printlogo


کد خبر: 232763تاریخ: 1400/2/6 00:00
اخبار

جنجال گم شدن 3 میلیون تن فولاد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: گم شدن 3میلیون تن فولاد ناشی از بررسی آمارهای کلی صنعت فولاد است و برای نهایی شدن، باید آمار کلی را با نتایج حسابرسی و انبارگردانی شرکت‌ها تطبیق دهیم. 
رسول خلیفه‌سلطانی در رابطه با بحث‌های مطرح شده درباره گم شدن 3 میلیون تن فولاد، اظهار داشت: لفظ گم شدن مربوط به بحث‌های آماری است، اگر نه 3 میلیون تن فولاد قابلیت گم شدن ندارد. وی توضیح داد: منظور از این مساله آن است که در موازنه تولید، واردات و صادرات با کمبود 3 میلیون تنی روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: این اختلاف آماری ناشی از ارقام موجود در آمارهای کلی صنعت فولاد است و هنوز حسابرسی شرکت‌های فولادی نهایی نشده است. در واقع انبارگردانی و حسابرسی شرکت‌های فولادی خردادماه نهایی می‌شود و آن زمان آمار دقیق مشخص خواهد شد. 
دبیر انجمن فولاد با بیان اینکه تفاوت بین آمارهای کلی و ارقام مربوط به انبارگردانی شرکت‌ها طی سال‌های گذشته نیز وجود داشته است، گفت: ممکن است بخشی از اختلاف آماری که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، ناشی از موضوع صادراتی باشد که اظهار نشده و به تعبیری، قاچاق شده است؛ مانند اتفاقی که درباره کالاهای دیگر از جمله آرد یا گوشت می‌افتد. 
وی با بیان اینکه این اختلاف آماری در سال‌های قبل نیز وجود داشته است، گفت: رقم 3 میلیون تن مربوط به آمار سال 99 عدد بزرگی است و توجهات را به خود جلب کرده است. به گفته خلیفه‌سلطانی، معمولا پس از گذشت ۲ یا ۳ ماه از شروع سال، اطلاعات مربوط به انبارگردانی و حسابرسی شرکت‌ها با آمارهای کلی تطبیق داده می‌شود و در آن زمان می‌توان اختلاف قطعی بین این ۲ بخش را مشخص کرد.
 وی با بیان اینکه اعداد و ارقام بنگاه‌های تولیدی و حسابرسی آنها آمار دقیق‌تری است، گفت: در ارائه آمارهای کلی، حسابرسی دقیق صورت نمی‌گیرد و با توجه به هزینه‌بر بودن حسابرسی آمارهای کلی این کار انجام نمی‌شود و معمولا حسابرسی آماری در کشور نداریم. وی ادامه داد: همیشه در آمارها یک باگ (حفره) وجود دارد که این اختلاف برای سال گذشته رقم درشتی شده است.
***
افزایش 1000 تومانی قیمت گندم با توجه به رشد هزینه‌ها کافی نیست
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: افزایش قیمت هزار تومانی گندم کافی نیست و دردی از کشاورزان با توجه به افزایش هزینه تولید دوا نمی‌کند و خواستار افزایش قیمت مجدد و قانونی این محصول استراتژیک هستیم. رحمت‌الله نوروزی درباره افزایش هزار تومانی قیمت گندم توسط دولت، گفت: با توجه به اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک است و مقام معظم رهبری شعار سال را «تولید؛ پشتیبانی‌‌ها، مانع‌زدایی‌ها» انتخاب کردند، انتظار داریم دولت قیمت محصولات را در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک و با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید تعیین کند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های کشاورزان شامل بذر، کود، تامین آب و نیروی انسانی افزایش زیادی داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر گندم در کشورهای همسایه همانند عراق با قیمت هر کیلوگرم 10 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت گندم باید به صورت واقعی آنالیز و تعیین شود، افزود: در حال حاضر رئیس‌جمهور با افزایش منطقی و کارشناسی قیمت گندم، کلزا و سویا موافق نیست، باید با اقدامات کارشناسی و قانونی شاهد افزایش قیمت این 3 محصول زراعی باشیم. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس در پایان گفت: افزایش قیمت هزار تومانی گندم کافی نیست و دردی از کشاورزان با توجه به افزایش هزینه تولید دوا نمی‌کند و خواستار افزایش قیمت مجدد و قانونی این محصول استراتژیک هستیم

Page Generated in 0/0053 sec