printlogo


کد خبر: 232521تاریخ: 1400/1/31 00:00
نماینده روسیه از ورود به مرحله تهیه پیش‌نویس در گفت‌وگوهای احیای برجام خبر داد
زمزمه‌های توافق

گروه سیاسی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان اینکه هنوز با راهکارهای عملی جهت احیای توافق هسته‌ای ایران فاصله وجود دارد، از آغاز مرحله تهیه پیش‌نویس احیای برجام خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از حادثه تروریستی حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز و واکنش ایران به این اقدام در قالب آغاز غنی‌سازی 60 درصد، گمانه‌زنی‌ها پیرامون گفت‌وگوهای ایران و 1+4 بالا گرفت. از سویی برخی معتقد بودند این اقدام می‌تواند به عنوان سدی در برابر مذاکرات باعث کندی یا توقف گفت‌وگوها شود و از سوی دیگر برخی اقدام ایران را فراتر از واکنش به صهیونیست‌ها به عنوان هشداری قاطع به طرف‌های گفت‌وگوکننده نیز مورد بحث و ارزیابی قرار دادند. با این حال آغاز هفته جاری و پس از پایان دور جدید نشست اعضای کمیسیون مشترک برجام در وین بود که عباس عراقچی از نزدیک شدن طرفین به زمان شروع نگارش متن خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود الان یک مقدار شناخته شده است. این مسیر آسان نیست و اختلاف‌‌نظرها اینگونه نیست که پایان یافته باشد و اختلاف‌نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید در مذاکرات بعدی کاهش یابد. عراقچی بیان کرد: اصلا علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی نیستیم. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود و به همین منظور هیأت ایرانی متون مدنظر خود را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده و این را به همه طرف‌ها ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد. وی خاطرنشان کرد: به نظر ما زمان شروع نگارش متن حداقل در مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرا رسیده است. 
روز گذشته اما منابع دیپلماتیک کشورهای حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام از حرکت به سمت تهیه پیش‌نویس خبر دادند. ظهر دیروز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: «در جمع‌بندی نتایج ۲ هفته ارزیابی درباره احیای برجام می‌توانیم با رضایت بگوییم مذاکرات وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است. با راهکارهای عملی هنوز فاصله زیادی داریم اما از فقط صحبت کردن به توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به ‌سمت اهداف رسیده‌ایم». اما ساعتی پس از این توئیت، اولیانوف از رایزنی دوجانبه روسیه و آمریکا خبر داد و در توئیتی دیگر نوشت: «نمایندگان روسیه و ایالات‌متحده در مذاکرات وین، درباره برداشتن تحریم‌های ایالات‌متحده و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ذیل برجام، رایزنی‌های دوجانبه مفیدی داشتند». 
به موازات مذاکره نماینده روسیه و آمریکا، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره روند جاری در مذاکرات ایران و ١+٤ برای احیای برجام، تصریح کرد تحولات و اظهارات مذاکره‌کنندگان حاکی از بهبود اوضاع و نرمش در وین است. در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم در توئیتی به وضعیت مذاکرات اشاره کرد و نوشت: شاهد پیشرفت و عزم برای حرکت رو به جلو در مذاکرات شرکای توافق هسته‌ای در وین هستیم. بعدازظهر روز گذشته و پس از انتشار خبر مذاکرات تیم روسی و آمریکایی، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم ارزیابی خودش را از وضعیت مذاکرات جاری در وین درباره اجرای کامل برجام ارائه داد و با بیان اینکه این گفت‌وگوها طی هفته گذشته از مرحله کلی وارد مراحل جزئی‌تر نظیر گفت‌وگو بر سر چگونگی رفع تحریم‌ها و پایبندی به توافق هسته‌ای شده، اظهار داشت: فکر می‌کنم از سوی هر ۲ طرف حسن نیت واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است. 

Page Generated in 0/0052 sec