printlogo


کد خبر: 232648تاریخ: 1400/2/4 00:00
سردرگمی و انفعال مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به انفجار هشدارآمیز در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای دیمونا
کارما
* ناتوانی سامانه‌های اسرائیلی و آمریکایی در رهگیری این موشک سبب شد مقامات این رژیم دچار سردرگمی در رابطه با این واقعه شوند * واقعه‌ موشکی روز پنجشنبه نشان داد این رژیم علاوه بر دریا و خشکی، در تأمین امنیت آسمان نیز دچار ضعف جدی است

گروه بین‌الملل: صبح پنجشنبه پس از یک شب بی‌خوابی و وحشت در سرزمین‌های اشغالی، ساکنان این مناطق همچنان با دلهره و نگرانی در انبوه اخبار و گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی، عربی و انگلیسی به دنبال یافتن این پاسخ بودند که چطور 3 سیستم پدافند هوایی اسرائیلی «فلاخن داوود»، «گنبد آهنین» و «پیکان» به همراه سیستم ضدموشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری «موشک اس 200» که از جنوب سوریه شلیک و به نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا اصابت کرد، ناتوان بودند. این در حالی است که صهیونیست‌ها سال گذشته هزینه بالایی برای افزایش قدرت پدافند ضدموشکی در بندر ایلات و سایت دیمونا صرف کردند. در میان بسیاری از سناریوهای سیاسی و امنیتی مطرح‌شده پیرامون این اتفاق، نکته قابل تأمل سکوت مقامات ارتش رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه و پس از آن اذعان به ناتوانی سامانه‌ها در رهگیری موشک بود. جایی که «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم گفت: «این اتفاق یک داستان پیچیده است که در دست بررسی کارشناسان قرار دارد»؛ موضوعی که تلویحا می‌توان آن را شکست اسرائیل در عرصه نبردهای سایبری دانست.
 
* لرزه در سراسر فلسطین اشغالی
به گزارش «وطن‌امروز»، ساعت یک و بیست دقیقه بامداد پنجشنبه صدای انفجار و بعد از آن آژیر هشدار حمله موشکی، ساکنان شهر دیمونا در استان جنوبی فلسطین اشغالی را بهت‌‌زده کرد. دقایقی بعد منابع محلی صدای آژیر هشدار را مربوط به تأسیستات اتمی دیمونا عنوان کردند. اگر چه در ابتدا برخی رسانه‌ها مبدا شلیک موشک را غزه و عراق اعلام کردند اما ساعاتی پس از این حمله موشکی منابع عبری‌ گزارش‌هایی درباره شلیک یک موشک از خاک سوریه به سمت جنوب فلسطین اشغالی منتشر کردند. در همین حال برخی منابع و خبرنگاران محلی در شبکه‌های اجتماعی، محل اصابت موشک را فاصله 30 کیلومتری از تاسیسات اتمی دیمونا عنوان کردند. سایت روزنامه اورشلیم‌پست در همین رابطه گزارش داد این موشک در فاصله نه‌ چندان زیادی از تاسیسات دیمونا منفجر شده و در پی آن گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای «انفجارهای شدید» که «خانه‌ها را لرزاند» در سراسر کشور (فلسطین اشغالی) از جمله استان مرکزی و بیت‌المقدس مخابره شده است. به دنبال این گزارش‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی پس از ساعت‌ها سکوت، ضمن تأیید گزارش‌های منتشر شده، بیانیه‌ کوتاهی در این باره منتشر کرد که بیشتر از آنکه در راستای شفاف‌سازی وضعیت موجود باشد، بر ابهامات دامن زد. سخنگوی ارتش اسرائیل ژنرال «هیدای زیلبرمن» به خبرنگاران گفت این انفجار به دلیل شلیک موشک زمین به هوای SA-5 (اس 200) از سوریه به سمت اسرائیل بود که در جنوب «نقب» منفجر شد. 
به گفته «هیدای زیلبرمن»، پرتابه مذکور ظاهرا یک موشک SA-5 زمین به هوای روسی است که پرتابه‌ای بزرگ است که چند هزار کیلوگرم وزن دارد و کلاهک جنگی آن نیز ۲۰۰ کیلوگرم است. ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرد یک سامانه موشک دفاعی در پاسخ به شلیک آن پرتابه شلیک شده است اما گفت تحقیقات در این باره که آیا پرتابه مهاجم خنثی شده، هنوز در جریان است. 
در بیانیه کوتاه ارتش رژیم صهیونیستی آمده است: «به دنبال گزارش فعال‌ شدن هشدار، یک فروند موشک هوا به زمین از خاک سوریه به داخل اسرائیل شلیک شد که در صحرای نقب سقوط کرد. در پاسخ به آن، چند دقیقه پیش، ارتش اسرائیل سکوی پرتاب موشک زمین به هوا را در سوریه مورد حمله قرار داد». تاکید سریع ارتش اسرائیل بر حمله هوایی در واکنش به اصابت موشک به سرزمین‌های اشغالی بدون پاسخ دادن به این سوال که عملکرد سامانه‌های ضدموشکی در این روند چه بوده است، بر دامنه ابهامات افزود. 
 
* ضعف سامانه ضدموشکی اسرائیل و گمانه هک
ناتوانی سامانه‌های اسرائیلی و آمریکایی در رهگیری این موشک سبب شد مقامات این رژیم در پاسخ به این سوال دچار سردرگمی شوند. عصر پنجشنبه «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره شلیک موشک به نزدیکی تأسیسات اتمی «دیمونا» در جنوب فلسطین اشغالی گفت: «یک موشک ضدهواپیما به سمت پرنده‌های ما از راه هوا شلیک شد. برای رهگیری موشک تلاش شد اما با شکست مواجه شد. ما همچنان درباره این حادثه تحقیق می‌کنیم». این اعتراف به منزله عدم توانایی 4 سامانه گنبد آهنین، پیکان، فلاخن داوود و پاتریوت در تامین امنیت آسمان فلسطین اشغالی در برابر این موشک‌هاست. بر اساس گزارش‌ها، جدا از سامانه پاتریوت که به طور مستقل مسؤول رهگیری این موشک‌ها بوده است، 2 سامانه گنبد آهنین و فلاخن داوود هم از دامنه‌های پاتریوت برخوردارند. رژیم صهیونیستی در این سال‌ها تعداد بیشتری از سامانه‌های پاتریوت را در بندر ایلات و دیمونا مستقر کرده که دلیل آن نگرانی از موشک‌هایی است که ممکن است از یمن یا عراق به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شود. در این سال‌ها عربستان سعودی از پاتریوت به طور گسترده‌ علیه حملات یگان موشکی یمن استفاده کرده است اما دقیقا پنجشنبه هفته گذشته بود که ارتش یمن اعلام کرد یگان موشکی - پهپادی این کشور در عملیاتی مشترک با ۱۱ موشک و پهپاد شرکت آرامکو، سامانه‌های پاتریوت و اهدافی حساس در جیزان عربستان را هدف قرار داده است. در این بین اخباری مبنی بر عملیات سایبری و هک سامانه پاتریوت نیز مطرح شد؛ موضوعی که می‌تواند به عنوان یک گمانه جدی در ارتباط با اصابت موشک در نزدیکی دیمونا هم مطرح شود؛ چه اینکه در یک سال گذشته رژیم صهیونیستی با وجود سرمایه‌گذاری چشمگیر در حوزه امنیت سایبری، بارها در برابر حملات سایبری به زیرساخت‌ها و شبکه‌های اقتصادی و بانکی خود آسیب‌پذیر نشان داده است. 
 
* پرسش‌های بی‌شمار و مقامات بی‌جواب
یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با واقعه‌ «اصابت موشک در نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا» سردرگمی مقامات صهیونیست در رابطه با ماهیت این ماجرا و نحوه پوشش خبر آن در رسانه‌های اسرائیلی بود. جدا از اینکه به طور مشخص اکثر رسانه‌های رژیم صهیونیستی به شکل محسوسی این واقعه را محدود پوشش دادند، اتفاق عجیب دیگر تناقض در روایت ماجرا از سوی رسانه‌های شناخته‌شده اسرائیلی بود. در حالی که پایگاه صهیونیستی
‌Times of Israel به نقل از مقامات این رژیم با «سرگردان خواندن این موشک» نوشت: این موشک در راستای عملکرد پدافند هوایی سوریه و در پاسخ به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه شلیک شده است و با انتشار اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل نوشت: «ارتش گمان ندارد حادثه فوق حمله عامدانه به اسرائیل یا تأسیسات هسته‌‎ای آن باشد. زیلبرمن به خبرنگاران گفته قصدی برای حمله به رآکتور هسته دیمونا در کار نبوده است»، اورشلیم‌پست با اعلام اینکه گزارش دقیقی از حمله هوایی ارتش اسرائیل به سوریه از سوی رسانه‌های عربی مخابره نشده است، نوشت «ابتدا مشخص نبود موشک از کجا پرتاب شده است. چندین علامت نشان می‌داد این موشک از عراق پرتاب شده است». این خبر به این معناست که اساسا رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ پدافند هوایی سوریه نبوده است و پس از اصابت موشک سوریه‌ای‌ها در نزدیکی دیمونا بود که عملیات هواگردهای اسرائیلی در جنوب سوریه انجام شد. اورشلیم‌پست در گزارش خود ضمن تایید اصابت موشک در نزدیکی تاسیسات دیمونا و سایه افکندن شبح ترس بر سراسر فلسطین اشغالی، مسائل و پرسش‌های مهمی را مطرح کرده است. سوالات مهمی که پیرامون هدف واقعی این موشک و همین‌طور ناتوانی سامانه‌های ضدموشکی اسرائیلی و آمریکایی از سوی افکار عمومی مطرح شده است. این روزنامه صهیونیستی در این باره نوشت: «هنوز بسیاری از سوالات بی‌پاسخ درباره حادثه 22 آوریل وجود دارد. چرا سوریه در جهت دیمونا موشکی شلیک کرد؟ اگر (بنا به اظهارات مقامات ارتش اسرائیل) درست باشد که موشک به طور هدفمند این منطقه حساس را هدف قرار نداده است، پس چرا این موشک به سمت جنوب اسرائیل می‌رفت؟» این سوال اشاره به این موضوع دارد که بر اساس تجربه قبلی در مارس 2017 که سوری‌ها طی عملیات پدافند هوایی یک موشک «اس‌200» را به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند که از مرز اردن عبور می‌کردند، انتظار می‌رفت بر اساس مسیر پروازی، موشکی که روز پنجشنبه شلیک شد نیز در مسیر کرانه باختری حرکت کند؛ حال آنکه صبح روز 22 آوریل هنگام حادثه‌ای که رخ داد، صدای انفجارها در مناطق مرکزی و غربی رخووت و مودیعین شنیده شد. (به عبارت دیگر یکی از گمانه‌های محتمل این است که حمله موشکی کنترل شده و هدفمند بوده است.) همچنین گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای انفجار در این مناطق مخابره شد. این یعنی اگر حقیقت داشته باشد که هدف پدافند هوایی سوریه شلیک موشک به سمت دیمونا نبود و مانند گذشته در مارس 2017 به شکل پدافندی و سریالی شلیک می‌کرد، هنوز سوالاتی وجود دارد که چگونه چنین کلاهک بزرگی قادر به نفوذ به آن بود و پدافند هوایی اسرائیل و پاتریوت‌ها از رهگیری آن ناتوان بودند. همه این سوالات در شرایطی مطرح شده است که اسرائیلی‌ها معتقدند از بهترین سیستم دفاع موشکی جهان برخوردارند. اورشلیم‌پست در پایان گزارش خود موضوعی را مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد به آنچه بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم آن را «یک داستان پیچیده که در دست بررسی کارشناسان قرار دارد» خوانده است، اشاره دارد. سوال درباره «سلاح‌های پیچیده‌تری است که اسرائیل را هدف قرار می‌دهد». این رسانه با اشاره به اینکه سپتامبر 2019 ایران از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز برای حمله به تأسیسات Abqaiq عربستان سعودی استفاده کرد و این هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات با هدایت دقیق را به عراق، سوریه، یمن و جنوب لبنان صادر کرده، سوال مهمی را در رابطه با ماهیت سلاح به کار گرفته شده مطرح کرده است که پدافند هوایی اسرائیل توان مقابله با آن را ندارد.
 
* روایت سانا از تحولات روز پنجشنبه
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز پنجشنبه گزارش داد: «سامانه‌های پدافندی ما با حمله موشکی اسرائیل در منطقه دمیر در ریف دمشق روبه‌رو شدند». سانا به نقل از یک منبع نظامی نوشت: «امروز حدود ساعت ۱:۳۸ بامداد دشمن اسرائیلی با شلیک موشک از سمت جولان اشغالی سوریه، به ما حمله کرد و برخی نقاط اطراف دمشق را هدف قرار داد». این منبع در ادامه توضیح داد: «سامانه‌های ضدهوایی ما با موشک‌های متجاوز مقابله کرده و اکثر آنها را سرنگون کردند. این تجاوز منجر به زخمی شدن 4 سرباز سوری و خسارات مادی شد».
 
* ضعف امنیتی اسرائیل در زمین، دریا و هوا
واقعه‌ موشکی روز پنجشنبه نشان داد رژیم صهیونیستی علاوه بر دریا و خشکی، در آسمان نیز دچار ضعف جدی امنیتی است. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیلی در این باره نوشت: موشک سوری‌ای که در نزدیکی سایت هسته‌ای اسرائیل فرود آمد، نشان از شکنندگی شرایط نظامی منطقه دارد و این ثابت می‌کند اسرائیل در لحظه حساس آسیب‌پذیر است. ۲ حادثه نظامی- صنعتی که این چند روز اسرائیل را هدف گرفت، آسیب‌پذیری امنیتی آن را مورد تأکید قرار داد، آن هم در یک لحظه حساس از رویارویی با ایران. اشاره این روزنامه به انفجار مهیبی بود که روز سه‌شنبه در کارخانه ساخت موشک «تامر» در فلسطین اشغالی رخ داد. هر چند رسانه‌های اسرائیلی مثل روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کردند این انفجار در خلال یک تست موشکی انجام شده اما عدم اطلاع‌رسانی درباره این تست پیش از انفجار و همین‌طور سریالی از حوادث انفجاری علیه مواضع و منافع رژیم صهیونیستی در دریا و خشکی بر ابهامات امنیتی این رژیم افزوده است. سه‌شنبه گذشته نیز رسانه‌ها از وقوع انفجار مهیب در یک کارخانه تولید تسلیحات موشکی در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. هنوز جزئیاتی درباره تلفات احتمالی این انفجار در دست نیست. در تصاویر و فیلم‌های منتشرشده دود سفید و قارچی‌شکل ناشی از این انفجار قابل مشاهده است. به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، انفجار ناشی از خطا در تست یکی از موشک‌ها در تاسیسات «تامر» در شهر رمله در استان مرکزی اسرائیل و در حوالی مناطق مسکونی رخ داده است. پس از انفجار روز سه‌شنبه در تاسیسات «تامر»، کاربران فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با طرح سناریوهایی این انفجار را در ارتباط با سریال انفجارهای اخیر علیه مواضع اسرائیل در دریا و زمین عنوان کردند. طی 3 ماه اخیر دست‌کم 2 انفجار در صنایع پتروشیمی حیفا رخ داده است. همچنین در دریا نیز کشتی‌های اسرائیلی از ماه مارس تاکنون 2 بار بر اثر انفجار دچار حادثه شده‌اند. جدیدترین مورد آن نیز هفته گذشته رخ داد که رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل بندر فجیره امارات خبر دادند. در آن زمان برخی رسانه‌های عربی و اسرائیل این حمله را در ارتباط با تهدید یک روز قبل آن مبنی بر «قول ایران برای انتقام حمله تروریستی تأسیسات هسته‌ای نطنز» عنوان کردند. اورشلیم‌پست در گزارش خود آورد: این حمله احتمالا با موشک یا پهپاد رخ داده است. در ارتباط با انفجار رخ داده در صنایع نظامی تامر نیز برخی کاربران با انتشار پست‌هایی این حادثه را نوعی تلافی عنوان کردند. در همین حال برخی کاربران نیز با توجه به قرارداد نظامی اخیر اسرائیل و یونان و نارضایتی ترکیه از این مساله به نقش ترکیه در این انفجار اشاره کرده‌اند. 
***
شهردار دیمونا: امکان رسیدن هر چیزی به دیمونا وجود دارد
 «بنی بتان» شهردار دیمونا در گفت‌وگو با رادیو «اف‌ام 103» رژیم صهیونیستی گفت: با وجود همه ابزارهای حمایتی ما امروز فهمیدیم امکان رسیدن هر چیزی به دیمونا وجود دارد. من صبح با تماس رئیس نیروگاه بیدار شدم اما صدای آژیری در کار نبوده و فقط سر و صدا در مناطق خاصی شنیده شده است. این اظهارات در حالی مطرح شده است که ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این اذعان کرده بود سامانه‌های این رژیم در رهگیری موشک شلیک شده از خاک سوریه ناموفق عمل کرده‌اند.
***
    عبدالباری عطوان: قواعد درگیری در حال تغییر است     
سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با اشاره به شلیک موشک به سمت تأسیسات اتمی «دیمونا» در جنوب فلسطین اشغالی گفت به نظر می‌رسد صبر راهبردی به پایان رسیده است. سردبیر رأی الیوم نوشت: «موشک دیمونا شاید نوید آغاز یک تغییر در قواعد درگیری باشد. [این موشک] از فروپاشی تمام معادله‌های قدیمی رونمایی کرد». عبدالباری عطوان افزود: «به نظر می‌رسد صبر راهبردی به پایان رسیده و گنبدهای آهنینی که برخی عرب‌ها روی آن حساب باز کرده بودند، ثابت شد که دروغین هستند. کسانی که فرار توأم با وحشت شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها را دیدند، آنچه می‌گوییم را می‌فهمند؛ مقاومت پاسخ می‌دهد و زمان عزت در پیش است». 
«رامی ابوزبیده» کارشناس فلسطینی مسائل نظامی نیز درباره این حمله، به شبکه خبری «العهد» گفت: این حمله موشکی نشان داد که «جبهه داخلی اسرائیل، سست است». ابوزبیده تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالشی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، انتقال درگیری به داخل اراضی اشغالی فلسطین است. وی خاطرنشان کرد: این مسأله بر خلاف آن چیزی است که رژیم صهیونیستی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. این کارشناس فلسطینی این سؤال را مطرح کرد که اگر موشک‌های دوربرد با دقت بالای متعلق به جریان مقاومت در منطقه به سمت این رژیم شلیک شود، وضعیت داخلی آن چگونه خواهد بود؟ ابوزبیده خاطرنشان کرد: فقط یک موشک موفق شد وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی را به هم بریزد.

 


Page Generated in 0/0059 sec