printlogo


کد خبر: 232493تاریخ: 1400/1/31 00:00
دور دنیا

انتقاد طالبان از فشارهای سیاسی آمریکا
طالبان درباره دلیل عدم پذیرش این گروه برای حضور در نشست استانبول، گفت: نقطه ضعف طرح این کنفرانس این بود که طرح و نقشه برگزاری آن با آمریکایی‌ها بود. طالبان با انتشار مطلبی در وب‌سایت رسمی این گروه، تاکید کرد: «نتیجه این تلاش‌ها آن شد که اقدامات یکطرفه آمریکا برای برگزاری این کنفرانس ناکام شد و کنفرانس در زمان آن دایر نشد». این مطلب می‌افزاید: «این تجربه نشان داد هر گامی که برای صلح برداشته می‌شود یا نشست و کنفرانسی دایر می‌گردد، نباید یکطرفه باشد». طالبان همچنین تصریح کرد: آمریکا همانطور که نتوانسته طرح خود را توسط فشار نظامی بر ما تحمیل کند، توسط فشار سیاسی هم نمی‌تواند گام‌های یکجانبه بردارد. اگر در آینده نیز کنفرانسی برای صلح در نظر گرفته شود، باید زمان، مکان، موضوع و دیگر مشخصات و جزئیات آن با تفاهم و هماهنگی هر دو طرف تعیین شود. به گفته مقامات ترکیه، نشست استانبول قرار است 24 آوریل به ریاست سازمان ملل و مشارکت جمعی از همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه برگزار شود. 
***
درخواست مجدد نتانیاهو از رهبران احزاب راستگرا برای تشکیل دولت
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر از رهبران احزاب راستگرای «یمینا» و «امیدنو» خواست به منظور تشکیل دولت جدید این رژیم به وی بپیوندند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه‌‌شب بار دیگر خواستار پیوستن نفتالی بنت و گدعون ساعر، رهبران احزاب راستگرای یمینا و امید نو برای تشکیل یک دولت راستگرای «قدرتمند» شد. وی در ویدئویی که در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، هشدار داد گزینه‌های مقابل احزاب راستگرا محدود و روشن است؛ یا یک دولت چپگرا به رهبری یائیر لاپید با احزاب «کارگر» و «مرتس» و حمایت دیگران تشکیل خواهد شد یا یک دولت راستگرای «قوی».
 پیش از این هم بنیامین نتانیاهو از رهبران احزاب «یمینا»، «صهیونیسم دینی» و «امید نو» خواسته بود برای تشکیل دولتی راستگرا و «قدرتمند» به او بپیوندند. 
وی گفته بود: اسرائیل برای اینکه سال‌های آتی برای مقابله با چالش‌ها به فعالیت خود ادامه بدهد، به دولتی راستگرا نیاز دارد. می‌توان چنین دولتی را در مدت زمان بسیار کوتاه تشکیل داد. 
***
شکایت ترکیه از عربستان
دولت آنکارا به دلیل تحریم کالاهایش توسط عربستان از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد. به گزارش روزنامه صباح، این اقدامات عربستان که روابط تجاری میان این کشور با ترکیه را محدود می‌کند به سازمان تجارت جهانی گزارش شده است.
 این روزنامه نوشت، از مقامات سعودی هم درخواست شده هر چه سریع‌تر کامیون‌های حامل کالا در گمرک‌ها را آزاد کنند. صباح نوشت، ترکیه همزمان ۲ گام علیه عربستان برداشته است؛ نخست اینکه به صورت غیررسمی کالاهایش را تحریم کرده و دیگری ارسال ۳ پیام به ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی عربستان است.  آنکارا در این پیام‌ها مراتب ناراحتی خود را از رفتار منفی با شرکت‌های صادرات و تولیدات ترکیه ابراز داشته و از ریاض خواسته به این اقدامات منفی پایان دهد. 
***
آنالنا باربوک نامزد صدراعظمی آینده آلمان از حزب سبز شد
به گزارش نشریه «دی سایت» آلمان، مقامات حزب سبز آلمان به اتفاق آرا نامزد خود برای صدراعظمی آینده آلمان را انتخاب کردند. بر اساس یک توافق داخلی «آنالنا باربوک»، از روسای این حزب به عنوان نامزد اصلی در انتخابات پارلمانی پاییز آینده و نامزد صدراعظمی آینده آلمان انتخاب شد. اگر سبزها بعد از انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر دولت آینده را رهبری کنند، باربوک صدراعظم آلمان خواهد شد. باربوک اهل هانوفر بوده و حقوق تحصیل کرده و مادر ۲ فرزند است. وی سال 2005 عضو حزب سبز آلمان شد. 
اتحادیه احزاب متحد مسیحی همچنان نتوانسته به توافقی برای معرفی نامزد صدراعظمی آینده دست یابد و جنگ قدرت بین مارکوس زودر، رئیس حزب سوسیال- مسیحی و آرمین لاشت، رئیس حزب دموکرات- مسیحی در این باره همچنان ادامه دارد و همچنان این سوال در آلمان مطرح است که چه کسی نامزد صدراعظمی آینده آلمان از اتحادیه احزاب متحد مسیحی می‌شود؟ 
سران احزاب دموکرات- مسیحی و سوسیال- مسیحی آلمان هفته گذشته رسما برای نامزدی صدراعظمی آینده آلمان اعلام آمادگی کردند تا به این ترتیب جنگ علنی قدرت برای تصاحب این مقام آغاز شود. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثر شهروندان آلمانی بیشتر تمایل دارند مارکوس زودر نامزد صدراعظمی آینده آلمان از اتحادیه احزاب متحد مسیحی شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب سبز به عنوان دومین حزب قدرتمند بعد از حزب دموکرات- مسیحی قرار دارد و شانس خوبی برای موفقیت در انتخابات پارلمانی آینده دارد. 

Page Generated in 0/0122 sec