printlogo


کد خبر: 232743تاریخ: 1400/2/6 00:00
راند دوم تقابل استقلال - الدحیل تماشایی اما بدون برنده
درهای صعود همچنان باز است

زهره فلاح‌زاده: بازی‌های فشرده لیگ قهرمانان آسیا خیلی زود به ایستگاه چهارم رسید؛ جایی که استقلال ایران و الدحیل قطر پس از ۳ روز بار دیگر مقابل هم قرار گرفتند. اگر بیماری کرونا نبود، تیم‌ها به فاصله حداقل یک هفته‌ای و با آمادگی بدنی بالایی به مصاف هم می‌رفتند اما این ویروس منحوس مسابقات را تحت تأثیر خود قرار داده و تیم‌ها را مجبور به انجام کاری ناخواسته کرده است. 
استقلال در بازی رفت پا‌‌ به ‌پای الدحیل پیش رفت و تنها فرق ۲ تیم، تعدد ستارگان بین‌المللی‌ای بود که برای قطری‌ها درون زمین خوش‌رقصی می‌کردند و پیروزی را برای آنها به ارمغان آوردند. برای الدحیل مهاجم زهرداری مثل مایکل اولونگا هر موقع که پا به توپ می‌شد، شم گلزنی‌اش را به رخ آبی‌ها می‌کشید و مدافعان استقلال کار سختی داشتند مقابل بازیکنی با هیبتی درشت و مغزی متفکر ایستادگی کنند. 
استقلال در بازی برگشت برابر الدحیل با دست بردن در ترکیب بازی دور رفت به میدان آمد؛ از جمله مسعود ریگی، هافبکی که اشتباه مهلکش در بازی رفت، از چشم مجیدی دور نماند و او را برای یک نیمه نیمکت‌نشین کرد؛ مهدی مهدی‌پور جانشین این بازیکن در خط هافبک شد. هر چند ریگی در این ۲ فصلی که در استقلال توپ می‌زند، همواره جزو برترین‌ها بوده اما اشتباهش مقابل الدحیل در دور رفت، با جریمه‌ از سوی سرمربی همراه شد. غیر از ریگی، محمدحسین مرادمند هم به دلیل اشتباهاتی که آبی‌ها در خط دفاع داشتند، از روی نیمکت این بازی را نظاره‌گر شد و کاپیتان استقلال هم این بار از ابتدا درون زمین بود. 
به این ترتیب استقلال سعی داشت در این دیدار علاوه بر پوشش دادن ضعف‌های دفاعی، به دنبال باز کردن دروازه الدحیل هم باشد. 
‌۲ تیم انرژی و طراوت بازی رفت را نداشتند و پس از ۳ بازی فشرده، خستگی را در ساق پای بازیکنان می‌شد دید. ۲ تیم مثل دور رفت نه توانایی دویدن در ۹۰ دقیقه را داشتند و نه بی‌محابا به دروازه یکدیگر حمله می‌کردند. شاهد این مدعا هم مصدومیت زودهنگام محمد نادری، مدافع استقلال بود. نادری به دلیل مصدومیت در دقیقه ۲۴ جایش را به هروویه میلیچ داد تا مجیدی یک تعویض اجباری را انجام دهد. 
الدحیل پس از کسب ۳ امتیاز دور رفت به دنبال تساوی بود و استقلال هم با نمایشی که در زمین ارائه داد، گویی از نتیجه تساوی بدش نمی‌آمد. هر چند آرایش استقلال در زمین نشان از یک تیم هجومی می‌داد اما ارسلان مطهری، مهدی قائدی و حتی فرشید اسماعیلی خسته‌تر از آنی بودند که مثل ۳ بازی قبل دائماً در خط حمله ایفای نقش کنند. 
در حالی که بازی رفت در همان ۱۰ دقیقه ابتدایی ۲ گل داشت، در این بازی در دقیقه ۲۷ با خطایی که علی کریمی- هافبک فصل گذشته استقلال- روی فرشید اسماعیلی انجام و داور آن را پنالتی تشخیص داد، گل اول بازی توسط دیاباته به ثمر رسید. 
نیمه اول بازی با نتیجه یک بر صفر به سود استقلال در حال اتمام بود که اعلام خطای پنالتی عجیب توسط داور مسابقه باعث شد اولونگا، ستاره کنیایی الدحیل باز هم پایش به گل باز شود و ۲ تیم با نتیجه مساوی به رختکن بروند.
با شروع نیمه دوم مسعود ریگی جانشین آرش رضاوند شد؛ رضاوندی که نتوانست نمره قبولی بگیرد و در هیچ‌ کدام از ۴ دیدار ۹۰ دقیقه را کامل بازی نکرد. 
در حالی که مدافعان استقلال پس از ۴ گل اولونگا بیش از هر موقع باید زنگ خطر را احساس می‌کردند و از این بازیکن مراقبت ویژه‌ای می‌کردند اما در دقیقه ۵۹ هنگام ارسال توپ ادمیلسون جونیور تنها بازیکنی که یارگیری نشد و آزادانه بلند شد و ضربه سر زد، همین مهاجم زهردار کنیایی بود. نحوه استقرار مدافعان استقلال هنگام گل دوم الدحیل به گونه‌ای بود که گویی اولونگا بازیکنی نامرئی است که چشمان مدافعان قادر به دیدن او نیست. 
استقلال البته خیلی زود جواب گل دوم الدحیل را داد؛ آن هم به دست بازیکنی که از کنفدراسیون فوتبال آسیا لقب «نیمار آسیا» را گرفته و این روزها درون زمین غوغا به پا می‌کند. مهدی قائدی درست ۲ دقیقه پس از گل اولونگا با پاس وریا غفوری گل مساوی تیمش را به ثمر رساند. ۲ تیم در ادامه با اداره کردن بازی به دنبال حفظ نتیجه بودند و حملات نصف و نیمه‌ای روی دروازه یکدیگر داشتند که به گل ختم نشد. این دیدار در نهایت با نتیجه ۲-۲ به پایان رسید تا الدحیل با ۸ امتیاز صدرنشین باقی بماند و استقلال با ۷ امتیاز و به دلیل تفاضل گل بهتر بالاتر از الاهلی عربستان در رده دوم جا بگیرد. 
این بازی غیر از نادری یک مصدوم دیگر هم روی دست استقلال گذاشت که شیخ دیاباته، مهاجم گلزن آبی‌ها بود که به دلیل شدت آسیب‌دیدگی قادر به همراهی تیمش نبود تا استقلال دقایق پایانی را ۱۰ نفره بازی کند. با توجه به بازی‌های فشرده لیگ قهرمانان احتمال اینکه تعداد مصدومان تیم‌ها در بازی‌های آینده بیشتر شود، وجود دارد. 
 
* استقلال با برد مقابل الاهلی صعود می‌کند؟
استقلال در صورت برد مقابل الاهلی، دوم شدنش در گروه مسجل می‌شود، حتی اگر در بازی با الشرطه امتیازی دشت نکند، چرا که در لیگ قهرمانان آسیا بازی رو در رو مهم‌ترین فاکتور پس از امتیاز برای قرار گرفتن تیم‌ها در جدول است. با این وجود صعود به مرحله بعد اما و اگرهایی دارد. بر فرض اینکه الدحیل به عنوان تیم اول صعود کند، آنگاه صعود تیم دوم بستگی به امتیازات تیم‌های دوم گروه‌های دیگر دارد. در واقع استقلال با مسجل شدن جایگاه دومی‌اش باید امتیاز خوبی بین ۵ تیم دوم دیگر گروه‌ها داشته باشد. این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تنها ۳ تیم دوم از ۵ گروه غرب به مرحله حذفی صعود می‌کنند که این اتفاق کار تیم‌ها را سخت‌ و معادلات را پیچیده‌تر کرده است. در حال حاضر و پس از برگزاری ۴ دیدار، ۴ تیم دوم گروه‌های غرب آسیا، ۷ امتیازی هستند و حتی در گروه‌C  الاهلی، تیم سوم گروه هم ۷ امتیاز کسب کرده است. به همین دلیل استقلال علاوه بر برد مقابل الاهلی و مسجل کردن جایگاه دومی‌اش باید به فکر امتیاز گرفتن از بازی آخر هم جهت مسجل کردن صعودش باشد، چرا که ۳ تیم دیگر در صورت کسب امتیازی بیش از عدد ۱۰، آبی‌ها را از صعود به مرحله بعد باز نگه می‌دارند. بازی با الاهلی حکم فینال را برای تیم مجیدی دارد و او و کادرش بخوبی می‌دانند در این دیدار نیاز به ۳ امتیاز و تثبیت جایگاه خود دارند. هر چند استقلال با تساوی در این دیدار و برد مقابل الشرطه در ایستگاه آخر، به احتمال فراوان صعود می‌کند اما فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و مجیدی نباید کار را به روز آخر بکشاند؛ روزی که تیم خسته‌تر از حالا خواهد بود. 

Page Generated in 0/0065 sec