printlogo


کد خبر: 232380تاریخ: 1400/1/28 00:00
روحانی در اظهاراتی عجیب با یادآوری عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دهه 90 را دهه «پیروزی» و «نجات ملی» خواند
از خودش راضی ‌است

گروه سیاسی: حسن روحانی در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم در دهه 90، از این دهه به عنوان دهه «پیروزی» و «نجات ملی» یاد کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سریال تعریف دولتی‌ها از عملکرد خود با سرعت بیشتری در حال تولید است. دیگر کمتر روزی را می‌توان پیدا کرد که یکی از مقامات عالی‌رتبه دولتی به عملکرد 8 ساله مباهات نکند. بخشی از دولتی‌ها سعی می‌کنند عملکرد دولت را به عنوان عملکردی بی‌سابقه و تکرارنشدنی مورد مدح قرار دهند و بخش دیگری با استناد به شرایط سخت موجود، از وقوع شرایطی به‌مراتب دشوارتر در صورت روی کار بودن رقبا خبر می‌دهند. 
با این حال رئیس‌جمهور طی ماه‌های گذشته و در آستانه پایان هشتمین سال زمامداری‌اش، این روزها گوی تمجید از عملکرد دولت را از دست معاون اول و سخنگوی دولت خود ربوده است. روحانی که اسفند سال گذشته خبر از تحقق وعده چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها داده بود و اواسط هفته گذشته نیز با اشاره به اینکه دولتش موفق شده در 100روز نخست فعالیت تحریم‌های خارجی را بشکند و اکنون امید به شکستن این تحریم‌ها در 100روز آخر نیز دارد، پنجشنبه گذشته در آیین افتتاح طرح‌های ملی نفت، دهه 90را به علت روی کار بودن دولت یازدهم و دوازدهم دهه «پیروزی» و «نجات ملی» خواند. 
روحانی با اشاره به اینکه دولت تا آخرین ساعت خود همه توانش را به کار می‌گیرد، گفت: ما در 100 روز پایانی دولت ۴ هدف تامین سلامت و معیشت مردم، شکستن تحریم‌ها و تکمیل طرح‌های در دست اجرا را داریم. وی در ادامه سخنانش با اشاره به آغاز غنی سازی60 درصد از سوی کشورمان، خطاب به اروپایی‌ها گفت: هر روزی که شما به تعهدات خود بازگردید ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم و غنی‌سازی 60 درصد را متوقف کرده و به غنی‌سازی 67/3 درصد بازمی‌گردیم. ایران نشان داده است مردانه قول می‌دهد و شما هم نشان داده‌اید قول‌تان بی‌اعتبار است. نمی‌خواهد درباره ایران نگران باشید، ایران ‌مردانه و با اخلاق حرکت کرده و به تعهدات خود پایبند است. رئیس‌جمهور با اشاره به درخشش صنعت نفت و نقش دولت در این مساله گفت: در اینجا 2 نکته را می‌خواهم بگویم؛ یکی اینکه صنعت نفت ما همواره در مقاطع مختلف تاریخ درخشیده است. هر مقطعی به یک صورت و در سال‌های اخیر، دهه 90 و دهه پایانی که به 1400 رسیدیم، که این دهه 90 برای دولت یازدهم و دوازدهم است، تقریبا جز یکی، دو سال اول، یک سال و خرده‌ای از آن بگذریم همه‌اش برای این دولت است. روحانی ادامه داد: در این دولت که باید اسمش را دهه چهارم انقلاب بگذاریم، بگوییم دهه 60 دهه جنگ بود، دهه 70 مثلا دهه سازندگی بود و بعد تحولاتی که داشتیم در دهه 80 و دهه 90، دهه‌ای بود که 2 بار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و در 2 بار دشمنان‌مان را شکاندیم. اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی و نجات ملی است اشتباه نگفتیم، اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت در کشور و جهش بوده در تولید و توسعه کشور ناصواب نگفتیم؛ کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت، یک بخشی از این کارها مربوط به بخش نفت ما است. 
 
* ما چقدر خوبیم پاستوری‌ها!
سطح بالای رضایت مقامات دولتی از عملکرد دولت در یک سال گذشته با واکنش‌ها و بازخوردهای منفی زیادی در فضای عمومی جامعه مواجه شده است؛ مساله‌ای که حتی برخی تحلیلگران آن را به عنوان عاملی در تشدید عصبانیت جامعه نیز مورد بحث قرار داده‌اند. مردمی که در سال‌های گذشته سخت‌ترین شرایط معیشتی ممکن را تجربه کرده‌اند، به طور میانگین هر چند هفته یک بار با تحسین دولتمردان از عملکرد خود روبه‌رو شده‌اند. با این حال همان‌گونه که مورد اشاره نیز قرار گرفت در بسیاری مواقع، مقامات دولتی حتی منت وضعیت موجود را بر سر مردم گذاشته‌اند و بابت رخ ندادن شرایط سخت‌تر به عملکرد خود مباهات کرده‌اند. برای نمونه فروردین‌ماه سال جاری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و کاندیدای پوششی انتخابات 96 که وعده ریشه‌کن کردن فقر مطلق را تا پایان سال1400 داده بود، رخ ندادن قحطی در کشور را نشانه کارآمدی دولت دانست. این ادعا البته از سوی عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز تکرار شد. جهانگیری سال گذشته نیز با تحسین عملکرد دولت دوازدهم گفته بود: خیلی‌ها به ناحق دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند اما اگر به جای این دولت گروهی دیگر بود، ممکن بود در برابر این جنگ، جمهوری اسلامی ایران را که هیچ حتی ایران را از دست بدهند. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در اظهارنظری مشابه در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفته بود: اگر این دولت نبود شمایی که مدعی هستید، وضع 100 برابر خراب‌تر می‌شد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز که چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، در رابطه با اظهارات مجری مبنی بر پرداخت ماهانه حقوق کارکنان و تشکر به خاطر اینکه حقوق‌شان سر ماه پرداخت می‌شود، گفت: حتما باید تشکر کنید که در این شرایط چیزی را که حق شماست می‌پردازیم. 
مجموعه اظهارات اینچنینی از سوی مقامات دولتی در کنار «نجات‌بخش» توصیف کردن عملکرد دولت تنها می‌تواند به افزایش خشم اجتماعی منتهی شود. شاید بهتر باشد مقامات دولتی پیش از اهدای هر لوح تقدیری به خود، فهرست وعده‌هایی را که طی سال‌های 92 و 96 به مردم داده‌اند در کنار آمار اقتصادی این روزهای کشور بگذارند و پس از آن به تبیین شاخص‌های این «پیروزی» بپردازند. 

Page Generated in 0/0060 sec