printlogo


کد خبر: 232649تاریخ: 1400/2/4 00:00
دور دنیا

حملات پهپادی یمن به آرامکو و پایگاه ملک خالد سعودی
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از یک عملیات در عمق خاک عربستان سعودی خبر داد. شبکه خبری المسیره به نقل از سریع، گزارش داد این عملیات با ۳‌پهپاد صورت گرفته است که ۲ نوع از آن، «قاصف k۲» نام دارد. وی تأکید کرد که در جریان این عملیات، پایگاه ملک خالد در «خمیس مشیط» هدف قرار گرفته است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد پهپاد «صماد۳» نیز شرکت آرامکو را در «جیزان» هدف قرار داده است. سریع تأکید کرد که این حملات در واکنش به تداوم محاصره یمن و تجاوز به این کشور انجام شده است. در همین ارتباط، منابع محلی بامداد پنجشنبه از عملیات نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن علیه اهداف ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «یک سایت مهم نظامی در پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط با پهپاد 
قاصف k۲ هدف قرار داده شد». وی ادامه داد: «هدف قرار دادن سایت‌های سعودی پاسخی طبیعی و قانونی برای تشدید تجاوزها و محاصره همه‌جانبه علیه کشورمان است». چند روز پیش بود که ائتلاف متجاوز سعودی از عملیات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح یمن علیه اهدافی در جیزان واقع در جنوب عربستان سعودی خبر داد. پیش از این، «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تاکید کرد اگر ائتلاف سعودی بخواهد به حماقت خود در تجاوز علیه یمن ادامه دهد راهبرد موسوم به «درد بزرگ» به اجرا گذاشته می‌شود.
***
پیام همراه با خشم اردن به «محمد بن‌سلمان»
یک منبع آگاه عربستانی به وبسایت «ویکی‌لیکس سعودی» گفت دیوان پادشاهی اردن پیام شفاهی همراه با خشمی به «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی داده است. به گفته وی، اردن این پیام را از طریق واسطه‌ها به بن‌سلمان داده و به دخالت‌های وی در روند محاکمه عاملان کودتای اخیر واکنش نشان داده است. در این پیام همچنین درخواست ولیعهد سعودی برای آزادی «باسم عوض‌الله» که مدتی مشاور وی بود با قاطعیت رد شده است. در همین راستا دادستانی کل اردن روز گذشته در بیانیه‌ای از آزادی ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان کودتای اخیر به دستور «عبدالله دوم» پادشاه این کشور خبر داد اما اعلام کرد «باسم عوض‌الله» و «الشریف حسن بن‌زید» به دلیل نقش محوری‌شان در کودتای ناکام، همچنان در زندان خواهند ماند. «باسم عوض‌الله» همچنین تابعیت سعودی نیز دارد و از افراد نزدیک به «محمد بن‌سلمان» به شمار می‌رود و پیش از این رئیس دیوان پادشاهی اردن بود. «الشریف حسن بن‌زید» نیز روزگاری نماینده پادشاه اردن در عربستان بود. 
***
آغاز غیررسمی خروج آمریکا از افغانستان
بر اساس اعلام مقام وزارت دفاع آمریکا، ارتش این کشور روند خروج از افغانستان را با شروع نقل و انتقال تجهیزات و خاتمه دادن به قراردادها با سرویس‌دهنده‌های داخلی در آستانه ضرب‌الاجل اول مه که برای فاز نهایی خروج نظامی از افغانستان تعیین شده، آغاز کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، فوریه سال گذشته میلادی ارتش آمریکا شروع به بستن پایگاه‌های کوچک‌تر خود در افغانستان کرد و در اواسط آوریل دولت بایدن اعلام کرد فاز نهایی خروج از افغانستان از اول مه شروع شده و قبل از ۱۱ سپتامبر تکمیل خواهد شد. مقام آمریکایی مذکور که نامش را فاش نکرد به آسوشیتدپرس گفت، از آن زمان ارتش مشغول نقل و انتقال تجهیزات و خاتمه دادن به قراردادهای محلی در ارتباط با خدماتی همچون جمع‌آوری زباله و امور نگهداری شده است. او اظهار کرد در حالی که تدارکات در دست انجام هستند، سربازان احتمالا تا چند هفته دیگر، شروع به خروج نخواهند کرد. او اضافه کرد: ما شاهد کاهش تعداد سربازان تا زمان بسته شدن پایگاه‌های باقیمانده نخواهیم بود. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روند خروج از افغانستان می‌تواند قبل از تاریخ ۱۱ سپتامبر که مصادف با بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر القاعده به آمریکا به عنوان عامل کلیدزننده حمله آمریکا به افغانستان است، تکمیل شود. چهارشنبه گذشته وزارت دفاع آلمان اعلام داشت بحث‌هایی میان برنامه‌ریزهای نظامی ماموریت حمایت راسخ تحت رهبری ناتو در کابل برای خارج‌ کردن سربازان بین‌المللی از افغانستان تا تاریخ چهارم ژوئن در جریان است. 
***
فراخوان جهاد اسلامی برای مقابله  با صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی
جنبش جهاد اسلامی فلسطین از مردم این کشور خواست برای اقامه نماز، عازم مسجدالاقصی شوند و از ساکنان قدس حمایت کنند. این جنبش با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد ملت فلسطین باید از مسجدالاقصی حمایت کرده و با صهیونیست‌هایی که به صحن‌های شریف آن یورش برده‌اند مقابله کند. خبرگزاری شهاب ضمن نقل این بیانیه گزارش داد با وجود سرکوب و تروریسم رژیم صهیونیستی علیه ساکنان قدس و تعدی به معتکفان مسجدالاقصی ولی شجاعت معترضان در قدس، شیواترین نمود صلابت عزم و اراده ملی است. این جنبش با بیان اینکه مردم قدس، تسلیم سیاست‌های اسرائیل زورگو نخواهند شد، خاطرنشان کرد جوانان قدس به انتفاضه خود ادامه خواهند داد. جهاد تأکید کرد  قدس به عنوان نماد مقابله و درگیری با رژیم صهیونیستی و مسجدالاقصی هم قبله مقاومت و محبوب دل ملل مسلمان باقی خواهد ماند. در این بیانیه تصریح شد هرگونه تعدی به الاقصی یا هتک حرمت به آن، به منزله صاعقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود. جهاد اسلامی با بیان اینکه این جمعه، روز خشم و گسترش انتفاضه برای حمایت از قدس و ساکنان آن است، خاطرنشان کرد ماه مبارک رمضان نیز باید زمان مقابله با توطئه‌هایی باشد که علیه آرمان فلسطین است. هلال‌احمر فلسطین روز جمعه اعلام کرد در درگیری‌های بامداد میان فلسطینیان از یک سو و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تندرو صهیونیستی از سوی دیگر، ۱۰۵ فلسطینی مجروح شده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع پزشکی در واپسین ساعات پنجشنبه شمار مجروحان را بیش از ۷۰ نفر گزارش کرده بودند. 

Page Generated in 0/0066 sec