printlogo


کد خبر: 232353تاریخ: 1400/1/28 00:00
انتشار ویدئویی از شلیک مرگبار پلیس آمریکا به یک نوجوان لاتین‌‌تبار و غیرمسلح در شیکاگو معترضان به خشونت پلیس را به خیابان‌ها کشاند
نوجوان‌13 ساله را کشتند

گروه بین‌الملل: در ادامه کشته شدن سریالی نوجوانان آمریکایی در روزهای گذشته، انتشار ویدئویی از لحظه شلیک مرگبار پلیس آمریکا به یک نوجوان لاتین‌تبار و غیرمسلح در شیکاگو خبرساز شد. اگر چه این جنایت 2 هفته قبل رخ داده بود اما انتشار ویدئوی آن بار دیگر موضوع نگاه نژادپرستانه پلیس و رفتار تبعیض‌آمیز آن علیه اقلیت‌های نژادی آمریکا را تقویت کرد. نکته قابل تامل اینکه این سومین مورد از کشتن نوجوانان آمریکایی در کمتر از یک ماه گذشته در آمریکا توسط پلیس این کشور بود. 
 
* قتل نوجوان 13 ساله؛ تازه‌ترین جنایت پلیس آمریکا
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از رویترز، مقامات شیکاگو پنجشبه‌شب به وقت محلی (جمعه به وقت تهران) ویدئویی از دوربین لباس یک مامور پلیس هنگام تیراندازی به سمت یک نوجوان ۱۳ ساله که دستانش را به نشانه تسلیم بالا گرفته بود، منتشر کردند. بر اساس این گزارش، ویدئوی 9 دقیقه‌ای از این حادثه که حدود ۲ هفته قبل رخ داده، نشان می‌دهد «اریک استیلمن» ۳۴ ساله از خودروی پلیس پیاده می‌شود و «آدام تولیدو» ۱۳ ساله را در محله مکزیکی‌نشین در غرب شیکاگو در ایالت ایلینوی دنبال می‌کند. در ویدئوی مذکور، این مامور پلیس با فریاد از پسر نوجوان می‌خواهد بایستد و دستانش را بالا ببرد، درست لحظه‌ای بعد از تبعیت وی از فرمان پلیس، مامور پلیس به او شلیک می‌کند و بعد از افتادن او روی زمین به سمتش می‌رود. پلیس شیکاگو بعد از این حادثه مدعی شد پسر نوجوان اسلحه در دست داشته اما در تصاویر مشخص است در لحظه تیراندازی دستان وی خالی است. علاوه بر این بر خلاف ادعای پلیس، وی هنگام اصابت گلوله دست‌های خود را به حالت تسلیم بالای سر برده بود. رسانه‌های آمریکایی همچون نیویورک تایمز، یو‌اس‌ای تودی، سی‌ان‌ان، لس‌آنجلس تایمز و ای‌بی‌سی نیوز با پرداختن به این خبر اعلام کردند: در پی انتشار تصاویر «ویدئو همراه پلیس» مشخص شد «آدام تولیدو» نوجوان ۱۳ ساله آمریکایی هنگام تعقیب و گریز در حالی که دست‌های خود را بالای سر برده و هیچ گونه سلاحی به دست نداشته است به یکباره توسط پلیس با شلیک یک گلوله از پا در‌می‌آید. لس‌آنجلس تایمز با پرداختن به این خبر نوشت: تولیدو ۹ فروردین‌ ۱۴۰۰ توسط پلیس شیکاگو به این اتهام که وی هنگام تعقیب و گریز مسلح بوده، با شلیک یک گلوله به قتل می‌رسد. نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی در این ارتباط عنوان کرد: ماموران پلیس سال گذشته میلادی ۹۸۵ شهروند آمریکایی را کشته‌اند که در هیچ یک از این موارد نیروهای پلیس مجرم شناخته نشدند؛ پلیس آمریکا به قتل می‌رساند اما محکوم نمی‌شود. معترضان به خشونت پلیس بعد از انتشار این ویدئو در مرکز شیکاگو تجمع و برخی مسیرهای رفت‌وآمد را مسدود کردند. در حالی که انتشار این ویدئو شهر شیکاگو را در آستانه ناآرامی و اعتراضات قرار داده، مقامات این شهر و خانواده تولیدو از مردم خواستند آرامش خود را حفظ کنند. در این بین شماری از نوجوانان با سر دادن شعار «کشتن ما را متوقف کنید» به معترضان پیوستند. این تیراندازی‌ها همچنین درخواست‌ها برای اصلاحات در پلیس در سومین شهر بزرگ آمریکا را بار دیگر مطرح کرده است. پلیس شیکاگو از سال ۲۰۱۴ وقتی یک مامور پلیس یک نوجوان سیاه‌پوست را به ضرب گلوله کشت، تحت نظارت جدی بوده است. 
 
* وخامت اوضاع در مینه‌سوتا
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به این جنایت نوشت: به دنبال انتشار این ویدئو وضعیت در ایالت مینه‌سوتا وخیم‌تر شده است. با توجه به اینکه از 11 آوریل (۲۲ فروردین‌) شهرهای مختلف این ایالت صحنه اعتراضات مردمی و درگیری‌های شدید بین پلیس و مردم است، انتشار این ویدئو مثل ریختن بنزین بر آتش است. یکشنبه هفته گذشته (11 آوریل) پلیس در منطقه بروکلین‌سنتر واقع در شمال شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌‌سوتا «داونت رایت» جوان ۲۰ ساله سیاه‌پوست را به قتل رساند. نیویورک‌تایمز افزود: شب گذشته صدها نفر مقابل پاسگاه پلیس بروکلین سنتر برای پنجمین شب متوالی پس از قتل رایت و اکنون نیز با انتشار تصاویر ویدئویی تولیدو تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.
 
* آمار چشمگیر قربانیان درگیری‌های مسلحانه در آمریکا
بر اساس آمار منتشر شده طی سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۲۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر تیراندازی از دست داده و ۴۰ هزار نفر نیز مجروح شدند. سال ۲۰۲۱ نیز همانند سال‌های گذشته تاکنون سالی پرحادثه برای ایالات‌متحده بوده و ۴ هزار و ۱۲۷ نفر از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون جان خود را بر اثر تیراندازی از دست داده‌اند. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مسلحانه در سراسر این کشور منجر می‌شود که برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند اما لابی سلاح در این کشور به اندازه‌ای قدرتمند است که کنگره آمریکا نیز اقدامی برای محدود کردن حمل سلاح انجام نداده است. بر اساس اعلام مرکز «آرشیو خشونت با سلاح گرم» در آمریکا، تا یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷۴۰۰ مورد قتل و بیش از ۳۶ هزار مورد جراحت با سلاح گرم در این کشور ثبت شده است. از این میان ۱۲۸۹ مورد در دفاع از خود، ۲۰۴۳ مورد تیراندازی غیرعمدی و ۵۸۷ مورد تیراندازی کور بوده است.
 
* ۴ قتل در کمتر از یک هفته به دست مأموران پلیس آمریکا
موج اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس آمریکا از روز یکشنبه 11 آوریل در این شهر و چند شهر از ایالت‌های دیگر از جمله شهر پورتلند، مرکز ایالت اورگان آغاز شد و اکنون با انتشار ویدئوی جنایت پلیس آمریکا در شهر شیکاگو و بروز برخی اعتراضات احتمال کشیده شدن ناآرامی‌ها به دیگر ایالات آمریکا نیز شدت یافته است. دور جدید این اعتراضات به دنبال قتل یک جوان بی‌گناه 20 ساله آفریقایی‌تبار به نام «داونت رایت» به ضرب گلوله پلیس مینیاپولیس از مقابل کلانتری بروکلین در حومه این شهر آغاز شد؛ قتلی که کمتر از یک سال پس از قتل «جرج فلوید» و در فاصله 16 کیلومتری از محل خفه شدن او با زانوی افسر پلیس، چاوین رخ داد. نکته قابل توجه اینکه این قتل در روزی رخ داد که گروه‌های نژادپرست «سفید برترپندار» راهپیمایی گسترده‌ای را در شهرهای مختلف به راه انداخته بودند. رسانه‌ای شدن قتل این جوان سیاه‌پوست سبب گسترده شدن موج تظاهرات بویژه در قالب اعتراضات «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» شد و با حضور اعضای گروه ضدنژادپرستی آنتی‌فا شدت گرفت. دوشنبه گذشته نیز آمریکا بار دیگر با خبر قتل یک دانش‌آموز دبیرستانی در ایالت تنسی به ضرب گلوله پلیس شوکه شد. یکی از دانش‌آموزان مدرسه آوستین ایست مگنت در شهر ناکسویل در 290 کیلومتری شرق نشویل، مرکز ایالت تنسی به دلایلی نامعلوم با اسلحه وارد حمام باشگاه این مدرسه می‌شود. متعاقب آن مسؤولان دبیرستان از واحد گشت پلیس تقاضا می‌کنند به این غائله خاتمه دهد که نتیجه آن رد و بدل شدن آتش بین یک افسر پلیس و دانش‌آموز مسلح بوده است. در نتیجه این درگیری دانش‌آموز به قتل رسیده و مامور پلیس مجروح می‌شود. 2 روز بعد 13 آوریل مقامات پلیس ایالت مریلند کشته شدن یک نوجوان ۱۶ ساله به دست نیروهای پلیس را تایید کردند. این نوجوان توسط پلیس با شلیک گلوله بشدت مجروح شد و زمانی که به بیمارستان انتقال یافت، جان باخت. به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، پلیس ایالت مریلند تایید کرده تحقیقات درباره قتل نوجوانی 16 ساله را آغاز کرده که مظنون به قتل، یونیفرم ارتش آمریکا را بر تن داشته است.  بر این اساس پلیس شهر لئونارد تاون اعلام کرده ۲ تماس در فاصله ۲ دقیقه دریافت کرده که در آن شاهدان درباره فردی به ظاهر مسلح با رفتارهای مشکوک گزارش می‌دهند. این فرد در همان روز یک نوجوان 16 ساله به نام «پیتون هم» را درست مقابل در ورودی خانه‌اش هدف گلوله و ضربات چاقو قرار داده و به قتل می‌رساند. پلیس آمریکا این نظامی مسلح را یک مامور پلیس ایالتی با 2سال و 7 ماه سابقه معرفی کرده است. 
 
* واکنش بایدن به اعتراضات علیه جنایت پلیس
نکته قابل تأمل در اثنای دور جدید تحولات اعتراضی به خشونت پلیس و رفتار تبعیض‌آمیز آن علیه اقلیت‌های نژادی آمریکا اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود که همانند ترامپ خواستار برخورد با این اعتراضات شده است. رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا در واکنش به قتل جوان بی‌گناه آفریقایی‌تبار 20 ساله توسط پلیس مینیاپولیس در مینه‌سوتا که یادآور قتل فجیع سال گذشته جرج فلوید بود، لحنی اختیار کرد که بیشتر شبیه دونالد ترامپ بود تا یک رئیس دولت دموکرات صد درصد مخالف ترامپ. بایدن در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید ابتدا گفت: «واقعا یک حادثه غم‌انگیز رخ داده است ولی تصور می‌کنم باید صبر کنیم و منتظر نتایج تحقیقات باشیم. تحقیقات برای روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه لازم و ضروری است و حادثه باید پاسخگویی مقام‌های پلیس را تضمین کند». او در ادامه طوری حرف زد که گویا در حال تهدید معترضان است و گفت: «می‌خواهم بار دیگر به طور شفاف اعلام کنم هیچ توجیهی برای غارت و خشونت وجود ندارد. اعتراضات آرام و مسالمت‌آمیز قابل درک است!»

Page Generated in 0/0067 sec