printlogo


کد خبر: 232365تاریخ: 1400/1/28 00:00
استقلال در یک شب تاریخی با 5 گل الاهلی سعودی را در هم کوبید
چه مبارک سحری

زهره فلاح‌زاده: بامداد روز جمعه استقلال ایران در خاک عربستان دست به کار بزرگی زد و الاهلی را با حساب ۵ - ۲ شکست داد؛ دیداری که دیرهنگام برگزار شد اما خواب را از سر هواداران فوتبال پراند.
 
* اولین حضور مهری در ترکیب اصلی
سعید مهری، هافبکی که در فصل نقل و انتقالات زمستانی به جمع آبی‌ها اضافه شد، برای نخستین‌بار در ترکیب اصلی آن‌ هم در لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت. استقلالی که در این فصل نتوانسته بود جانشینی برای علی کریمی، ستاره فصول گذشته خود پیدا کند، در دیدار با الاهلی از مهری رونمایی کرد. هافبک جدید آبی‌ها در کنار مسعود ریگی با وجود ناهماهنگی‌ها، عملکرد مثبت و توپ‌گیری‌های موفقی داشت. مهری بین ۲ نیمه تعویض شد و آرش رضاوند جانشین وی شد؛ رضاوندی که نتوانست از پس هافبک‌های الاهلی بربیاید و عملکرد ناموفقی داشت. به نظر می‌آید فرهاد مجیدی روی بازیکن جدید خود در بازی‌های آینده هم حساب ویژه‌تری باز کرده است و به مهری برای بازی دوم که در فاصله زمانی ۳ روز برگزار می‌شود، استراحت داده است.
 
* از چپ به راست رفتن میلیچ
مجیدی در این دیدار هروویه میلیچ، مدافع چپ خارجی‌اش را به سمت راست زمین و در کنار وریا غفوری برد تا شاید این تغییرات و حضور کاپیتان استقلال در حمله، شرایط موقعیت‌سازی آبی‌ها را بهتر از دیدارهای قبلی آنها کند. تأثیرگذاری میلیچ در ضربه ایستگاهی دقایق ابتدایی بازی نمایان شد؛ جایی که توپ به فرشید اسماعیلی درون محوطه 6 قدم الاهلی رسید و این بازیکن در دقیقه ۵ دروازه عربستانی‌ها را باز کرد. هر چند میلیچ در دقیقه ۲۷ یک پنالتی تقدیم الاهلی‌ و «عمر سوما» ستاره این تیم کرد. شاید اگر او در پست غیرتخصصی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، پنالتی‌ای هم در کار نبود و در سمت چپ بهتر از اینها می‌توانست به کمک آبی‌ها بیاید، چرا که الاهلی‌ها چندین‌‌بار از سمت راست خط دفاع استقلال را آزار دادند. این بازیکن کروات در نیمه دوم تعویض شد.
 
* پای نادری هم به گل باز شد
محمد نادری، مدافع استقلال هم در گل‌های تیم شریک شد. نادری در دقیقه ۵۴ از شلوغی محوطه جریمه استفاده و گلزنی کرد تا استقلال با روحیه بهتر به بازی‌اش ادامه دهد؛ گلی که منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس استقلالی‌ها و حملات پر دامنه‌تر آنها شد.
 
* قائدی در نیمه دوم جان گرفت
مهدی قائدی، مهاجم ریزنقش استقلال در نیمه اول موفق ظاهر نشد و بارها برای رسیدن به گل به دروازه بسته الاهلی برخورد کرد اما در نیمه دوم شرایط عوض شد. در دقیقه ۶۷ قائدی گل سوم تیمش را به ثمر رساند تا خیال آبی‌ها از پیروزی در این دیدار راحت شود. هر چند استقلالی‌ها سوما، مهاجم الاهلی را آزاد گذاشته بودند تا این بازیکن در دقیقه ۷۹ اختلاف را به یک گل کاهش دهد و گل دوم خود را هم به ثمر برساند اما در دقیقه ۸۵ قائدی با یک شوت دیدنی بیرون از محوطه جریمه باز هم گلزنی کرد تا از ستاره الاهلی در تعداد گل‌های زده عقب نیفتد. در پایان بازی قائدی به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد.
 
* دیاباته هم دست خالی زمین را ترک نکرد
در دقیقه ۶۹ شیخ دیاباته جانشین دیگر خارجی استقلال (میلیچ) شد. هر چند ستاره فصل گذشته آبی‌ها هنوز نتوانسته به شرایط ایده‌آل برسد اما سهم او در دیدار با الاهلی یک پنالتی بود. وی در دقیقه ۸۷ توانست یک پنالتی برای تیمش بگیرد و ۲ دقیقه بعد خودش ضربه پنالتی را گل کند تا استقلال تا آخرین لحظه بی‌خیال گلزنی نشود و روی تابلوی ورزشگاه عدد ۵ کنار نام استقلال ایران ثبت شود.
 
* بهترین عملکرد اسماعیلی در اولین دیدار آسیایی
فرشید اسماعیلی، هافبک استقلال از آن دست بازیکنانی است که نوسان زیادی در زمین مسابقه دارد. ممکن است چند بازی نمایش ضعیف یا معمولی‌ای داشته باشد و یک مرتبه در یک دیدار به ستاره بدل شود. شاید تا پیش از دیدار استقلال و الاهلی کمتر هواداری گمان می‌کرد اسماعیلی به یک مهره تأثیر‌گذار در این دیدار تبدیل شود اما فرشید آبی‌ها خیلی زود جواب منتقدانش را داد. در دقیقه ۵ او تیمش را با گل بموقعش پیش انداخت و چندین‌بار خطا در بهترین نقاط زمین حریف گرفت. اسماعیلی که در این فصل از رقابت‌های داخلی هنوز نتوانسته نمره عالی بگیرد، در آسیا و در اولین دیدار لیگ قهرمانان جزو بهترین بازیکنان تیمش بود. باید دید هافبک آبی‌ها در دیدارهای بعدی هم همین عملکرد را خواهد داشت یا باز هم بازی پرنوسانی را به نمایش می‌گذارد.
 
* فرهاد در گام نخست بهترین شد
بدون شک پیروزی پرگل استقلال در خاک حریف بدون برنامه و هدف نبوده و فرهاد و کادرش با آنالیز دقیق و آماده کردن بازیکن از نظر روحی عامل این اتفاق بوده‌اند. مجیدی حالا برای آسیا و رقبای سرسختش در گروه C خط و نشان کشید تا آنها بدانند با غول آسیا رقابت دارند؛ استقلالی که همواره در گروه مرگ نتایج خوبی گرفته و از پس حریفان تا بن‌دندان مسلح برآمده است. البته هم فرهاد و کادرش و هم بازیکنان او می‌دانند اگر در خواب سنگین این برد بمانند، ممکن است دیدار‌های بعدی را از دست بدهند. 
***
«وطن‌امروز» برای بررسی این دیدار با بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال گفت‌وگو کرد.
*** 
* استقلال به برد پرگلی در شروع مسابقات رسید؛ عملکرد آبی‌ها چطور بود؟
من پیش از بازی هم گفته بودم اگر به تیمی که چند بازی بردی نداشته و شکست خورده زود گل بزنیم، شخصیت نبردن و داشتن استرس در تیم‌شان باقی‌ می‌ماند و گل‌های بعدی راحت‌تر به ثمر می‌رسد. خدا را شکر همین اتفاق هم افتاد. گل زودهنگام، گل‌های فراوان، چرخش توپ در همه نقاط زمین، رفتن از هر ۲ جهت (چپ و راست) به محوطه جریمه حریف، اضافه شدن فرشید اسماعیلی به یک‌سوم حریف و... در واقع در این دیدار تنوع تاکتیکی داشتیم. استقلال تمام معیارها را برای اجرای یک بازی زیبا داشت. شاید تنها ایرادی که می‌توانم از بازی استقلال بگیرم، این بود که به دلیل بازی نکردن غلامی در چند دیدار گذشته، دفاع استقلال مشکل داشت و ناهماهنگ بود. از همان نقطه هم گل خوردیم، چرا که پوشش‌های لازم شکل نگرفت، البته در بحث دفع کردن توپ و زدن ضربات اول خیلی خوب بودند. در این میان همه به قائدی نگاه می‌کنند که چطور گلزنی می‌کند و کسی به این فکر نمی‌کند توپ چطور به قائدی رسیده است. این را گفتم تا در ادامه بگویم که بودن مسعود ریگی چقدر می‌تواند به تیم ما کمک کند. شاید 30- 25 بار از حریف توپ گرفت یا قطع توپ کرد. همه بهترین بازیکن را مهدی قائدی می‌دانند، البته اعتقاد من هم این است که او و اسماعیلی جزو بهترین‌ها بودند اما ریگی بسیار مؤثر، جنگنده و متعصب بازی کرد. درباره دیاباته هم پس از پایان مسابقات صحبت خواهم کرد. دست بچه‌ها درد نکند. کاری کردند که ما حتی پس از ۲:۳۰ نیمه‌شب هم از خوشحالی نتوانیم بخوابیم. خوشحالیم از اینکه تیم‌های عربی را می‌بریم. بردن این تیم‌ها کیف خاصی می‌دهد. هر کدام از تیم‌های ما چه پرسپولیس، چه فولاد و چه تراکتور با بردن تیم‌های عربستانی، حال خوبی به ما می‌دهند. امیدوارم این بردها و موفقیت‌ها تداوم داشته باشد. 
 
* سعید مهری برای اولین‌بار در ترکیب استقلال در کنار ریگی قرار گرفت؛ جایی که تیم پس از رفتن علی کریمی ضعف داشت. بازی مهری را چطور دیدید؟
من نمی‌دانم در این بازی چه وظایفی به مهری داده شده بود اما طبیعی است بازیکنی که تازه از تیم دیگری آمده با دیگر بازیکنان هماهنگ نباشد ولی من فوتبال او را می‌پسندم؛ بازیکنی که قدرت بدنی بالایی دارد، رو به جلو بازی می‌کند و خوب شوت می‌زند. تنها زمان نیاز دارد تا با تیم هماهنگ شود.
 
* فرشید اسماعیلی بازیکنی است که یک بازی بهترین عملکرد را دارد و یک بازی در حد یک بازیکن متوسط ظاهر می‌شود. او در دیدار با الاهلی بهترین عملکردش را داشت. 
فرشید بازیکن قابلی است. بازیخوانی قوی‌ای دارد و می‌داند چه موقع در کدام قسمت زمین حاضر شود. اضافه شدن به خط حمله، شوت زدن و مهم‌تر از اینها درگیری، توپ‌گیری و گرفتن خطا از حریف جزو توانایی‌های او است. در دیدار با الاهلی 6-5 خطای مهم گرفت. او از حریف خطا گرفت، نه اینکه حریف روی او خطا کند. این دو با هم متفاوت است. فقط اینکه اسماعیلی بازیکن حساسی است و باید از نظر روحی- روانی او را آماده مسابقه کرد. بازیکنی بزرگ و از قدیمی‌های تیم ما است و اگر همین‌طور ادامه دهد می‌تواند جزو بهترین بازیکنان مسابقات باشد. 
 
* بازی‌ها به صورت فشرده برگزار می‌شود. بامداد دوشنبه دیدار بعدی استقلال مقابل الشرطه عراق خواهد بود. بازی عراقی‌ها نزدیک به بازی ما ایرانی‌هاست و ممکن است تیم ما را آزار بدهند. ارزیابی شما از این دیدار چیست؟
به نظر من بازی کردن تیم ما مقابل الشرطه سخت‌تر از الدحیل است. دقیقاً فوتبال عراقی‌ها شبیه ما است. هم فیزیکی و جنگنده بازی می‌کنند و هم جار و جنجال به راه انداختن را خوب بلدند. عراقی‌ها از قدیم شوت‌زن بوده‌اند. ما اگر بتوانیم مقابل الشرطه به پیروزی دست پیدا کنیم، کارمان برای صعود راحت‌تر می‌شود، چون من فکر می‌کنم الاهلی برابر الدحیل نتیجه می‌گیرد. 
 
* شانس استقلال برای صعود از گروه مرگ را چقدر می‌دانید؟
گروه مرگ هم حسن دارد و هم عیب. حسن آن این است که تیم‌ها بزرگ هستند و از هم امتیاز می‌گیرند. به همین دلیل گفتم بازی الاهلی و الدحیل می‌تواند به نفع ما باشد. عیبش هم این است که تیم‌ها همه خوب هستند. تیم‌هایی که مقابل ما دفاعی بازی می‌کنند ما را دچار اشکال می‌کنند اما در مقابل تیم‌هایی که در خود قابلیت بالا رفتن از گروه را می‌بینند، می‌آیند که فوتبال بازی کنند و ما هم می‌توانیم از این فرصت استفاده ‌کنیم و به گل برسیم. 

Page Generated in 0/0066 sec