printlogo


کد خبر: 232666تاریخ: 1400/2/4 00:00
تعداد کل قربانیان 68746 نفر
380
طی 24 ساعت 380 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در کشور همچنان بالاست تا جایی که خیلی از استان‌ها به دلیل کثرت بیماران کرونایی مجبور به برپایی بیمارستان‌های صحرایی برای خدمات‌رسانی به مردم شده‌اند. شمار قربانیان کرونا پس از ماه‌ها روز پنجشنبه گذشته رکورد زد و به بیش از 450 نفر در یک شبانه‌روز رسید. کارشناسان بهداشت پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شیوع سراسری این ویروس در کشور، تداوم ثبت آمار بالای جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در کشور تا هفته‌های آینده دور از انتظار نیست. طبق گزارش وزارت بهداشت، متاسفانه از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۳۸۰ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند. در همان مدت، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲ هزار و ۹۰۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳۴۲۳ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران کرونا در کشور به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۰۹ نفر برسد. متاسفانه در طول این مدت، ۳۸۰ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۸ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. همچنین خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۸۵۰ هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۱۰۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۱۴ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. علاوه بر این آمارها تاکنون ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز رسید. در حال حاضر ۳۰۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* کسانی که علائم سرماخوردگی دارند خود را ایزوله کنند
بهار به فصل آلرژی‌ها معروف است و اینکه در این فصل، بیماری‌های آلرژیک بسیار شایع می‌شود اما حالا با وجود شیوع ویروس کرونا، شرایط تشخیص آلرژی‌ها از «کووید-۱۹» قدری سخت شده است. ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه در اوایل فصل بهار علائم آلرژی و آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: با توجه به شیوع کرونا هر فردی که علائم سرماخوردگی، آلرژی و آنفلوآنزا دارد، ممکن است کرونا داشته باشد، چرا که برخی علائم مشترک در این بیماری‌ها وجود دارد، به همین دلیل باید خود را قرنطینه کند. وی افزود: ممکن است از هر ۱۰۰ نفر بیمار با علائم سرماخوردگی، یک نفر به کرونا مبتلا باشد اما اگر همین یک نفر در جامعه رها شود می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا می‌کند، بنابراین هر فردی علائم را در خودش دید باید در قرنطینه بماند. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از تست‌های کرونا ممکن است خطا داشته باشد، به همین دلیل پزشک در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی مانند تب شدید، سرفه، علائم گوارشی شدید و... باید به بیمار بگوید که خود را قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت کند. در همین حال، محمدرضا صالحی، فوق‌تخصص عفونی با عنوان این مطلب که الان سرماخوردگی نداریم و هر علامت بیماری مثل تب، آبریزش بینی، عطسه و سرفه علامت کروناست، گفت: افراد با مشاهده این علائم باید خودشان را ایزوله کنند و در صورت بدتر شدن علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند. وی از مردم خواست در صورت مشاهده کمترین علامت بیماری از خروج از قرنطینه خودداری کنند و پروتکل‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات و دورهمی‌ و زدن ماسک و شست‌وشوی دست‌ها را بیشتر رعایت کنند. 
 
* لزوم اجرای تقلیل حضور کارکنان در وضعیت قرمز و نارنجی
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تاکید مجدد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بر اجرای جدی طرح تقلیل حضور کارکنان دستگاه‌های مختلف تهران در وضعیت کرونایی قرمز و نارنجی شد. علیرضا زالی در این نامه با اشاره به بررسی‌های میدانی و عدم همکاری برخی دستگاه‌های ملی مستقر در تهران درباره با اجرای طرح تقلیل حضور کارکنان متناسب با مصوبات ستاد ملی و شرایط کرونایی قرمز و نارنجی، خواستار طرح مجدد این موضوع در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا شد تا اجرای این طرح به طور جدی توسط دستگاه‌های ملی مستقر در تهران عملیاتی شود. وی خواستار آن شد تا در صورت عدم اجرا، برخورد قاطع و ضروری به عمل آید. 
 
* آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران تا دیروز
سخنگوی سازمان غذا و دارو آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدا تا دیروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ را تشریح کرد. کیانوش جهانپور با اشاره به آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدا تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ اظهار داشت: تاکنون در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دوز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک تزریق شده است. وی افزود: واکسن سینوفارم چین تاکنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم به ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به ۳۶۴۴ نفر تزریق شده است. بر اساس اعلام وبدا، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تزریق ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دوز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، گفت: تا امروز در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دوز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.
 
* آمادگی سپاه کرمانشاه برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی
معاون بهداشت و درمان سپاه نبی ‌اکرم(ص) استان کرمانشاه از آمادگی سپاه برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی برای بیماران مبتلا به کرونا در موج جدید این بیماری خبر داد. جلال فتاحی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اختصاص حدود ۴۵ تخت در بیمارستان امام حسین(ع) به بیماران کرونایی در موج جدید کرونا، اظهار کرد: هر زمانی که نیاز باشد، آماده راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مدت زمانی کوتاه در هر شهرستانی هستیم. فتاحی اضافه کرد: پزشک و پرستار هم به اندازه کافی پای کار هستند، لذا مشکلی برای برپایی بیمارستان صحرایی در هیچ جای استان نداریم. رئیس بیمارستان مسیح دانشوری نیز هفته گذشته از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در این بیمارستان به منظور ارائه خدمات حداکثری به بیماران کرونایی خبر داد.
 

Page Generated in 0/0070 sec