printlogo


کد خبر: 232513تاریخ: 1400/1/31 00:00
اخبار

آغاز تدوین قانونمند‌سازی  استخراج رمز ارزها
 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گزارش بررسی ‌وضعیت صنعت استخراج رمزارزها، آغاز تدوین طرحی برای قانونمندسازی رمزارزها در اقتصاد کشور خواهد بود و بر اساس آن تکالیف تمام دستگاه‌ها در این حوزه مشخص خواهد شد. 
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه گزارش این کمیسیون درباره بررسی ‌وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان‌روا و مبادلات داخلی آن در کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد، گفت: این گزارش آغاز تدوین طرحی برای قانونمندسازی و اجرایی شدن رمزارزها در اقتصاد کشور خواهد بود و بر اساس آن تکالیف تمام دستگاه‌ها در حوزه رمزارزها در اقتصاد ملی مشخص می‌شود. 
وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی در این گزارش به شفاف‌سازی اقدامات در حوزه رمزارزها در کشور با توجه به گستردگی دستگاه‌های متولی در این بخش پرداخته است. پورابراهیمی درباره وظایف دستگاه‌های متولی و دخیل در حوزه رمزارزها در کشور تصریح کرد: وزارت ارتباطات مسؤول فراهم‌سازی فضا و بستر در فضای مجازی، وزارت صمت متولی ارائه مجوز برای استخراج، وزارت نیرو متولی تامین برق، وزارت نفت مسؤول تقویت حوزه نیروگاه‌ها و وزارت اقتصاد مسؤول مدیریت و مقابله با پولشویی در حوزه اقتصادی است. بانک مرکزی هم باید نسبت به تسویه تعهدات مربوط به تولیدکنندگان رمزارزها در کشور اقدام کند. اینها از جمله دستگاه‌های متولی در امور رمزارزها هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: همه این مسائل موجب شکل‌گیری فضایی کاملا مبهم در شرایط کنونی شده است و متاسفانه هیچ برنامه و دستورالعمل مشخصی در کشور برای تبدیل این ظرفیت به قوت در اقتصاد ملی وجود ندارد.
***
قیمت سیمان رسماً افزایش یافت
با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت سیمان فله و کیسه‌ای 50 کیلویی افزایش یافت. بر این اساس، قیمت تحویل در کارخانه برای هر تن سیمان تیپ یک فله 300 هزار تومان و هر تن سیمان کیسه‌ای 420 هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر تن سیمان تیپ 2 و پوزولانی فله 308 هزار تومان و نوع کیسه‌ای آن 428 هزار تومان تعیین شده است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل به نرخ سیمان اضافه خواهد شد. در عین حال، تولیدکنندگان متعهد شده‌اند که کمبود سیمان در بازار وجود نداشته باشد. 
***
دستورالعمل صدور کارت بانکی برای اتباع خارجی ابلاغ شد
بانک مرکزی دستورالعمل «نحوه صدور کارت پرداخت ریالی برای اشخاص حقیقی خارجی» را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌توانند به اتباع خارجی غیرمقیم یا اشخاص حقیقی خارجی دارای مدرک آمایش، دفترچه اقامت یا دفترچه پناهندگی بالای 18 سال سن، کارت بانکی با سقف خرید روزانه 15 میلیون تومان در روز اعطا کنند. در سال‌های 98 و 99 برخی اتباع خارجی به خاطر مسدود شدن حساب بانکی خود با مشکلات متعددی مواجه شده بودند. این دستورالعمل با هدف ساماندهی افتتاح حساب و دریافت خدمات از بانک‌ها توسط اتباع خارجی تدوین شده است. 
***
معاملات الگوریتمی آزاد شد
سازمان بورس، شرکت‌های کارگزاری را با رعایت ۸ شرط، مجاز به انجام معاملات الگوریتمی دانست و اعلام کرد استفاده از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی ممنوع است. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری، اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره ۱۲۲۴۰۹/۱۲۱ مورخ ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ درباره عدم امکان انجام معاملات الگوریتمی، به اطلاع می‌رساند ارائه خدمات معاملات الگوریتمی از سوی مؤسسات دارای مجوز از این سازمان به شرط رعایت تمام موارد زیر بلامانع است:
۱- رعایت مفاد الزامات معاملات الگوریتمی پیوست بند ۱۰ صورتجلسه ۶۱۹ مورخ ۰۷/‏۱۱/‏۹۸‬ مصوب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و موضوع ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۶۳ مورخ ۱۱/‏۰۱/‏۹۸‬
۲- ارائه زیرساخت نظارتی سامانه مورد استفاده به سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران
۳- عدم استفاده از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی کارگزاران
۴- اخذ تاییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب‌و‌کار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران
۵- اخذ تاییدیه قابلیت‌های عملیاتی کسب‌و‌کار سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت فرابورس ایران
۶- اخذ تاییدیه الزامات فنی سامانه معاملات الگوریتمی از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران
۷- اخذ تایید الزامات امنیتی در سطح زیرساخت و سامانه الگوریتمی از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه
۸- ارائه لاک‌ها و گزارشات دوره‌ای از عملکرد سیستم به مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه

Page Generated in 0/0058 sec