printlogo


کد خبر: 232698تاریخ: 1400/2/5 00:00
دور دنیا

سفر محرمانه رئیس سازمان «سیا» به افغانستان
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد همزمان با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، «ویلیام برنز» رئیس سیا به‌تازگی به صورت محرمانه از افغانستان دیدار کرده است. هدف از این سفر چگونگی سپردن مسؤولیت واحدهای ویژه ضدتروریسم به افغانستان عنوان شده است. به گفته آسوشیتدپرس، همچنین یک مقام ارشد نظامی افغانستان نیز گفته است پیش از این 2 واحد از 6 واحد ضدتروریسم که توسط سیا آموزش و تجهیز شده بودند به نیروهای امنیتی این کشور واگذار شده است. این رسانه آمریکایی همچنین گزارش داد سازمان سیا درخواست این شبکه برای اظهارنظر درباره سفر برنز را رد کرده است. بنا بر اعلام این منابع آگاه، سفر رئیس سیا هفته گذشته و به صورت محرمانه صورت گرفته و در جریان آن برنز به مقامات افغانستان اطمینان داده است که آمریکا از تلاش‌های ضدتروریسم در این کشور همچنان حمایت خواهد کرد. مشخص نیست رئیس سیا با کدام یک از مقامات افغان دیدار کرده است اما گفته شده آمادگی افغانستان برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی مورد بحث قرار گرفته است. سازمان سیا به صورت محرمانه واحدهای ضدتروریسم در افغانستان را آموزش و تجهیز کرده و در عملیات مختلف از این نیروهای استفاده کرده است. هم‌اکنون 6 واحد از این نیروهای در کنر، پکتیا، قندهار، کابل، خوست و ننگرهار مستقر هستند و قرار است به مرور کنترل این نیروها به دولت افغانستان واگذار شود. پیش از این بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام خبر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان، گفته بود مهم‌ترین هدف حمله به افغانستان یعنی جلوگیری از عملیات تروریستی از خاک این کشور علیه آمریکا تامین شده است. 
***
مسکو: روسیه هم می‌تواند آمریکا را به حملات سایبری متهم کند
وزارت خارجه روسیه با اشاره به اتهامات اثبات‌نشده آمریکا در این‌ باره که روسیه بزرگ‌ترین تهدید سایبری برای ایالات متحده است، یادآور شد: مسکو نیز می‌تواند به همین ترتیب واشنگتن را یک تهدید در این زمینه معرفی کند. خبرگزاری «نووستی» به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ایالات‌متحده طرف روس را اصلی‌ترین تهدید برای این کشور در عرصه امنیت سایبری معرفی کرده است، در حالی ‌که مسکو نیز براحتی می‌تواند دقیقا مانند اتهامات اثبات نشده طرف آمریکایی، واشنگتن را به حملات سایبری متهم کند. در بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه روسیه یادآوری شده، صحبت بر سر گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکاست که اوایل آوریل منتشر شده و در آن ادعا شده روسیه بزرگ‌ترین تهدید سایبری است و این کشور توان بالقوه خود در عرصه جاسوسی و نفوذ در رویدادهای سایر کشورها را بهبود بخشیده است. در این سند اتهامات وارده به روسیه، بدون هیچ گونه ارائه مدرک و دلایل مشخصی مطرح شده و تنها مبتنی بر حدس و گمان است. وزارت خارجه روسیه در این راستا بار دیگر مقامات واشنگتن را به ازسر‌گیری مذاکرات دوجانبه با هدف جلوگیری از تهدیدات سایبری دعوت کرده است. به عقیده مقامات مسکو، چنین اقدامی می‌تواند نخستین گام در جهت بهبود روابط ۲ کشور باشد. 
***
زیردریایی اندونزی با ۵۳ سرنشین غرق شده است
اندونزی از غرق شدن زیردریایی این کشور با ۵۳ خدمه خبر داد. نیروی دریایی اندونزی چهارشنبه گذشته 21 آوریل از قطع تماس با زیردریایی «نانگالا-402» و مفقود شدن آن با 53 خدمه در جریان یک تمرین نظامی در آب‌های شمال جزیره بالی خبر داده بود. جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی پنجشنبه در پیامی ضمن تشویق امدادگران و گروه‌های جست‌وجو برای به خرج دادن حداکثر تلاش جهت یافتن زیردریایی مفقودشده تاکید کرده بود نجات جان 53 خدمه زیردریایی اولویت نخست برای کشورش محسوب می‌شود. به گفته مسؤولان دولتی و فرماندهان نیروهای مسلح اندونزی، ظرفیت اکسیژن‌رسانی زیردریایی مفقود شده که پیش‌ از عملیات برای استفاده خدمه کنترل و بازرسی شده بود ساعت 3 بعد از ظهر روز شنبه به اتمام رسیده بود. « نانگالا-402» یکی از ۵ زیردریایی ارتش اندونزی است که سال 1977 در آلمان ساخته شد و سال 1981 به ناوگان زیردریایی این کشور اضافه شد. این زیر دریایی 1395 تنی، پیش‌تر یک دوره ۲ ساله مرمت و بهسازی را نیز طی سال‌های 2010 تا 2012 در کره‌جنوبی پشت سر گذاشته است. 
***
استعفای نماینده ویژه دولت انگلیس در خلیج‌فارس
«ادوارد لیستر» نماینده ویژه نخست‌وزیر انگلیس در حوزه خلیج‌فارس روز شنبه استعفا کرد. به نوشته روزنامه «گاردین»، این لرد ۷۱ ساله در حالی استعفای خود را اعلام کرد که تنها ۲ ماه از انتصابش به این سمت می‌گذشت. این روزنامه انگلیسی نوشت، اخیراً «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس از لیستر خواسته بود درباره ممانعت لیگ برتر انگلیس از خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل توسط یک کنسرسیوم نزدیک به «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی تحقیق کند. لیستر روز دوشنبه در شهر جده با بن‌سلمان و در شهر ریاض با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود. پیش از این روزنامه انگلیسی «دیلی‌ میل» نیز افشا کرده بود که جانسون سال گذشته تلاش کرده بود برای تغییر این تصمیم «اشتباه» توسط لیگ فوتبال انگلیس، به نفع بن‌سلمان لابی‌گری کند. زمانی که جانسون شهردار لندن بود، لرد لیستر را به عنوان رئیس کارکنان این نهاد منصوب کرده بود و پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری، او را به عنوان مشاور امور راهبردی دولت انتخاب کرد. 

Page Generated in 0/0053 sec