printlogo


کد خبر: 232494تاریخ: 1400/1/31 00:00
چرایی همکاری بن‌سلمان با تل‌آویو در کودتای نافرجام اردن

گروه بین‌الملل: منابع رسانه‌ای با انتشار تازه‌ترین جزئیات درباره کودتای نافرجام در اردن، خبر دادند ولیعهد سعودی به صورت مشروط با رژیم صهیونیستی در این کودتا همکاری کرده و امارات و آمریکا هم عامل آن بوده‌اند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بنا بر گزارش رسانه‌ها طرح «کودتا» علیه عبدالله دوم پادشاه اردن که اخیرا خنثی شد، یک طرح چندجانبه و «کودتای بزرگی در تمام مقیاس‌ها» بود به نحوی که آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات در آن دست داشتند. یک مسؤول اردنی ضمن تأکید بر مطلب مذکور، خبر داد این کودتای نافرجام در رژیم صهیونیستی طرح‌ریزی شد، چرا که اردن در قبال طرح صلح تحمیلی آمریکایی- اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» موضع منفی داشت و با آن مخالفت کرد. به گفته این مسؤول، این موضع‌گیری اردن نگرانی رژیم صهیونیستی را به همراه داشت که مبادا این مساله، چراغ سبزی برای تحریک فلسطینیان ساکن اردن و عشایر آن علیه معامله قرن باشد. وی خبر داد: «به همین دلیل، مسؤولان اسرائیلی، خواستار کمک ریاض شدند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای موافقت با این کار (کودتا)، شرط گذاشت که قیمومت مقدسات اسلامی در قدس، از اردن به عربستان داده شود». مسؤول مذکور تصریح کرد پس از موافقت واشنگتن، «بن‌سلمان کار را بر عهده گرفت و «باسم عوض‌الله» (رئیس پیشین کاخ پادشاهی سعودی) را به عنوان مسؤول فراهم‌سازی مقدمات ضروری برای انتقال قدرت در سطح خاندان [پادشاهی اردن] تعیین کرد». به گفته این مسؤول، بن‌سلمان برای این کار «محمد دحلان» را مأمور اقناع عشایر و فلسطینیان ساکن اردن کرد و «سعودی‌ها نیز برخی عشایر جنوب [اردن] را که تابعیت سعودی گرفته بودند، به سلاح تجهیز کردند تا در صورت لزوم، دست به عملیات نظامی بزنند». 
منابع دیپلماتیک اردنی هم به روزنامه الاخبار لبنان گفتند ۲ مساله باعث شد واشنگتن برای اجرای این طرح، چراغ سبز بدهد: نخست واکنش منفی اردن به طرح معامله قرن و دوم، مشارکت در طرح «شرق جدید». طرح شرق جدید، یک طرح اقتصادی است که بین عراق، اردن و مصر در جریان است.
 به گزارش این روزنامه، چنین طرحی، نگرانی‌هایی برای ریاض و تل‌آویو دارد، زیرا مورد استقبال کشورهایی مانند ایران و سوریه قرار گرفته است؛ کشورهایی که مخالف ریاض و تل‌آویو هستند. افزون بر اینکه این طرح باعث خواهد شد اردن به دروازه‌ای بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و فلسطین اشغالی بدل شود و بدین ترتیب از باج‌خواهی ریاض نیز نجات پیدا کند.

Page Generated in 0/0049 sec