه یافت و جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی هم شاهد همین مباحث بود. 
 
* احتمال واردات ۵ میلیون تنی گندم
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته در نطق میان دستور با انتقاد از بی‌توجهی دولت بویژه حسن روحانی به نظرات کارشناسی در رابطه با مسائل مختلف از جمله قیمت منطقی خرید تضمینی گندم، گفت: چرا شما قیمت تمام‌شده محصولاتی مانند گندم و سویا را که برای امنیت غذایی کشور مهم است، نمی‌پذیرید و دنبال خرید غیرواقعی و زیر قیمت محصول از کشاورزان هستید؟ چرا دولت حاضر است گندم و سویا را با چند برابر قیمت از خارج خریداری کند اما قیمت واقعی را به کشاورزان داخلی نپردازد؟
جواد ساداتی‌نژاد افزود: شاهدیم کشاورزان مزارع گندم خود را به دامداران اجاره می‌دهند، زیرا درآمدی بالاتر از برداشت و فروش محصول با قیمت 4 هزار تومان به دولت دارد؛ این اقدام هشدار به دولت برای واردات گندم در سال 1400 است. امروز قیمت تمام شده گندم بر اساس بررسی‌های کارشناسی بین 5هزار و 500 تا 5 هزار و 800 تومان اعلام شده است، ضرورت دارد وزیر جهاد کشاورزی و اعضای شورای قیمت‌گذاری هر چه سریع‌تر قیمت جدید گندم را تصویب کرده و نشان دهند مدافع کشاورزان داخلی هستند. 
ساداتی‌نژاد ادامه داد: در صورت عدم موافقت با افزایش قیمت متناسب گندم، در سال جاری باید 5 میلیون تن واردات گندم داشته باشیم. 
 
* شورا برای اصلاح قیمت متقاعد شد
روز گذشته همچنین جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک با حضور برخی مقامات دولتی و فعالان صنف کشاورزی برگزار شد. در همین رابطه رئیس نظام صنفی کشاورزی و رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، از متقاعد شدن مسؤولان برای افزایش نرخ خرید تضمینی خبر دادند.  عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در رابطه با قیمت فعلی خرید تضمینی گندم (۴ هزار تومان) گفت: از ابتدای اجرای طرح تضمین خرید محصولات کشاورزی، زمانی که این قانون تصویب شد، دست کشاورزان از قیمت‌گذاری و حضور در جلسات کوتاه بود، طوری که قیمت در شورای اقتصاد و دولت تعیین می‌شد و تولیدکنندگان نماینده‌ای در این جلسات نداشتند. 
وی بیان کرد: سال گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس طی یک طرح، شورای اقتصادی را تشکیل داد، همچنین قیمتی را که اول مهر سال گذشته رئیس‌جمهور اعلام کرد، مورد اعتراض کشاورزان واقع شد، به سبب آنکه حتی قیمت تولید را هم پوشش نمی‌داد. 
 
* اعلام نهایی قیمت خرید تضمینی گندم در روزهای آتی
هاشمی گفت: به همین خاطر در جلسه شورای قیمت‌گذاری تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که خوشبختانه حضار جلسه راضی بودند قیمت اصلاح شود و به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: طی طرح دو فوریتی که مجلس تصویب کرده، قیمت‌های قبلی به طور کل از میان برداشته شده است. هاشمی تصریح کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح شود ما این اطمینان را می‌دهیم که گندم به سمت شبکه دولتی حرکت کند. 
وی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه نرخ جدید خرید تضمینی گندم تعیین نشد اما همه اعضا به این نتیجه رسیدند اصلاح قیمت ضروری است، گفت: قرار شد طی چند روز آینده آنالیز قیمت تمام شده تولید را انجام دهیم و به جمع‌بندی نهایی در این حوزه برسیم، بر این اساس قیمت جدید خرید تضمینی گندم تا شنبه هفته آینده تعیین و اعلام می‌شود. 
 
* انتقاد از عدم حضور نوبخت
هاشمی در ادامه با انتقاد از عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه، گفت: به نظر می‌رسد آقایان این جلسه را به رسمیت نمی‌شناسند و افراد دیگری را به جای خود می‌فرستند که این مساله مورد انتقاد دیگر اعضای شورا قرار گرفته و به آن اعتراض کرده‌اند. 
 
* اصلاح قیمت گندم اجتناب‌ناپذیر است
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور هم در گفت‌وگو با مهر، درباره نتیجه جلسه عصر دیروز شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک گفت: به دلیل اهمیت این مساله، بحث‌های زیادی شد و ما در این جلسه دلایلی که اصلاح (افزایش) قیمت خرید تضمینی گندم را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و همچنین تبعات عدم اصلاح قیمت را مطرح و به مسؤولان اعلام کردیم در صورت عدم اصلاح قیمت، نه‌تنها سال آینده از کشت این محصول استقبال نمی‌شود و تولید آسیب می‌بیند، بلکه در سال زراعی جاری نیز دولت نمی‌تواند نیاز کشور را از محل تولید داخل تأمین کند و گندم‌ تولیدی به عنوان خوراک دام مصرف می‌شود؛ ضمن اینکه بخشی از محصول نیز به خارج از کشور قاچاق خواهد شد. 
محمد‌شفیع ملک‌زاده اظهار داشت: در نهایت اعضای شورا متقاعد شدند قیمت خرید تضمینی گندم باید اصلاح شود و با توجه به اینکه نظرات مختلفی درباره قیمت تمام شده تولید وجود داشت، قرار شد معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی زمان جدیدی را برای برگزاری جلسه‌ای تعیین و به ما اعلام کند. 
وی افزود: قرار است در این جلسه ما به عنوان تشکل‌های کشاورزی به همراه بخش دولتی، آنالیزهای خود را ارائه و با بررسی دقیق و جمع‌بندی این آنالیزها، قیمت تمام‌شده تولید گندم را مشخص کنیم. 
ملک‌زاده تصریح کرد: با مشخص شدن قیمت تمام شده تولید، در نهایت در جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک که هفته آینده برگزار خواهد شد، نرخ جدید خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد.

Page Generated in 0/0058 sec