printlogo


کد خبر: 232741تاریخ: 1400/2/6 00:00
دور دنیا

واکنش ترکیه به موضع آمریکا  در قبال نسل‌کشی ارامنه
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی گفت آمریکا باید به گذشته خود نگاه کند. «ابراهیم کالین» در ادامه گفت امروز،‌ روزی غم‌انگیز در روابط آنکارا با آمریکا به دلیل این اقدام واشنگتن به شمار می‌آید. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل‌کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت. بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت 24 آوریل 1915، یک میلیون و 500 هزار ارمنی توسط امپراتوری عثمانی قتل‌عام شدند. بایدن در بیانیه خود از لفظ نسل‌کشی برای این رویداد استفاده کرد؛ عبارتی که رؤسای‌جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند. چهارشنبه گذشته بیش از 100 عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند به طور رسمی رویداد 24 آوریل 1915 را «نسل‌کشی» توصیف کند. بیانیه روز شنبه بایدن،‌ هیچ مفاد قانونی علیه ترکیه به همراه نخواهد داشت و حتی اگر وزارت خارجه آمریکا اقدام به صدور بیانیه رسمی در این باره کند هیچ‌گونه تحریم یا پیامدی را علیه آنکارا به همراه نخواهد داشت. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز دقایقی پس از صدور بیانیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، در پیامی توئیتری نوشت: «ما درباره گذشته خود چیزی برای یادگیری از کسی نداریم. فرصت‌طلبی سیاسی،‌ بزرگ‌ترین خیانت به صلح و عدالت است. ما این بیانیه را که صرفا مبتنی بر پوپولیسم است،‌ کاملا رد می‌کنیم». 
***
قرارداد جدید بن‌سلمان برای تطهیر وجهه خود
رسانه‌های آمریکایی از قرارداد جدید «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی برای بهبود چهره وی به مبلغ یک میلیون دلار در ماه خبر دادند. به گزارش سعودی‌لیکس، بر این اساس محمد بن‌سلمان با گروه « آل‌اس 2» درباره بهبود جلوه عربستان در زمینه دفاع از حقوق بشر بویژه حقوق زنان قراردادی امضا کرد. این شرکت یک میلیون دلار در ماه در ازای تبلیغاتی دریافت کرده تا نشان‌ دهد عربستان در زمینه حقوق زنان اقداماتی را انجام می‌دهد. در همین راستا سفارت عربستان در واشنگتن اقداماتی تبلیغاتی انجام می‌دهد تا مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی بین‌المللی را نشان دهد و این اقدام را به مثابه آغاز دور جدیدی در زمینه دفاع از حقوق زنان تلقی کند. فعالیت این شرکت فقط به تبلیغات محدود نمی‌شود، بلکه اعضای این شرکت برای جلوگیری از اعمال تحریم‌هایی علیه عربستان، روابط عمومی با اعضای سنا و کنگره انجام می‌دهند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که کنگره قانونی را برای حمایت از مخالفان سعودی و توقیف صادرات سلاح‌های آمریکایی به عربستان برای جلوگیری از جنگ یمن تصویب کرد. 
***
نخست‌وزیر ارمنستان استعفا کرد
نخست‌وزیر ارمنستان دیروز استعفای خود را از این مقام اعلام کرد. نیکول پاشینیان در یک برنامه تلویزیونی که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی سراسری ارمنستان پخش شد، گفت برای شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی استعفا می‌کند. وی افزود: من برای شرکت در انتخابات پارلمانی روز ۲۰ ماه ژوئن (۳۰ خردادماه) امروز استعفا می‌کنم. به دنبال افزایش فشارها بر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای کناره‌گیری از قدرت، وی سرانجام سی‌ام ماه مارس (۱۰ فروردین‌ماه) اعلام کرد استعفا می‌کند. نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرده بود تاریخ دقیق استعفایش را ماه آوریل اعلام می‌کند. اما چنین اقدامی نه به معنای خروج وی از صحنه سیاسی بلکه حضوری قوی در انتخابات پارلمانی پیش از موعد با حمایت حزب حاکم «گام من» در کسب پیروزی و حفظ صندلی قدرت است. نمایندگان مخالف رادیکال چالش نخست‌وزیر را پذیرفتند و اظهار داشتند انتخابات زودهنگام در صورتی قابل قبول است که به «حذف خائن و نجات سرزمین مادری» ختم شود. تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان در نتیجه برخی مذاکرات بین مقامات و مخالفان به دست آمد. قرار است رأی‌گیری ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) برگزار شود. پاشینیان نخست‌وزیر این تصمیم را «بهترین راه برای برون‌رفت از اوضاع سیاسی داخلی فعلی» خواند. 
***
وزیر دفاع استرالیا: نباید جنگ با چین بر سر تایوان را دست‌کم بگیریم
وزیر دفاع استرالیا گفت نمی‌توان جنگ با چین بر سر تایوان را دست‌کم گرفت اما تاکید کرد تمرکز دولتش بر داشتن «روابط خوب» با پکن است. به گزارش روزنامه گاردین، پیتر داتون این صحبت‌ها را روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره دورنمای «جنگ بر سر تایوان» و بعد از صحبت‌های کریستوفر پگین، وزیر سابق دفاع و تونی ابوت، نخست‌وزیر سابق کشورش درباره برنامه‌های توسعه‌طلبانه چین در منطقه مطرح کرد. داتون به برنامه اینسایدرز شبکه ای‌بی‌سی گفت: من فکر نمی‌کنم باید این جنگ را دست‌کم بگیریم. او در ادامه این صحبتش گفت: چین درباره مساله اتحاد مجدد خیلی صریح بوده و این یکی از اهدافی است که آنها مدتی طولانی داشته‌اند. آنها نسبت به این هدف خیلی صریح بوده‌اند. او تاکید کرد: مردم لازم است درباره فعالیت‌ها واقع‌گرا باشند. روند نظامی‌سازی پایگاه‌ها در سراسر منطقه وجود داشته است. به وضوح حجم چشمگیری از فعالیت وجود دارد و بین تایوان و چین خصومت وجود دارد. داتون همچنین تاکید کرد استرالیا می‌خواهد همچنان «یک همسایه خوب در منطقه» که با شرکا و همپیمانانش همکاری می‌کند، باشد. او گفت: هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد جنگ بین چین و تایوان یا هر جای دیگر باشد. این وزیر دولت استرالیا تاکید کرد این کشور متمرکز بر ادامه دادن «روابط خوب» با چین است. 

Page Generated in 0/0056 sec