printlogo


کد خبر: 232257تاریخ: 1400/1/25 00:00
۲۹۱ بیمار «کووید-۱۹» طی 24 ساعت در کشور جان خود را از دست دادند و ۲۴ هزار و ۷۶۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند
شرایط حاد کرونایی در تهران

آمارها همچنان حکایت از افزایش میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا دارد. زنگ خطر هر روز بیشتر از روز قبل به صدا در‌می‌آید و همچنان باید چشم‌انتظار بود که در روزهای آینده این ویروس منحوس چگونه مدیریت خواهد شد. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، یک بار دیگر طی روزهای گذشته آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرده است. سیماسادات لاری دیروز گفت: از 23 تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۱۳۲ نفر از آنها بستری شدند.  وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت زمانی، ۲۹۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر رسید.  وی همچنین گفت: 4 هزار و ۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. لاری گفت: همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* هرگونه علامت سرماخوردگی را به حساب کرونا بگذارید
دکتر سیدمهدی فرساد، فوق‌تخصص جراحی ریه و قفسه سینه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افراد مبتلا به کرونا فاقد علامت هستند، نسبت به رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برای در امان ماندن از این ویروس تاکید کرد. وی با اشاره به وقوع پیک چهارم کرونا در کشور، گفت: متاسفانه این روزها شاهد تاخت‌و‌تاز شدید کروناویروس هستیم و آمار مبتلایان، رشد فزآینده‌ای به خود گرفته است که دلیل اصلی آن کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش تجمعات، مسافرت‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین درگیری با ویروس کرونا حاصل تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی است، افزود: عده‌ای از افراد کرونا مثبت پس از بازگشت از مسافرت‌های نوروزی، ویروس را به اطرافیان خود منتقل کردند و میزان درگیری مردم بیشتر شد. او نسبت به حضور در محیط‌های سربسته هشدار داد و افزود: به مردم توصیه می‌شود به هیچ وجه در فضای مسقف نظیر رستوران‌ها و اماکن عمومی حضور نیابند که کانونی برای انتقال ویروس کروناست. فوق‌تخصص جراحی ریه و قفسه سینه در ادامه با اشاره به اینکه تا انجام واکسیناسیون نهایی همچنان درگیر ویروس کرونا هستیم، گفت: به مردم توصیه می‌شود به هیچ وجه با افرادی که به مسافرت رفته یا می‌روند رفت و آمد نکنند و با آنها در تماس نباشند، چرا که ۵۰ درصد افراد کرونا مثبت علامت ندارند اما می‌توانند ناقل بوده و اطرافیان را درگیر کنند. وی افزود: به محض بروز هرگونه علامتی نظیر تب، سردرد، بدن درد، سرفه، اسهال، استفراغ، معده درد، گلودرد، عطسه و آبریزش بینی سریعا به پزشک مراجعه شود و مسؤولیت هر کدام از این علامت‌ها به حساب ویروس کرونا گذاشته شود. 
 
* ۴۵ روزه می‌توانیم واکسن هر جهشی را بسازیم
وزیر بهداشت گفت: ما قابلیت برخورد با جهش‌‌های ویروس کرونا را داریم و در عرض ۴۵ روز می‌توانیم واکسن هر جهشی را بسازیم. سعید نمکی اظهار داشت: برای فاز سوم واکسن ایرانی کرونا، اجازه می‌دهیم جمعیت انبوهی در کشور واکسینه شوند. آماری که از ترکیه به نام واکسیناسیون اعلام می‌شود، تزریق فاز سوم واکسن‌های خارجی است، ما اجازه ندادیم کشوری فاز سوم واکسن کرونای خود را روی مردم ما تست کند. بعد از توفیق در فاز دوم، جمعیت انبوهی را در فاز سوم با واکسن ایرانی کرونا واکسینه خواهیم کرد. وی افزود: ما قابلیت برخورد با جهش‌های ویروس کرونا را داریم و در عرض 45 روز می‌توانیم واکسن هر جهشی را بسازیم. 
 
* شرایط کرونایی در تهران بسیار حاد است
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر شرایط حاد کرونایی در شهر تهران، از نزدیک شدن تعداد فوتی‌های این شهر به حدود ۱۰۰ نفر در روز خبر داد. محسن هاشمی گفت: شرایط کرونایی بسیار حاد است و تعداد فوتی‌ها در تهران به نزدیک ۱۰۰ نفر رسیده است و اگر همین‌طور پیش برویم، بالاتر هم می‌رود. در حمل‌و‌نقل عمومی براساس گزارش‌های بین‌المللی اعلام شده، اگر زمان کمی در واگن و اتوبوس باشیم، خطر کمتر است و توصیه هم کردم که بیش از ۲۰ دقیقه کسی در حمل‌و‌نقل عمومی نماند. اما با توجه به اینکه این بیماری با شرایط واکسیناسیون در یک سال آینده هم وجود خواهد داشت، پس لازم است دولت نسبت به قولی که برای تامین ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی داده است، تلاش بیشتری کند. نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد در حالی که ساده است و دولت باید برای آن تامین اعتبار کند و کار سختی نیست. هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیش‌بینی فوت بیش از۵۰۰ نفر در روز در موج چهارم کرونا، تدارکات برای تجهیز حمل‌و‌نقل عمومی چقدر بوده، آن هم در شرایطی که نقش شهرداری تهران در تصمیمات ستاد کرونا کمرنگ شده است، اظهار داشت: واقعیت آن است که طی ۱۴ ماه سپری شده از اعلام ورود کرونا به کشور، تاکنون یک ریال نیز به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود، کاهش و هزینه‌ها به دلیل تورم، افزایش داشته است. وی با بیان اینکه خطر کرونا در فضای بسته مترو و اتوبوس بسیار بیشتر است، گفت: اگر مردم در صف مرغ که در فضای باز است، ممکن است کرونا بگیرند، در مترو و اتوبوس که فضای بسته‌ای است، با وجود ازدحام شرایط خطرناک‌تری دارند اما برای دولت و مجلس، مترو و اتوبوس در تامین منابع اولویت ندارد، در حالی که اولویت اتوبوس کمتر از مرغ و روغن نیست، قابل سوءاستفاده هم نیست و در شهر می‌ماند. 
 
* ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونای چینی در آستانه ورود به کشور
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود ۴۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین خبر داد. علیرضا رئیسی درباره چگونگی و زمان انجام واکسیناسیون عمومی مقابله با کرونا در کشور، اظهار کرد: فاز اول تا هفته اول اردیبهشت به پایان می‌رسد و فاز دوم واکسیناسیون اردیبهشت آغاز خواهد شد که شامل گروه‌های سنی مختلف می‌شود. او ادامه داد: در دومین فاز واکسیناسیون حدود ۸/۳ میلیون نفر واکسینه می‌شوند، ضمن آنکه افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله‌ای که دارای بیماری زمینه‌ای هستند در این فاز قرار می‌گیرند و جمعیت زیاد حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شوند؛ پیش‌بینی می‌شود فاز دوم در تیر امسال به پایان برسد. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز سوم واکسیناسیون هم بلافاصله بعد از اتمام فاز دوم آغاز خواهد شد که امیدواریم برای این فاز از واکسن داخلی استفاده کنیم و زودتر این واکسن به دست‌مان برسد. رئیسی درباره زمان و میزان ورود محموله واکسن خارجی به کشور هم اظهار کرد: حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین به کشور وارد می‌شود. 

Page Generated in 0/0051 sec