printlogo


کد خبر: 232370تاریخ: 1400/1/28 00:00
تست نیمی از مراجعه‌کنندگان با علائم کرونا در تهران مثبت است
ایران به رنگ قرمز پررنگ
نمکی: واکسن داخلی در درخشان‌ترین شرایط قرار دارد

در حالی حسن روحانی روز پنجشنبه، دهه گذشته را «دهه پیروزی و نجات ملی» خواند که کارنامه دولت تنها در یک سال اخیر در مبارزه با ویروس کرونا حاکی از مرگ 66 هزار ایرانی است. 
در این میان آمارها همچنان به صورت عمودی در حال افزایش است و در مقابل دولت توپ کم‌کاری‌های خود در مواجهه با این بیماری را همچنان به زمین مردم می‌اندازد. این روزها مشکلات ناشی از نبود تدبیر اقتصادی دولت و بیماری کرونا به سختی‌های تامین معیشت مردم افزوده و عملا در این میان این مردم هستند که دیوارشان در برابر مسؤولان بی‌تدبیر کوتاه است. عدم اتخاذ سیاست صحیح از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در موضوع سفرهای نوروزی و افزایش 80 درصدی این سفرها نسبت به نوروز 1399 موج چهارم کرونا را چنان در کشور به راه انداخت که به جرات می‌توان آن را یک سونامی وحشتناک تعبیر کرد. در حالی این موج هر روز تعداد بیشتری از شهروندان ایرانی را با خود می‌برد که دولت همچنان در گوشه صفحه شطرنج مبارزه با این بیماری گرفتار آمده و برای رهایی از آن، هر موضوعی را دستاویز قرار می‌دهد. در آخرین اظهارنظر، حسن روحانی گفت: هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد. یقینا در نگاه اول این سخن روحانی را می‌توان پروسه‌ای جدید برای به حاشیه کشاندن وزارت بهداشت دانست؛ وزارتخانه‌ای که نظرات علمی و تخصصی‌اش این روزها در دولت و ستاد ملی کرونا خریدار ندارد. 
این رویکرد دولت نه‌تنها هیچ کمکی به بهبود شرایط کرونایی در کشور نمی‌کند، بلکه پای دلالان و واسطه‌ها را نیز به میدان مبارزه با کرونا باز خواهد کرد که در پی آن باید چشم‌انتظار واکسن‌های تقلبی و افزایش میزان مرگ‌ومیرها در کشور بود. 
 
* مدیریت بحران در آرامش
در حالی که آمار مرگ‌ومیر خود حکایت از سخت بودن شرایط دارد، حسن روحانی، حفظ آرامش را مهم‌ترین عامل موفقیت در مدیریت این بیماری می‌داند. رئیس‌جمهور در این باره گفت: مدیریت بحران فعلی باید با حفظ آرامش انجام گیرد. نباید با اظهارنظرها و اطلاع‌رسانی غلط و هیجانی و موضع‌گیری‌های تند آرامش روانی جامعه مختل شود. 
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه‌ها برای کنترل کرونا است، گفت: اگر چه تحریم‌ها مانع بزرگی در مسیر تأمین واکسن مورد نیاز کشور بوده و موجب تأخیر در تهیه آن شده اما تهیه واکسن همواره مورد اهتمام بوده است. وی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت درباره تامین واکسن از برخی کشورها و همچنین ورود نخستین محموله واکسن خریداری شده از سبد کوواکس (700 هزار دوز) به کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند تولید واکسن کاملا امیدوارکننده است اما با همه تلاش‌های انجام شده قاعدتا تا پیش از تابستان واکسن ایرانی به دست ما نخواهد رسید و لذا تأمین واکسن با مساعدت بخش خصوصی در دستورکار دولت و در اولویت نخست قرار گرفته است. رئیس‌جمهور افزود: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده واکسن مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه شود. وی در این جلسه همچنین با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی درست و بموقع درباره خطرات موج چهارم کرونا و مقابله با سوءاستفاده‌های سیاسی احتمالی از این مساله، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ۳ موج قبلی هم رعایت نشدن کامل و دقیق پروتکل‌ها از عوامل اصلی افزایش شیوع بود، در این مرحله نیز می‌توانیم با هشدار نسبت به خطرات عادی‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌ها از مشکل عبور کنیم. همچنین روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نفت با اشاره به اینکه سفرها در گسترش کرونای انگلیسی تاثیرگذار بوده است، گفت: هر کجا پروتکل را رعایت نکنیم، دچار مشکل می‌شویم. باید در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم. امیدوارم با مراعات‌هایی که مردم می‌کنند و واکسنی که به دست‌مان می‌رسد، از این پیک عبور کنیم. وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم. باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم. رئیس‌جمهور همچنین گفت: هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد. من مستقیم مسأله را دنبال می‌کنم، زیرا در هفته‌های آینده براحتی می‌توانیم میلیون‌ها دوز واکسن وارد کنیم. واکسن می‌تواند مردم را از مرگ بخوبی مراقبت کند. وی ادامه داد: برای مبارزه با کرونا به اقدامات جدی‌تری نیاز داریم که بخشی از آن مربوط به خرید و واردات واکسن و واکسیناسیون در کشور و در ادامه به ثمر نشستن تولید واکسن داخل است. اگر به 70 -60 درصد مردم واکسن تزریق کنیم، زنجیره بیماری قطع می‌شود، البته همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. 
 
* وزیر بهداشت: اجازه تزریق واکسن غیراستاندارد را نمی‌دهم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست استانی ستاد مقابله با کرونا در کرمانشاه گفت: اجازه تزریق واکسن غیراستاندارد را نمی‌دهم. سعید نمکی در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان کرمانشاه اظهار کرد: از فروردین سال گذشته مذاکرات و مکاتبات خود را با کشور روسیه برای خرید واکسن کرونا آغاز کردیم و این فرآیند ۹ ماه به طول انجامید که سرانجام قرارداد خرید ۲ میلیون دوز واکسن منعقد شد و تاکنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه به جمهوری اسلامی ایران تحویل شده است. روسیه با وجود ظرفیت محدود در تولید واکسن کرونا در حال عقد قرارداد با سایر کشورهاست. وزیر بهداشت بیان کرد: ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس با تأخیر ۳ هفته‌ای وارد کشور شد و در حال حاضر۴۰۰ هزار نفر در کشور واکسینه شده‌اند. وی ادامه داد: بسیج ملی واکسیناسیون را در طرح شهید سلیمانی و به کمک بسیج انجام خواهیم داد و واکسیناسیون کادر درمان و بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را تا انتهای هفته آینده به اتمام خواهیم رساند. وی با انتقاد از حرف‌های غیرکارشناسی در حوزه واردات واکسن به کشور، بیان کرد: ماست‌فروش، سیمان‌فروش و... می‌خواهند واکسن وارد کنند، سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عراق و افغانستان با من تماس گرفته‌اند که بساط واردات واکسن کرونا توسط هر کسی را جمع کنیم، افراد غیرمتخصص برای واردات واکسن روسی با قیمت ۱۶ دلار اقدام کرده‌اند و شرکت روسی به آنها اعلام کرده که با بخش خصوصی کار نمی‌کنند و این اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصی بازار خرید واکسن را بهم ریخته است. 
 
* لعنت خدا بر سیاست‌زدگی
«باید از سیاسی‌‌کاری پرهیز کرد. بسیار نگران سیاست‌زدگی هستم که عده‌ای تلاش می‌کنند کرونا و مرگ مردم را هم عامل توفیق در عرصه سیاست کنند. لعنت خدا بر سیاست‌زدگی. عده‌ای سعی می‌کنند از نمد پوسیده مردم هم کلاه برای خودشان دست و پا کنند. این یک فتنه است و از این فتنه و آشوب باید درگذرید». اینها بخش‌هایی از صحبت‌های نمکی است که این روزها در راه مبارزه با کرونا کارد به استخوانش رسیده. وزیر بهداشت تصریح کرد: ما و همکاران‌مان افق را در صورت ‌عدم برخی رعایت‌ها، دیده و گفته بودیم و برای ما کاملا روشن بود. قبل از عید در اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفتم که خودتان را برای یکی از سخت‌ترین موج‌های بیماری «کووید-۱۹» مهیا کنید. نمکی تاکید کرد: یک نکته را به همه سیاسیون می‌گویم. ما سیاسی نیستم. سیاست بلدیم اما سیاسی نیستیم و برای هیچ صندلی‌ای هم‌خیز برنداشته‌ایم. دل‌مان می‌خواهد کرونا را به عنوان آفت، جمع و جور کنیم و عاملی برای خوشحالی مردم، رضایتمندی مقام معظم رهبری و شادی شهدا شویم. اما عزیزانی که در این ایام که بازار سیاست برای انتخابات داغ است، بدانند که با تخریب کل نظام، چیزی عایدشان نمی‌شود. وزیر بهداشت تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها برای کنترل بیماری، بسیار مهم است. هر چقدر فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌ها، مخدوش شود، توفیق ما در مدیریت بیماری «کووید-۱۹» کاهش می‌یابد. برای ما اثبات شده که ارتباط معکوسی بین رعایت پروتکل‌ها و سیر بیماری وجود دارد، البته بحث واکسن هم در این زمینه مطرح است اما اگر همه مردم ایران هم واکسن بزنند اما پروتکل‌شکنی کنند، باز هم مشکلاتی خواهیم داشت. 
 
* هیچ جای دنیا واکسن را به حراج نگذاشته‌اند
در حالی که رئیس‌جمهور از شرکت‌های مختلف برای ورود واکسن کرونا کمک خواسته، وزیر بهداشت چنین گفت: برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده، در حالی که این خبرها نیست. سعید نمکی در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند. من به عنوان متخصص ایمونولوژی و کسی که زبان گفتمان را بلد است، باید نکاتی را در این باره ذکر کنم؛ ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست بلکه در رابطه با کرونا، این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد به همین دلیل اقدامات خود را خیلی زود آغاز کردیم. وی گفت: ما از حدود فروردین سال ۹۹ مکاتبات و مذاکرات واکسیناسیون را انجام دادیم و نخستین تماس من با وزیر بهداشت روسیه در دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ بود. ۹ ماه طول کشید و با همکاری خیلی خوب سفیر ما این موضوع تبدیل به قرارداد شد و قرار شد حداقل ۲میلیون دوز تا پایان اسفند از روس‌ها بگیریم و حالا بماند که برخی بلوا کردند که واکسن روسی فلان و بهمان است و افاضات هم فرمودند که واکسن چنین است و چنان است و فکر نکردند این وزیر خودش متخصص امر است و کسی که رشته غیرمشترک دارد، چرا باید خود را در مقابل کسی که دانش دارد صاحب فتوا بداند؟ برای شکستن جو و برای اینکه به مردم بگویم ما چیزی نمی‌آوریم که به ضرر مردم باشد، من جگرگوشه خود را برای تزریق این واکسن آوردم که بگویم خون ما و خانواده ما سرخ‌تر از خون یک روستایی نیست و ما آمده‌ایم برای فدا کردن خودمان برای یک کودک روستانشین در دورترین نقطه کشور. 
 
* واکسن ایرانی روی غلتک افتاده
وی تاکید کرد: مسؤولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است و ما اعلام کردیم بر کار زدن واکسن نظارت می‌کنیم، ضمن اینکه بر تولید واکسن داخلی هم نظارت ویژه داریم. در جمهوری اسلامی البته این مرزبندی‌ها وجود ندارد و ما کنار یکدیگر هستیم و هرکجا بتوانیم باری بلند کنیم، کوتاهی نمی‌کنیم. نمکی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که امیدواریم در روزهای آتی وضعیت مطلوب‌تری را تجربه کنیم، اضافه کرد: خبر خوش اینکه ساخت واکسن داخلی به سرعت و خوبی پیش می‌رود. تمام افراد را برای واکسن بسیج کردم ولی اگر من هم نباشم، کار واکسن ایرانی بر روی غلتک افتاده است و اینها هیچ کدام بدون پشتوانه علمی نیست. واکسن داخلی ما در درخشان‌ترین شرایط قرار می‌گیرد. وی گفت: بیماری گریبان ما را ول نخواهد کرد و ما هر 6 ماه باید به مردم واکسن بزنیم، هم از بیرون از کشور خرید می‌کنیم، هم به واکسن داخلی امید بسته‌ایم ولی کشورهایی در آینده واکسن خواهند زد که خودشان زیرساخت داشته باشند. 
 
* ماست‌فروش و سیمان‌فروش می‌خواهد واکسن بیاورد
وی درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن بیان کرد: بخش خصوصی الان در حال واردات داروی بیماران خاص است اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند. وزیر بهداشت افزود: ماست‌فروش و سیمان‌فروش و پلاسکوفروش می‌خواهد واکسن بیاورد؛ من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم. رئیس سازمان غذا و دارو یکی از افراد پاکیزه است. باند آن سازمان را متلاشی کردیم و باج هم به کسی نمی‌دهم و به آنها هم گفتم مشغول‌الذمه هستید اگر واکسنی بیاورید که جرات تزریق آن را به زن و بچه خود ندارید، قلم پاهای‌تان را خرد می‌کنم و بدترین برخوردها را با شما می‌کنم. 
 
* فوت ۳۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت/ شمار قربانیان «کووید-19» از ۶۶ هزار نفر گذشت
آمار جان‌باختگان کرونا در کشور روز‌به‌روز در حال افزایش است. بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۲۵ هزار و ۲۶۱ مورد جدید «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۲۸ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند. بر این اساس، از ظهر روز پنجشنبه 26 فروردین تا ظهر۲۷ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۳۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۳۲۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۸ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۷۶۱ هزار و ۴۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، ۴۶۵۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* ارسال ۶۰ میلیون دوز واکسن  «اسپوتنیک ‌وی» به ایران
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از نهایی شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی»‌ خبر داد و گفت: تحویل واکسن‌ها از خردادماه سال جاری آغاز خواهد شد. کاظم جلالی اظهار کرد: طی مذاکرات فشرده‌ای که سفارت جمهوری اسلامی در مسکو با حمایت وزارت بهداشت و درمان با صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه انجام داد، قرارداد خرید 60 میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» به امضای طرفین رسید و نهایی شد. وی در پاسخ به سوالی درباره زمان‌بندی ارسال 60 میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران بیان داشت: تحویل واکسن‌ها از خردادماه سال جاری آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه زمان‌بندی مورد توافق طرفین، تا پایان پاییز تمام 60 میلیون دوز واکسن به ایران ارسال می‌شود. 
 
***
    تست نیمی از مراجعه‌کنندگان با علائم کرونا در تهران مثبت است   
به گفته فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، از هر 2 نفری که با علائم کرونا به مراکز درمانی رجوع می‌کنند تست کرونای یکی از آنها مثبت می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از آماده‌باش کامل مراکز نقاهتگاهی خبر داد. وی درباره وضعیت شیوع بیماری در استان تهران عنوان کرد: در پایتخت برای نخستین‌بار تمام شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و گسترش بیماری به صورت همگن در تمام مناطق رخ داده است. وی ادامه داد: استان البرز، بعد از استان گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری در موج چهارم را تجربه می‌کند، بنابراین درهم‌تنیدگی و تردد بین استان‌های تهران و البرز می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار ابتلا در پایتخت باشد. زالی با اشاره به اینکه میزان مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در روزهای اخیر، تاکنون بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: بر اساس گزارشات روزانه در تهران، از هر ۲ نفر مراجعه‌کننده به مراکز با علائم بیماری کرونا، تست PCR یک نفر مثبت می‌شود، همچنین نرخ مثبت شدن تست‌های سریع نیز ۲۵ درصد برآورد شده که نشان از پخش گسترده ویروس در استان دارد. به گفته زالی، از ابتدای فروردین‌ماه ۵۳ درصد مجموع بستری و ۷۵ درصد مجموع مرگ‌ومیر مربوط به سنین بالای ۶۰ سال بوده است. 

Page Generated in 0/0084 sec