printlogo


کد خبر: 232700تاریخ: 1400/2/5 00:00
شکست فولاد در شب برد پرسپولیس و تراکتور
عملیات صعود

شب چهارم لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان کشورمان با ۲ برد و یک شکست همراه بود. پرسپولیس مطابق انتظار با 4 گل از سد گوا گذشت تا صعودش را مسجل کند. قرمزها اگر چه هنوز به عنوان تیم صدرنشین نتوانسته‌اند صعودشان را قطعی کنند و محتاج یک امتیاز دیگر هستند اما با توجه به 12 امتیازی شدن‌شان صعودشان به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم از همین الان قطعی است. از سویی تراکتور که در ۳ دیدار گذشته تن به تساوی داده بود، این بار نیروی هوایی عراق را با یک گل برد تا همچنان به صعود امیدوار باقی بماند. فولاد اما برابر النصر سعودی تن به شکست 2 بر صفر داد. با این اوصاف عملیات صعود همچنان برای ۳ تیم قرمزپوش ایرانی ادامه دارد. پرسپولیس می‌خواهد به عنوان صدرنشین صعودش را قطعی کند و برای تراکتور و فولاد هیچ چیز دور از دسترس نیست؛ آنها می‌توانند با کسب 4 تا 6 امتیاز در ۲ دیدار باقیمانده، عملیات صعود را پیروزمندانه پشت سر بگذارند. اگر چه کار کمی سخت است اما نشدنی نیست، بویژه با نمایشی که فولاد تا امروز ارائه داده است. 

* آل‌کثیر - مغانلو؛ به یاد زوج طلایی دوران برانکو
عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو نمایش درخشانی را مقابل گوآی هند ارائه کردند. 
 یحیی گل‌محمدی برای دومین بازی متوالی از ۲ مهاجم نوک در خط حمله تیمش استفاده کرد تا نشان دهد علاقه ویژه‌ای به این موضوع دارد و می‌خواهد از تمام پتانسیل هجومی‌اش بهره ببرد. 
این اتفاق در حالی رخ داد که از ابتدای فصل تا نقل و انتقالات زمستانی، پرسپولیس مشکلات زیادی را در خط حمله تجربه کرده بود و حتی در مقطعی وحید امیری و امید عالیشاه به عنوان مهاجمان پرسپولیس در ترکیب نقش‌آفرینی کردند که این موضوع باعث انتقاداتی از کادرفنی پرسپولیس شد اما حالا آنها ثابت کرده‌اند اگر دست‌شان باز باشد، ترجیح می‌دهند ۲ مهاجم نوک را در ترکیب اصلی داشته باشند. 
آل‌کثیر و مغانلو مقابل گوآ درخشش ویژه‌ای داشتند و بهترین بازیکنان پرسپولیس نیز بودند. مغانلو یک گل زد و یک پاس گل هم داد تا با برتری در ۲ دوئل هوایی، نقش خود را به عنوان یک عنصر موثر خط حمله ایفا کرده باشد. عیسی آل‌کثیر نیز یک گل زد و یک پنالتی گرفت و یک شوت دیگر هم زد که دروازه‌بان تیم حریف موفق به مهار آن شد. نکته جالب اینکه مهاجم شماره ۷۲ چهار خطا هم از بازیکنان حریف گرفت. 
درخشش ۲ مهاجم نوک پرسپولیس در شرایطی اتفاق افتاد که در لیگ شانزدهم قرمزها زوج هجومی شناخته شده‌ای
داشتند و به واسطه همین زوج توانستند برای نخستین‌بار تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم پیش بروند: مهدی طارمی و علی علیپور. آنها برای نخستین‌بار قرمزها را به ۳ کفش طلای متوالی هم رساندند و پس از مدت‌ها رکود، خط حمله پرسپولیس را پربار کردند. 
حالا عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو که برای نخستین بار در یک بازی هر دو گل زدند، وظیفه دارند در بازی‌های لیگ برتر هم این نمایش را تکرار کنند تا پرسپولیس برای پنجمین‌بار متوالی، قهرمان لیگ برتر شود. 
 
* تراکتور در انتظار صعود
تراکتور بعد از ۳ تساوی در لیگ قهرمانان آسیا در نخستین بازی دور برگشت با گل مهدی تیکدری تیم نیروی هوایی عراق را شکست داد تا 6 امتیازی شود؛ این یعنی افزایش بخت صعود شاگردان رسول خطیبی. این برد در حالی در کارنامه شاگردان رسول خطیبی به ثبت رسید که حریف از دقیقه 38 با تصمیم داور 10 نفره شد، حالا مهم‌ترین مصاف برای تراکتور بازی با پاختاکور است که در صورت برتری در این دیدار 9 امتیازی خواهد شد و آنوقت ۲ تیم پاختاکور و نیروی هوایی را جا خواهد گذاشت و به عنوان یکی از ۳ تیم دوم شانس زیادی برای صعود به مرحله حذفی بازی‌ها خواهد داشت. اما نکته جالب در بازی تراکتور- نیروی هوایی برتری تیم بازنده در آمار بود. بر اساس آمار ثبت شده تیم نیروی هوایی در 57 درصد از زمان بازی صاحب توپ بود اما نتوانست تاکتیک خود را به تیم تراکتور تحمیل کند و به دروازه این تیم آسیبی بزند. این نشان می‌دهد شاگردان رسول خطیبی در دفاع تیمی 90 دقیقه خوب را پشت سر گذاشتند. همچنین تعداد پاس‌های ثبت شده برای بازیکنان نیروی هوایی عراق 436 پاس بود که 77 درصد پاس‌ها صحیح بود. در سوی مقابل تراکتور در 43 درصد از زمان بازی مالکیت توپ را در اختیار داشت و بازیکنان این تیم 333 پاس به هم دادند که 75 درصد پاس‌ها صحیح بود. آمار ثبت شده در این بازی نشان داد در فوتبال آمار رای به برتری تیم نمی‌دهد. به دفعات پیش آمده تیمی که کمتر صاحب توپ و میدان بوده و همچنین پاس کمتری داده، برنده از میدان خارج شده است. در فوتبال مهم دفاع تیمی و بعد از آن ایجاد موقعیت و بهره‌گیری از موقعیت‌هاست. لزوما تیمی که بیشتر توپ و میدان را در اختیار دارد و پاس‌های بیشتری بدهد، برنده از میدان خارج نمی‌شود. البته در همین بازی آمار ثابت می‌کند اشتیاق شاگردان رسول خطیبی برای کسب ۳ امتیاز به مراتب بیشتر از تیم نیروی هوایی عراق بوده است. نمونه‌اش اینکه بازیکنان تیم تراکتور 14 شوت به سمت دروازه تیم نیروی هوایی عراق زدند و صاحب 5 ضربه کرنر شدند، در حالی که حریف 10 شوت به سمت دروازه تراکتور داشت و 3 کرنر زد. تراکتور با رسول خطیبی در 4 مسابقه سپری شده هم ارائه‌گر بازی‌های خوبی در برابر حریفان بوده و هم خوب نتیجه گرفته و بدون شک با اعتماد به نفسی که به دست آورده می‌تواند در ۲ بازی باقیمانده هم ارائه‌گر بازی‌های خوبی در برابر حریفان باشد و در نهایت با صعود به مرحله حذفی بازی‌ها نمایش‌های خوب خود را کامل کند. 
***
    فولاد بالاخره خم شد!     
تیم فوتبال فولاد را می‌توان «تیم»‌ترین نماینده ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا دانست. تیم تحت هدایت جواد نکونام بدون اتکا به ستاره‌ها، پا به میدان آسیایی گذاشت و سرانجام بعد از پشت سر گذاشتن 4 مسابقه، تن به شکست داد. 
فولاد در گروه چهارم لیگ قهرمانان فوتبال آسیا با النصر عربستان، السد قطر و الوحدات اردن هم‌گروه است و البته به واسطه حضور در مرحله پلی‌آف، یک بازی هم بیشتر انجام داده است. 
نماینده فوتبال ایران در آسیا، کارش را با برد مقابل العین در پلی‌آف آغاز کرد و سپس پا به گروهی گذاشت که از همان ابتدا مشخص بود گروه دشواری است. این حضور فولاد در آسیا در حالی رقم خورد که پنجره نقل و انتقالات این باشگاه از ماه‌ها قبل بسته شده بود و نکونام نتوانست اقدامی برای جذب بازیکن و تقویت تیمش انجام بدهد. 
شروع لیگ قهرمانان آسیا هم با مصدومیت چند بازیکن اصلی این تیم از جمله ایوب والی، شروین بزرگ و موسی کولی‌بالی همراه شد اما تیم‌ترین نماینده ایران در بازی‌های رفت مرحله گروهی مقابل حریفان قدرتمند خود عملکرد قابل توجهی داشت. 
تساوی یک - یک مقابل السد قطر در نخستین بازی مرحله گروهی شاید زنگ خطر را برای دیگر تیم‌های این گروه نسبت به قدرت فولاد به صدا درآورد. تیم نکونام تا دقایق پایانی آن بازی حتی با یک گل از السد پیش بود و اگر تیزهوشی «بوعلام خوخی» بازیکن السد نبود، شاید تیم «ژاوی» قربانی بزرگ فولادی‌ها لقب گرفته بود. 
فولاد با همان روش بازی «منسجم» در بازی با الوحدات اردن به یک برد ارزشمند رسید. در بازی سوم مرحله گروهی برابر النصر عربستان، عدم استفاده از موقعیت‌ها از یک سو و اشتباه فردی مهران موسوی در خط دفاعی باعث شد فولاد یک بار دیگر برد را از دست بدهد. 
فولاد در بازی برگشت با النصر عربستان با همان روش همیشگی پا به میدان گذاشت. البته در ترکیب این تیم تغییراتی ایجاد شده بود و صالح حردانی مدافع راست فولاد هم به دلیل ابتلا به کرونا غایب بود. 
با وجود بازی منسجم شاگردان نکونام و ایجاد چند موقعیت خوب گلزنی اما فولاد باز هم از همان اشتباه دیدار رفت با النصر گزیده شد و بازی را با نتیجه ۲ بر صفر واگذار کرد. گل نخست النصر روی اشتباه عجیب مهران موسوی، مدافع فولاد به ثمر رسید و در گل دوم هم ضعف خط دفاعی مشهود بود. 
شواهد حاکی است اگر فولاد اشتباهات خط دفاعی خود را رفع می‌کرد و توانایی جذب بازیکن جدید را قبل از لیگ قهرمانان آسیا ‌داشت، با شرایط بهتری لیگ قهرمانان آسیا را پیش می‌برد و می‌توانست مقابل النصر بازنده نباشد. فولاد همچنان برای صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا بدون شانس نیست و شاید دیدار برگشت با السد بهترین فرصت باشد که شاگردان نکونام ثابت کنند فولاد شایسته احترام بیشتری در آسیاست.

Page Generated in 0/0049 sec