printlogo


کد خبر: 232495تاریخ: 1400/1/31 00:00
تشکیل کمیته تعیین ساز‌و‌کارهای قانونی خروج آمریکا از عراق

گروه بین‌الملل: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از تشکیل یک کمیته نظامی- فنی برای ایجاد ساز‌و‌کارهای خروج نظامیان آمریکا از عراق خبر داد. مساله خروج نظامیان آمریکایی از عراق از زمان مصوبه پارلمان این کشور در ژانویه 2020 به شکل جدی مطرح شد. اما جریان‌ همسو با دولت عراق همواره موضع مبهمی در این باره اتخاذ کرده ‌بود.  از آنجا که موضوع تشکیل کمیته تعیین ساز‌و‌کارهای قانونی خروج آمریکا از عراق، ماه جاری میلادی  در سومین دور مذاکرات راهبردی واشنگتن- بغداد مطرح شد، به نظر می‌رسد این امر ارتباط نزدیکی با تحولات سیاسی و انتخابات عراق دارد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه خبری موازین‌نیوز، نخست‌وزیر عراق از تشکیل یک کمیته نظامی- فنی برای تعیین ساز‌و‌کارهای خروج نظامیان آمریکا از عراق خبر داد.  مصطفی الکاظمی در ضیافت افطار با حضور فرماندهان و افسران دستگاه‌های امنیتی و نظامی عراق گفت: ما به دنبال آمادگی بیشتر نیروهای عراقی برای به عهده گرفتن وظایف امنیتی در مقابله با بقایای داعش، موفق شدیم از طریق گفت‌وگوی سازنده، واقعی و مسؤولانه، سازو‌کارهای قانونی و زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف بین‌المللی را اعمال کنیم. وی افزود: هنوز چالش‌ها و نیازهایی وجود دارد که بتدریج رفع خواهد شد تا آمادگی کامل برای به عهده گرفتن همه مسؤولیت‌ها را پیدا کنیم. نخست‌وزیر عراق گفت: ما یک کمیته نظامی متخصص تشکیل دادیم تا نیازها و ضروریات عراق و ساز‌و‌کارهای تحویل گرفتن مسؤولیت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی را تعیین کنیم.  الکاظمی در پایان گفت: عراق کشور ساده‌ای در منطقه نیست.  عراق کشوری است که میراث تاریخی عمیق و در هم آمیخته‌ای در منطقه دارد و قهرمانان این کشور کسانی هستند که تروریسم را شکست دادند. وظیفه ما رساندن نهادهای نظامی و امنیتی به بالاترین سطح عملکرد و آمادگی فنی و تسلیحاتی برای مقابله با همه چالش‌ها و پر کردن همه خلأهاست.
موضوع تشکیل کمیته تعیین ساز‌و‌کارهای قانونی خروج آمریکا از عراق در شرایطی که مقامات دولتی عراق از زمان تصویب طرح اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور در ژانویه 2020 رویکرد مثبتی به آن نداشتند، گمانه‌ها را در ارتباط با اینکه این کمیته بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی برای انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر دارد، تقویت کرده است.  

Page Generated in 0/0040 sec