printlogo


کد خبر: 232697تاریخ: 1400/2/5 00:00
امواج مخالفت‌های اجتماعی و صنفی با دولت مکرون به نفرت از او منجر شده است
بحران مشروعیت سیاسی رژیم فرانسه

موج جدید تظاهرات ضددولتی فرانسوی‌ها، پاریس و چندین شهر دیگر این کشور را دربر گرفته است. این بار اعتراضات صنفی و اجتماعی علیه لوایح جنجالی دولت مکرون با هم عجین شده‌ است. جالب اینکه تظاهرات اخیر علیه مصوبات دولت و پارلمان، جدا از «جنبش جلیقه‌زردها» است که طی حدود ۳ ساله و نیم از سطح یک جنبش صنفی فراتر رفته و تبدیل به جنبشی علیه ساختار نابرابر نظام سرمایه‌داری حاکم بر فرانسه شده است. تظاهرات اخیر هر دو موج اعتراض اجتماعی به مصوبات سنای فرانسه در ممنوعیت استفاده دختران مسلمان زیر 18 سال و مادران آنها از حجاب در مکان‌های عمومی مانند مدرسه و همچنین تغییر قوانین مربوط به بیمه بیکاری و اختلاف دستمزد میان زنان و مردان را شامل می‌شود. این کشور تقریبا هر روز شاهد یک اعتراض سراسری مهم است. «رقیه دیالو» روزنامه‌نگار فرانسوی‌زبان واشنگتن‌پست در نقد ظلم و ستم رژیم فرانسه به زنان مسلمان این کشور می‌گوید: «رای‌گیری در فرانسه درباره قانون انزواطلبی یا تجزیه‌طلبی نشان داد فرانسه تا چه اندازه در رویکرد جدا کردن زنان مسلمان از جامعه پیرامون خود پیش رفته است». این در حالی است که هفته گذشته نیز فرانسه شاهد تظاهرات و اعتصابات سراسری نمادین زنان بود. علاوه بر اینکه صد‌ها زن در مقابل کاخ الیزه (مقر ریاست‌جمهوری فرانسه) در اعتراض به مصوبه دستمزد کمترشان نسبت به مردان تجمع کردند، بسیاری از زنان فرانسوی در اقدامی نمادین در یک ساعت خاص، دست از کار کشیدند. همچنین دیروز تظاهرات هفتگی جلیقه‌زردها با اعتصاب و تظاهرات ماهیگیران سواحل شمالی فرانسه در اعتراض به واردات ماهی از انگلیس همراه شد. تحت چنین فشارهایی بود که لایحه «ضد خرابکاری» دولت مکرون که اکثر جامعه آن را به چشم محملی برای پلیسی کردن اوضاع می‌بینند، از سوی شورای قانون اساسی فرانسه رد شد. با این حال متعاقب قتل یک کارمند پلیس توسط یک تونسی‌تبار مسلح به چاقو در جنوب شرقی پاریس، مکرون بار دیگر از فرصت استفاده و اسلام را به تروریسم متهم کرد. با همه اینها نتایج جدیدترین نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه لوپوئن حاکی از نفرت روزافزون مردم این کشور از رئیس‌جمهور مستقر از حزب لیبرال حاکم است که هر چه می‌گذرد، بیشتر چهره یک دیکتاتور را به خود می‌گیرد. 
بر اساس این نظرسنجی ۶۱ درصد فرانسوی‌ها گفته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری 2022 به امانوئل مکرون رای نخواهند داد و تنها ۱۱ درصد گفته‌اند به او رای می‌دهند. 
همچنین پس از گذشت ۴ سال از دوران ریاست‌جمهوری مکرون، ۵۹ درصد فرانسوی‌ها او را رئیس‌جمهوری «بد» توصیف کرده‌اند. این به منزله وخیم‌تر شدن مشروعیت سیاسی رژیم فرانسه است، چرا که هر ۳ رئیس‌جمهور اخیر از ۳ حزب مختلف راست و چپ سنتی و نولیبرال با نفرت بدرقه شده‌اند. همچنین به منزله شکست جنبش سیاسی جدیدی است که مکرون برای نجات رژیم پاریس از بحران مشروعیت به راه انداخته بود. 

Page Generated in 0/0049 sec