printlogo


کد خبر: 232445تاریخ: 1400/1/30 00:00
دور دنیا

اختلافات آمریکا و کره‌جنوبی بر سر رهاسازی آب نیروگاه اتمی فوکوشیما
به گزارش رویترز، وزیر خارجه کره‌جنوبی در دیدار با جان کری، فرستاده آمریکا در امور اقلیمی نسبت به تصمیم ژاپن برای ریختن آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به دریا ابراز نگرانی کرد. با این حال جان کری با دفاع از اقدام ژاپن تاکید کرد که به شفافیت این طرح اطمینان دارد. 
جان کری روز شنبه وارد سئول شد تا درباره تلاش‌های بین‌المللی پیرامون گرمایش زمین گفت‌وگو کند. این سفر پیش از شرکت جو بایدن در نشست مجازی تغییرات اقلیمی با حضور رهبران جهان در 23-22 آوریل برگزار می‌شود. وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد در ضیافت شام کری و چونگ او یونگ، وزیر خارجه این کشور نگرانی سئول نسبت به این موضوع اعلام شده است. 
طبق طرح ژاپن، قرار است بیش از یک میلیون تن آب خارج شده از نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما که در سال 2011 پس از سونامی از مدار خارج شد به سواحل شرقی ژاپن ریخته شود. سخنگوی وزارت خارجه چین هم سه‌شنبه گذشته طی بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم بدون مشورت کامل با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی گرفته شده و بسیار غیرمسؤولانه است». 
«جوآن او» سخنگوی وزارت خارجه تایوان نیز گفت مقامات این منطقه این خبر را بسیار جدی تلقی می‌کنند. او اضافه کرد تا زمان شروع رها‌سازی این آب‌ها که حدود ۲ سال دیگر خواهد بود، تایوان همچنان ژاپن را در جریان نگرانی‌های خود خواهد گذاشت. با این حال آمریکا به عنوان یکی از متحدان ژاپن از این طرح استقبال کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه توئیت کرد: «ما از عملکرد شفاف ژاپن در تصمیم‌گیری برای تخلیه آب‌های تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما دای ایچی تشکر می‌کنیم». 
***
امضای پیمان نظامی بین یونان و رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی ضمن تایید خبر مربوط به امضای پیمان نظامی با یونان، مدعی شده است این پیمان موجب تقویت روابط سیاسی و اقتصادی ۲ طرف خواهد شد. این بزرگ‌ترین پیمان نظامی امضا شده بین تل‌آویو و آتن به شمار می‌رود.
 بر اساس این گزارش، وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرد پیمان نظامی بزرگ اسرائیل و یونان شامل قرارداد 65/1 میلیارد دلاری برای ایجاد و بهره‌برداری از مرکز آموزشی هلنیک ایرفورس برای یک دوره 22 ساله توسط شرکت البیت سیستمز اسرائیل است که یک پیمانکار نظامی به شمار می‌رود. 
این مرکز آموزشی مجهز به 10 فروند هواپیمای آموزشی‌ ‌M346 است که توسط شرکت ایتالیایی لئوناردو تولید شده است. شرکت البیت اسرائیل کیت‌های مورد نیاز برای ارتقا و بهره‌برداری از هواپیماهای T6 یونان را عرضه خواهد کرد و آموزش و حمایت لجستیکی لازم از این برنامه را نیز ارائه خواهد داد. 
بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل در این باره گفت: من مطمئن هستم که این برنامه موجب ارتقا و تقویت قابلیت‌ها و قدرت اقتصادهای اسرائیل و یونان خواهد شد و مشارکت ۲ طرف در سطوح اقتصادی، سیاسی و دفاعی را عمیق خواهد کرد. 
***
اشرف غنی: برای حفاظت از خودمان آمادگی کامل  داریم
رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی گفت: هر کسی که در صف جمهوریت نمی‌ایستد، پس از این در دولت جایی ندارد. غنی صف مقابل جمهوریت را صف دشمن خواند. اشرف غنی همچنین گفت انتخاب به دست پاکستان است که با افغانستان دوست باشد یا دشمن. وی تأکید کرد با اعلام خروج نیروهای خارجی، برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر افغانستان فرصت مهمی فراهم شده است. 
به گفته او، از سال‌ها پیش تاکنون برای روزی که نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند، آماد‌گی کامل وجود داشته و برای خروج آنها دولت برنامه همه‌جانبه دارد. 
رئیس‌جمهور افغانستان افزود برای دفاع و حفاظت از خاک افغانستان آماد‌گی کامل دارد و وقت آن رسیده است که حاکمیت ملی به صورت کامل عملی شود و افغانستان بی‌طرفی خود را ثابت کند. 
***
رژیم صهیونیستی به مانع‌تراشی در مسیر برگزاری انتخابات متهم شد
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از جامعه بین‌الملل خواست بر اسرائیل اعمال فشار کرده تا برگزاری انتخابات در اراضی فلسطین را تضمین کند. جنبش فتح نیز اقدام رژیم صهیونیستی در بازداشت نامزدهای لیست انتخاباتی خود را محکوم کرد. به گزارش القدس العربی، این درخواست حماس بعد از آن مطرح شد که رژیم صهیونیستی اخیرا تعدادی از نامزدهای این جنبش را در کرانه باختری اشغالی بازداشت کرد. 
حماس در بیانیه‌ای به مناسبت «روز اسیر» اعلام کرد، بازداشت و احضار نامزدهای انتخابات بویژه فهرست «القدس موعدنا» (فهرست حماس)، یک دخالت فاحش در امور داخلی فلسطین و تلاش برای سنگ‌اندازی مقابل روند انتخابات با هدف تاثیرگذاری بر آن و جلوگیری از برگزاری آن است. 
در همین حال، جنبش فتح نیز اقدام پلیس رژیم صهیونیستی در بازداشت ۲ تن از نامزدهای این جنبش در انتخابات شورای قانون‌گذاری فلسطین از قدس را محکوم کرد. فتح تاکید کرد این اقدامات بخشی از نقشه اسرائیل برای سیطره بر شهر قدس و عدم حضور فلسطینی‌ها در آن بر اساس طرح معامله قرن است. 

Page Generated in 0/0058 sec