printlogo


کد خبر: 232696تاریخ: 1400/2/5 00:00
دولت ایالتی کالیفرنیا به گارد ملی دستور استفاده از جنگنده «اف‌15» در سرکوب مردم را داده بود
جنون بمباران هوایی معترضان آمریکایی!

افشای طرح استفاده رژیم آمریکا از جت‌های جنگنده برای سرکوب اعتراضات داخلی، شوک بزرگی به افکار عمومی این کشور وارد آورده است. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز جمعه در گزارشی جنجالی به قلم «پل پرینگل» و «آلنه چکمدیان»، فاش کرد گارد ملی آمریکا در ایالت کالیفرنیا، بهار پارسال برنامه‌ای برای سرکوب ناآرامی‌های احتمالی تدارک دیده بود. ماه مارس 2020، هنگامی که دولت واشنگتن نخستین دستورات برای قرنطینه اجتماعی دوران همه‌گیری کرونا را به ایالت‌ها ابلاغ می‌کرد، شاخه هوایی گارد ملی، دستوری عجیب از «ساکرامنتو» مقر فرمانداری کالیفرنیا دریافت کرده بود. بر اساس این طرح عملیاتی، دست‌کم یک فروند جت جنگنده هوا به هوای «اف15سی» از بال هوایی یکصدوچهل‌وچهارم گارد در «فرزنو» برای استفاده در عملیات نظامی زمینی علیه شهروندان به کار گرفته می‌شود. اگر چه در این گزارش آمده که دستور عملیات پیشنهادی در قالب بخشنامه‌ها به صورت شفاهی یا پیامکی ارسال می‌شد و نه با دستورالعمل کتبی رسمی و صرفا برای ترساندن و پراکنده کردن معترضان به قرنطینه اجتماعی با پرواز در ارتفاع پایین بوده است اما با توجه به اینکه کاربرد یک جنگنده چندمنظوره بزرگ مانند «اف۱5» بسیار وسیع‌تر از شکستن دیوار صوتی در مناطق شهری است، تردیدهایی جدی درباره انگیزه‌های دولتمردان آمریکا به وجود آمده است، بویژه که دولت ترامپ در کالیفرنیا با چالشی جدی‌تر از نافرمانی‌های مدنی دوران کرونا مواجه بود که همان جنبش استقلال این ایالت تحت عنوان «کالگزیت» است. 
با آنکه در همان زمان، نماینده گارد ملی کالیفرنیا اطلاعات مربوط به برنامه‌های استفاده از جنگنده پیشرفته و تمام‌عیار «اف‌15» را برای سرکوب شورش‌ها تکذیب کرده بود اما پس از آن، ابراز شرمساری یکی از فرماندهان این گارد، از وجود چنین طرح مخوفی در کشوری که خود را مهد دموکراسی می‌خواند پرده برداشت. به گزارش لس‌آنجلس تایمز، این مقام نظامی آمریکا گفته است: «این دستور باعث شرمساری ارتش ما می‌شد... گویا اینکه ما غیرنظامیان را تهدید می‌کردیم».
سابقه سیاه ارتش آمریکا در استفاده از جنگنده‌ها برای هر دو منظور ارعاب و قتل‌عام غیرنظامیان در عراق و افغانستان زمانی سیاه‌تر می‌شود که بدانیم افشاگری لس‌آنجلس تایمز، زمینه افشاگری‌های دیگری را به وجود آورده که بر اساس آنها رژیم واشنگتن از زمان جرج بوش پسر به مدت ۲ دهه، طرح جنون‌آسای تعقیب هوایی هر شهروند آمریکا به وسیله پهپادها و ریزپهپادها و در صورت لزوم، هدف قرار دادن آنها را در قالب یک برنامه امنیتی اضطراری و بسیار سری در دستور کار داشته و دارد. این طرح به بهانه مبارزه با تروریسم به شکل علنی در پاکستان، افغانستان، عراق، سومالی و یمن به اجرا درآمده و احتمالا بزودی شاهد افشاگری‌هایی درباره قتل مخالفان داخلی رژیم آمریکا با پهپاد خواهیم بود. 

Page Generated in 0/0050 sec