printlogo


کد خبر: 232492تاریخ: 1400/1/31 00:00
گزارش «وطن امروز» از آخرین تحولات میدانی در جبهه مأرب
غرب مأرب در کنترل کامل انصارالله

گروه بین‌الملل: نبرد در جبهه مأرب در مناطق غربی و جنوبی در حالی شدت گرفته است که نیروهای صنعا بر اساس اطلاعات میدانی این درگیری‌ها را در فاصله‌ای کمتر از 40 کیلومتر از مرکز شهر دنبال می‌کنند. در همین حال تسلط کامل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر رشته‌کوه‌های مشرف به سد مأرب سبب شده تا وضعیت میدانی به شکل چشمگیری به سود نیروهای صنعا باشد. از همین رو است که وزارت دفاع یمن از نزدیک بودن فتح کامل شهر خبر داده است. 
 
* سد مأرب تحت تسلط نیروهای صنعا
به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت دفاع دولت صنعا وابسته به انصارالله یمن اعلام کرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی برای فراهم کردن شرایط جهت ورود به شهر استراتژیک مأرب، از ۲ ورودی غربی و جنوبی در حال پیشروی به سمت این شهر هستند. شبکه خبری المیادین با انتشار این مطلب نوشت وزارت دفاع یمن در دولت صنعا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کنترل رشته کوه‌های «البَلَق القِبِلی» مشرف به سد مأرب از سمت شمالی و مشرف به منطقه «الطلعه الحمراء» از سمت جنوبی در منطقه صرواح در غرب مأرب را به دست گرفتند. این وزارتخانه گزارش داد: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن منطقه «حمّه الحجیلی» را به کنترل درآورده و درگیری‌ها را به ۲ منطقه التومه علیا و سفلی در ۵ کیلومتری مقر فرماندهی منطقه ۳ نظامی وابسته به نیروهای دولت مستعفی یمن واقع در محله‌های غربی شهر مأرب منتقل کردند. طبق این بیانیه، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با هدف آزادسازی شهر استراتژیک مأرب، پیشروی خود را از ۲ ورودی غربی و جنوبی برای ورود به شهر آغاز کرده‌اند و در حال حاضر مأرب بیش از هر زمان دیگری به آزادی نزدیک شده است. 
 
* تشدید درگیری‌ها در صرواح
گزارش‌ها حاکی از این است هنوز در منطقه صرواح در غرب استان مأرب درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولت صنعا و نیروهای دولت مستعفی که تحت حمایت جنگنده‌های ائتلاف سعودی هستند، وجود دارد. در همین رابطه روزنامه الاخبار لبنان نوشت جبهه‌های غربی شهر مأرب شاهد درگیری‌های شدیدی است که در آن از انواع تسلیحات استفاده می‌شود. با وجود حملات هوایی شدید ائتلاف سعودی- اماراتی و اینکه بیش از 20 بار مناطق درگیری در «الطلعه الحمراء» در شرق «صرواح» و جبهه شمال غربی را هدف قرار دادند اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب «الطلعه الحمراء» پیشروی‌های سریعی داشتند. این درگیری‌ها به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای وابسته به ائتلاف و سرکرده‌های آنها منجر شد. منابع محلی اعلام کردند درگیری در خط اصلی مواصلاتی میان صرواح و شهر مأرب تا جبهه شمال غربی جریان دارد. نیروهای صنعا در حمله‌ای برق‌آسا به مواضع نیروهای هادی و شبه‌نظامیان حزب الاصلاح با تسلط بر «حمه الدیره» به سوی منطقه «الهبوط» در نزدیکی پایگاه «صحن‌ الجن» در غرب شهر پیشروی کردند. منابع قبیله‌ای یمنی هم از فتح مناطق واقع در حومه «وادی نخلا» به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و پیشروی نیروهای صنعا در منطقه« ذات الراء» و کشاندن جنگ به مناطق مهم در غرب «الطلعه الحمراء» خبر دادند. با این پیشروی‌های نیروهای صنعا، باقیمانده نیروهای هادی در «الطلعه» به محاصره درآمده‌اند. این منابع اعلام کردند نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی نتوانسته‌اند موقعیت خود را در اطراف «تبه البس» در غرب شهر حفظ کنند. الاخبار گزارش داد: از دست دادن شمار زیادی از سرکرده‌های نیروهای هادی طی هفته‌های گذشته سبب اوضاع نابسامان آنها شده است و آنها مواضع خود را یکی پس از دیگری در غرب مأرب از دست می‌دهند. استان مأرب در فاصله ۱۷۰ کیلومتری صنعا واقع شده و ۲ استان از طریق گذرگاه «الودیعه» به یکدیگر مرتبط هستند. در شرق مأرب استان‌های ساحلی «شبوه» و «حضرموت» قرار دارند و در جنوب آن نیز استان‌ «البیضا» واقع است. این استان از سمت جنوب غربی نیز به بخش‌هایی از منطقه «بنی ضبیان» در شمال شرق استان صنعا متصل است. مأرب از سمت غرب و شمال غرب نیز با مناطق «نهم» و «خولان الطیال» در شرق صنعا و از سمت شمال با استان «الجوف» همجوار است. این موقعیت جغرافیایی ویژه، اهمیت استراتژیک بالایی را برای مأرب به وجود آورده به طوری که نخستین و بزرگ‌ترین پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی محسوب شده و مقرهای وزارت دفاع این دولت و مقرهای نیروهای ائتلاف سعودی، ریاست ستاد کل ارتش و فرماندهی ۲ منطقه نظامی ۳ و ۷ دولت مستعفی هادی در آن واقع است. 
 
* عملیات غافلگیرکننده انصارالله یمن در جنوب عربستان
منابع یمنی از عملیات غافلگیر‌کننده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه نظامیان ارتش سعودی در جنوب عربستان خبر دادند و اینکه نظامیان سعودی با بر جا گذاشتن تسلیحات خود پا به فرار گذاشتند. به گزارش المسیره، اداره اطلاع‌رسانی جنگ وابسته به انصارالله یمن از عملیات موفق نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مواضع مزدوران ارتش عربستاان در محور «الطلعه» در «نجران» در جنوب عربستان خبر دادند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی عملیاتی غافلگیرکننده و پس از عملیات شناسایی دقیق مواضع نظامیان سعودی در منطقه «الطلعه»، ضربات مهلکی به ارتش عربستان وارد کردند. این عملیات به اندازه‌ای برای نیروهای ارتش عربستان غافلگیر‌کننده بود که آنها چاره‌ای جز فرار نداشتند و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تعقیب آنها پرداختند. المسیره گزارش داد: عملیات علیه مزدوران با وجود صعب‌العبور بودن منطقه، در مدت زمان اندک به فتح مواضع ارتش عربستان در این محور منجر شد و نظامیان سعودی با بر جا گذاشتن سلاح خود، پا به فرار گذاشتند.
 
* حضور مشکوک آمریکایی‌ها در شمال یمن
روز گذشته منابع آگاه از ورود شماری از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا «مارینز»، به فرودگاه «الغیضه» در استان «المهره» در شرق یمن خبر دادند. به نوشته وبگاه «الصحافه الیمنیه»، منابع آگاه بدون مشخص کردن هواپیمایی که نیروهای آمریکایی را به این فرودگاه منتقل کرده، تصریح کردند نیروهای مارینز طی ۲ روز، وارد فرودگاه بین‌المللی الغیضه که تحت کنترل نیروهای سعودی است، شدند. اواخر ژانویه گذشته نیز نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس وارد فرودگاه المهره شده بودند. تحرکات آمریکایی- انگلیسی در استان‌های تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» بویژه پس از سفر «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن به فرودگاه الغیضه - اوایل دسامبر گذشته - کاملا آشکار و علنی است. استان المهره یمن، به رغم دور ماندن از کانون درگیری‌ها اما برای ائتلاف سعودی و همین‌طور آمریکا منطقه راهبردی و سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود. موقعیت جغرافیایی این استان، باعث نشد تا ساکنان المهره نیز از توطئه‌های ائتلاف سعودی و آمریکا به دور بمانند. المهره در شرق یمن و هم‌مرز با عمان قرار دارد؛ از جنوب به دریای مکران و بندر «نشطون» و از شمال به مرز عربستان و منطقه «الخرخیر» می‌رسد. نشانه‌های حضور و فعالیت دولت و ارتش سعودی در این استان از همان سال‌های ابتدایی جنگ آشکار شد و با افزایش این فعالیت‌ها، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، سلسله اعتراضات، تحصن‌ها و اعتصاب‌های قبایل و فعالان این استان در اعتراض به دولت سعودی، آغاز شد؛ مردمی که فعالیت‌های ریاض را استعمارگرانه و در راستای غارت منابع خود می‌دانند. سفر ناگهانی «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن در اواخر سال گذشته میلادی به المهره و دیدار با «محمدعلی یاسر» استاندار تعیین شده از سوی ائتلاف متجاوز به یمن، روشن کرد که برنامه‌های ائتلاف سعودی و آمریکا برای این استان بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد.  مقامات آمریکایی درباره حضور خود در المهره، بارها ادعا کرده‌اند یکی از اهداف آنها از این حضور، کمک به مبارزه با تروریسم(!) است. این ادعا بیش از هر چیزی یک ابزار برای توجیه حضور در این منطقه است. المهره هیچ‌گاه تجربه حضور گروه‌های تروریستی را نداشته است.

***

    واکنش صنعا به اقدامات ائتلاف سعودی در گذرگاه «الودیعه»     
«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن طی پستی در توئیتر به اقدامات سختگیرانه رژیم سعودی در گذرگاه «الودیعه» علیه مهاجران یمنی واکنش نشان داد. گذرگاه الودیعه در استان حضرموت در شرق یمن و استان شروره در جنوب عربستان سعودی، تنها گذرگاه ارتباطی بین ۲ کشور است که اخیرا شاهد اقدامات سختگیرانه شدید علیه یمنی‌هاست. وی با اشاره به توقیف خودروهای مهاجران یمنی در گذرگاه الودیعه از سوی نظام سعودی نوشت: «اگر عربستان سعودی از فقدان خودروهای ۲ دیفرانسیل رنج می‌برد، جمهوری یمن آماده است تا آن را برای عربستان وارد کند. مهم این است که دیگر رنج شهروندان یمنی و محاصره آنها در الودیعه ادامه نیابد. آیا محاصره و تروریسم علیه ملت یمن در بنادر دریای سرخ برای شما کفایت نمی‌کند؟» محمدعلی الحوثی خطاب به رژیم سعودی تصریح کرد: «ملت یمن را رها کنید تا با خودروهای‌شان [از این گذرگاه] عبور کنند. توقیف [این خودروها] حملات پهپاد‌های صماد ۳ و دیگر پهپاد‌های دفاعی یمن را متوقف نمی‌کند، مگر اینکه تجاوز شما به اذن الهی متوقف شود. توقیف شهروندان در گذرگاه الودیعه، توقیف کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی، محاصره مردم و قطع حقوق، اقداماتی است که تروریسم آمریکایی- سعودی را علیه همه مردم یمن ثابت می‌کند».

Page Generated in 0/0069 sec