printlogo


کد خبر: 232356تاریخ: 1400/1/28 00:00
دور دنیا

شنیده شدن صدای انفجار در مرکز نوار غزه
شبکه خبری المیادین گزارش داد صدای انفجار در مرکز نوار غزه شنیده شده است. پیش از شنیده شدن صدای این انفجارها، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به طور گسترده بر فراز غزه در پرواز بودند. خبرگزاری فلسطینی الشهاب گزارش داد توپخانه رژیم صهیونیستی نقطه‌ای در شرق منطقه جحرالدیک در نوار غزه را هدف قرار داد. پیش‌تر رسانه‌های فلسطینی به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد جمعه از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار خطر در اطراف غزه خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها، آژیرهای هشدار شلیک در شهرک صهیونیست‌نشین سیدروت به صدا درآمده است. برخی منابع مدعی شدند یک فروند راکت در فضای باز اطراف این شهرک فرود آمده است. 
***
آلمان زودتر از آمریکا افغانستان را ترک می‌کند
در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا تاریخ خروج نظامیان این کشور از افغانستان را ۱۱ سپتامبر (بیستم شهریور) اعلام کرده، دولت آلمان می‌خواهد ۱۱۰۰ نظامی‌اش در صورت امکان تا اواسط ماه آگوست (اواخر مرداد) این کشور را ترک کنند. به نوشته خبرگزاری د.‌پ.‌آ. «آنه گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان این موضوع را در تماس تلفنی با سیاستمداران امور خارجی و دفاعی فراکسیون‌های پارلمانی احزاب آلمان مطرح کرده است. در همین حال انجمن نیروهای مسلح فدرال خواستار ایمن‌سازی عملیات خروج نظامیان، با اعزام نیروهای ویژه اضافی به افغانستان شده است. در مجموع ۸۰۰ محموله کانتینر متعلق به ارتش آلمان باید به این کشور بازگردانده شود. در راستای این تصمیم «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به افغانستان اطمینان داد پشتیبانی در بخش غیرنظامی پس از خروج نیز ادامه خواهد یافت. وی در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان گفت: ما تقریباً هر سال نیم میلیارد یورو برای حمایت از بازسازی در افغانستان هزینه می‌کنیم و این روند ادامه خواهد یافت. ماس ضمن ابراز امیدواری در این باره که مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان نتایج پایدار به دست دهد تا پس از عقب‌نشینی نیروهای خارجی، هرج‌ومرج دوباره بر این کشور حکمفرما نشود، گفت: «ما کاملاً باید از این امر جلوگیری کنیم». روز چهارشنبه، ناتو تصمیم گرفت تا ۲ هفته دیگر روند خروج از افغانستان را کلید بزند. پیش از این، ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیروهای این پیمان، تاریخ عقب‌نشینی را ۱۱ سپتامبر همزمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی در ایالات متحده تعیین کرده بود. آلمان دومین تأمین‌کننده نیروهای ناتو در افغانستان پس از ایالات متحده است. در کل حدود ۱۰‌هزار نظامی به شکل رسمی در افغانستان حضور دارند که شامل ۲۵۰۰ آمریکایی است. 
***
پنتاگون پرواز اشیای پرنده مجهول در آسمان آمریکا را تأیید کرد
شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد اشیای پرنده ناشناس هوایی (UAP) طی سال‌های اخیر توسط یگان‌های هوایی آمریکا مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و اکنون پنتاگون صحت این مساله را مورد تایید قرار داده است. بنا بر این گزارش، اشیای پرنده ناشناس در سال ۲۰۰۴ میلادی نزدیک سواحل کالیفرنیا رصد و در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز یک فروند جنگنده اف-۱۸ آمریکا یک شیء پرنده ناشناس را که وارد آسمان آمریکا می‌شود، بر فراز سواحل اقیانوس آتلانتیک رهگیری می‌کند. «سو گاه» (Sue Gough) سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان اعلام کرد این اشیای پرنده که در ۳ نوبت طی سال‌های گذشته توسط پرسنل نیروی دریایی آمریکا رهگیری شدند، در اشکال مختلفی درحال پرواز بوده‌اند. سخنگوی پنتاگون در ادامه این بیانیه به سی‌ان‌ان گفته است: از آنجا که این مساله می‌توانسته است برای دشمنان آمریکا مفید واقع شود، این وزارتخانه برای حفظ عملیات امنیتی از افشای صحت پرواز این اشیای پرنده ناشناس خودداری کرده بود. این گزارش می‌افزاید: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا سرانجام در ماه ژوئن سال گذشته ناگزیر شدند رصد و پرواز این اشیای ناشناس پرنده را که به حریم هوایی آمریکا وارد شده‌اند از حالت محرمانه خارج کرده و به اطلاع کنگره آمریکا برسانند. 
***
تصویب لایحه امنیتی بحث‌برانگیز در مجلس فرانسه
به گزارش فرانس ۲۴، به‌رغم انتقادات فراوان فعالان حقوق مدنی، مجلس فرانسه با تصویب لایحه امنیتی، قدرت پلیس در کشور را گسترش داد. لایحه امنیتی با ۷۵ رأی موافق و ۳۳ رأی مخالف در شورای ملی فرانسه به تصویب رسید. سنای فرانسه نیز قبلا این لایحه را به تصویب رسانده بود. در لایحه امنیتی تصویب شده مجلس فرانسه قید شده است که کمک به شناسایی افسران پلیس با قصد آشکار صدمه زدن تا ۵ سال زندان و ۷۵ هزار یورو جریمه نقدی مجازات خواهد داشت. ده‌ها هزار معترض ماه نوامبر (آبان) گذشته در پاریس راهپیمایی کردند و لایحه‌ اولیه تصویب‌شده را که انتشار تصاویر نیروهای پلیس با هدف صدمه زدن به آنها را غیرقانونی می‌دانست، محکوم کردند. مخالفان می‌گویند اصلاحات جدید همچنان مبهم و قابل تفسیر یکطرفه از سوی نیروهای پلیس است. آنها همچنین این ترس را دارند که قانون جدید باعث وحشت افرادی شود که با گرفتن و انتشار تصاویر و ویدئوها، سعی در مقابله با سوء‌استفاده‌ها و تبعیض پلیس دارند. سازمان عفو بین‌الملل فرانسه در توئیتی درباره «خطرات» این لایحه برای آزادی‌های مدنی هشدار داد و بخش‌های مربوط به «نظارت عمومی» در آن را محکوم کرد. این سازمان تاکید کرد: «متن دارای مقررات مبهمی است که می‌تواند اقدامات قانونی ناعادلانه را مجاز کند». 

Page Generated in 0/0073 sec