printlogo


کد خبر: 232651تاریخ: 1400/2/4 00:00
ایستگاه چهارم؛ استقلال به دنبال جبران بازی دور رفت مقابل الدحیل
جنگ دوم برای صدر

زهره فلاح‌زاده:  تیم استقلال در سومین نبرد خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نتوانست به سومین برد متوالی خود دست پیدا کند. استقلال که در گروه مرگ لیگ قهرمانان فراتر از انتظارها ظاهر شده و توانسته بود الاهلی را با حساب 2-5 شکست دهد و الشرطه عراق را هم با نتیجه 0-3 مغلوب کند، در ایستگاه سوم با الدحیل قطری مواجه شد که ستاره‌های بزرگی مثل ادمیلسون جونیور برزیلی که در ۱۶ بازی در لیگ ستارگان قطر ۱۲ گل زده، مایکل اولونگا که فصل گذشته آقای گل لیگ ژاپن شده، بن‌عطیه ستاره مراکشی، معز علی آقای گل جام ملت‌های امارات و علی کریمی ستاره ۲ فصل گذشته استقلال را در ترکیب خود داشت. 
فرهاد مجیدی بخوبی می‌دانست این بازی با ۲ دیدار قبلی بسیار متفاوت و جنگ بر سر صدرنشینی و صعود به مرحله بعد است. 
 
* حضور همزمان ۳ مهاجم استقلال در ترکیب
پس از بازگشت مجیدی به استقلال این نخستین‌بار بود که او از ۳ مهاجم اصلی خود به طور همزمان و از ابتدا در زمین استفاده ‌کرد. فرهاد در دیدار اول از ارسلان مطهری و مهدی قائدی و در دیدار دوم از دیاباته و قائدی استفاده کرد. هر چند چیدمان این مهاجمان در زمین به این شکل بود که تنها یکی از آنها در نوک حمله بود و قائدی در هر ۲ دیدار گذشته وینگر چپ بازی ‌کرد اما او بیشتر در حمله شرکت داشت تا اینکه بخواهد به عقب بازگردد. بازی دادن ۳ مهاجم در دیدار با الدحیل پرستاره ریسک‌پذیری مجیدی را نشان ‌داد. او می‌خواست تیمش در دیدار سوم هم به ۳ امتیاز دست پیدا کند و از این رو دیاباته در نوک حمله، مطهری در پست وینگر راست و قائدی در پست وینگر چپ در زمین مسابقه حاضر شدند. نکته مهم این بود که وریا غفوری، کاپیتان استقلال در این دیدار حساس روی نیمکت نشست و سیداحمد موسوی، مدافع راست تیم که در دیدارهای گذشته شانس حضور در ترکیب اصلی را نداشت، از ابتدای بازی در ترکیب قرار گرفت. جز گل اول استقلال که در دقیقه ۴ بازی بود و موسوی با پاس خوبش مطهری را صاحب موقعیت کرد و مهاجم آبی‌ها هم توپ را به تور دروازه قطری‌ها چسباند، دیگر خبری از هماهنگی بین این دو نبود. استقلال در این دیدار در دقیقه ۴ با گل مطهری پیش افتاد اما ۶ دقیقه بعد مایکل اولونگا، ستاره الدحیل دروازه رشید مظاهری را باز کرد تا آبی‌ها متوجه شوند الدحیل هر زمان حمله کند، می‌تواند در محوطه جریمه آنها خطرساز شود. استقلال که بازی روان و هجومی‌ای انجام می‌داد، با اشتباه مسلم مسعود ریگی در ارسال پاس، اولونگا را بار دیگر صاحب توپ و موقعیت کرد و این بازیکن در دقیقه ۲۷ دومین گل خود و الدحیل را به ثمر رساند. البته استقلال عقب ننشست، باز هم به حملات پردامنه خود ادامه داد تا پاس مطهری در دقیقه ۳۴ به دیاباته برسد و مهاجم آبی‌ها گل دوم تیمش را به ثمر برساند. بازی جذاب ۲ تیم در نیمه اول باز هم گل داشت و الاحرق، بازیکن الدحیل در دقیقه ۴۳ گل سوم قطری‌ها را وارد دروازه مظاهری کرد. دیداری که در نیمه اول ۵ گل داشت، در نیمه دوم و با تعویض‌های مجیدی تغییر شکل داد. ورود غفوری، میلیچ و مهدی‌پور تا حدودی خط هافبک آبی‌ها را ترمیم کرد و استقلال توانست با گل دقیقه ۷۴ فرشید اسماعیلی به بازی بازگردد. آبی‌ها می‌توانستند با اداره کردن بازی و پرس از جلو اجازه خودنمایی و هنرنمایی به ستاره‌های الدحیل را ندهند و البته کسب تک امتیاز هم نتیجه بدی برای آنها نبود، چرا که استقلال با نتیجه مساوی صدرنشین باقی‌ می‌ماند و با روحیه بهتر در دور برگشت مقابل این تیم قرار می‌گرفت اما آبی‌ها مبهوت هنرنمایی مهدی قائدی بودند که لحظاتی قبل از دریافت گل چهارم با یک حرکت زیبا و لایی به مدافع حریف تا آستانه باز کردن دروازه الدحیل پیش رفته بود و در دقیقه ۸۵ در حالی که مدافعان استقلال پس از ۲ گل اولونگا باید از او مراقبت بیشتری می‌کردند اما براحتی توپ به این بازیکن رسید تا در مقابل دیدگان مدافعان از هم پاشیده استقلال، هت‌تریک کند.
 
* خط حمله زهردار و دفاع متزلزل
استقلال در این دیدار نه تنها از نظر شوت در چارچوب از الدحیل کم نیاورد و بلکه از نظر مالکیت توپ، تعداد پاس و پاس سالم در وضعیت بهتری قرار داشت. هر ۲ تیم خط حمله زهرداری داشتند، البته مدافعان هم پراشتباه ظاهر شدند. هر چند در دقیقه ۵۶ یک پنالتی (خطا روی مهدی قائدی) را داور اردنی نادیده گرفت اما اینکه تیم مجیدی در دفاع کم ایراد ندارد هم قابل کتمان نیست، استقلالی که مدافعان و دروازه‌بانش نمره ضعیفی گرفتند و باید به دنبال ترمیم این ضعف‌ها باشند. مهاجمان استقلال هر چه جبران مافات می‌کردند و گل‌های خورده را بی‌پاسخ نمی‌گذاشتند اما مدافعان کم‌رمق آبی‌ها دست رد به سینه مهاجمان الدحیل نمی‌زدند. هر چه استقلال گل می‌زد، خطر باز شدن دروازه‌اش بیشتر حس می‌شد. 
 
* فرهاد به دنبال جبران باخت دور رفت
اولین شکست آسیایی تیم مجیدی، آن هم پس از ۲ برد شیرین با محرومیت او در بازی دور برگشت مقابل الدحیل هم همراه شد. مجیدی با دریافت دومین کارت زرد خود، دیدار برگشت را از دست داد تا فراز کمالوند بدون حضور مجیدی تیم را هدایت کند. این روزها که دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا بسیار فشرده و هر ۳ روز در پاسی از شب برگزار می‌شود، شاگردان مجیدی خیلی زود باید در دور برگشت مقابل تیم قطری قرار بگیرند. آبی‌ها بامداد یکشنبه (ساعت ۰۰:۴۵ بامداد) باید بار دیگر برابر الدحیل صف‌آرایی کنند و به فکر تغییراتی در تیم‌شان برای جبران نتیجه دور رفت باشند. مهم‌ترین اتفاقی که باید در دیدار برگشت رخ دهد، ترمیم خط دفاعی تیم است؛ خط دفاعی که نشان داد بسیار شکننده و پر از روزنه است. از آنجا که استقلال در خط دفاع با کمبود مدافع مواجه است - عارف غلامی در دیدار اول مقابل الاهلی پراشتباه ظاهر شد و محمد دانشگر هم به عربستان فراخوانده نشد- به نظر می‌آید مجیدی چاره‌ای جز این ندارد که از مدافعان تکراری در ترکیبش بهره ببرد. از سویی خط هافبک استقلال، درست در جایی که ریگی در دیدار رفت خسته و پراشتباه ظاهر شد، نیاز به تغییراتی دارد. ریگی در میانه زمین تنهاست و نمی‌تواند تمام بار مهار حملات پردامنه حریف را به دوش بکشد، او به بازیکنی قدرتی، دونده و توپ پخش‌کن در کنار خود نیاز دارد تا بخشی از وظایف سنگینی را که به او محول شده، از سر باز کند. شاید در خط حمله هم استقلال نیازی به ۳ مهاجم همزمان نداشته باشد. استقلال با حضور ۲ مهاجم هم توانسته گلزنی کند و با نتایج پرگل پیروز شود. در واقع مجیدی برخلاف بازی رفت که خط حمله را پر از بازیکن کرد و مدافعان را تنها گذاشته بود، می‌تواند خط هافبکش را پرجمعیت‌تر کند. مجیدی می‌داند اولونگا را نباید به حال خودش رها کرد. او مهاجمی است که هر لحظه که پا به توپ می‌شود، می‌تواند به گل ختم شود. 
البته چیزی که در استقلال مجیدی هواداران را امیدوار به صعود از مرحله گروهی کرده، بازی‌های زیبای تیم او است. زدن ۱۱ گل در ۳ دیدار و پا به پای الدحیل پرستاره پیش رفتن، باعث شده کمتر هواداری با شکست تیمش ناامید شود. با وجود شکست آبی‌ها اما تیم فرهاد روان و زیبا بازی می‌کند و مسابقه‌ای نیست که آنها بدون گل زمین را ترک کنند. استقلال می‌تواند با پوشش نقاط ضعف تیمش باز هم با بازیگری نیمار آسیا، گیتار کوک شده مطهری، رقص دیاباته و هنرنمایی اسماعیلی درون زمین، شکست دور رفت را جبران کند و به صدر جدول بازگردد، فقط کافی‌ است استقلالی‌ها همانقدر که در حمله با برنامه ظاهر می‌شوند، در دفاع هم برنامه‌ای برای خنثی کردن حملات قطری‌ها داشته باشند. 
***
ای‌اف‌سی:  قائدی نیمار آسیاست
مهدی قائدی، مهاجم ریزنقش استقلال که توسط استراماچونی احیا شد، پس از رفتن این مربی در ادامه لیگ روند خوب خودش را حفظ کرد تا جایی که پس از دیاباته آقای گل، دومین گلزن استقلال معرفی شد. او در فصل جدید هم هر زمان در خط حمله آبی‌ها گره کوری ایجاد شده، با حرکات زیبای خود درون زمین مشکل‌گشا شده است. گلزنی او در داربی دور رفت لیگ برتر که به زیبایی هر چه تمام‌تر به ثمر رسید حتی باعث شد تا رقیب به ستایش او بپردازد. حالا قائدی پا را فراتر گذاشته و در لیگ قهرمانان هم به یک ستاره بی‌چون و چرا تبدیل شده است؛ جایی که هم خوب گل می‌زند و هم با پاس‌ها و دریبل‌های موفقش عقل از سر مدافعان حریف می‌پراند. رقص با توپ قائدی درون زمین باعث شده حتی ‌ای‌اف‌سی هم درست مثل هواداران استقلال، لقب نیمار آسیا را به او دهد. 

Page Generated in 0/0055 sec