printlogo


کد خبر: 232767تاریخ: 1400/2/6 00:00
اخبار

دعوت نمایندگان از رئیسی برای کاندیداتوری
۲۲۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کردند. 
در بخشی از این نامه با اشاره به شرایط حساس و بحرانی کشور در عرصه‌های مختلف آمده است: اگر چه در تشدید برخی مشکلات اقتصادی، تاثیر تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قدرت‌های سلطه‌جو قابل کتمان نیست اما بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بدرستی بر این اعتقادند نسبت تاثیر تحریم‌ها در شکل‌گیری این شرایط، در قیاس با سایر مولفه‌ها بویژه ناکارآمدی و بی‌برنامگی دولت و دستگاه اجرایی کشور بسیار کمتر است. 
در ادامه این نامه با اشاره به سابقه آیت‌الله رئیسی در قوه‌ قضائیه و بستر فراهم شده در مبارزه با فساد و گسترش عدالت در این قوه، آمده است: باید اذعان کرد همه این سیاست‌گذاری‌ها و بسترسازی‌ها در صورتی که همراهی، همدلی، همکاری و اراده معطوف به اقدام و عمل قوه مجریه و هسته مرکزی آن بویژه شخص رئیس‌جمهور را در کنار خود نداشته باشد، نمی‌تواند به فرجام مثبت و سازنده منجر شود و چه بسا دیدن و شنیدن شعارها و وعده‌ها و تصمیمات و عدم انجام و اجرایی شدن آنها موجب دلخوری و دلزدگی مردم شده و از قضا سرکنگبین، صفرا بیفزاید!
نمایندگان مردم در ادامه این نامه خطاب به رئیس قوه‌ قضائیه با اشاره به اهمیت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته‌اند: انتخابات ریاست‌جمهوری 28 خرداد عرصه یک آزمون بزرگ برای خواص و عوام و مقطعی تعیین‌کننده برای آینده کشور است. مطابق آنچه در سطور گذشته عنوان شد، خوب می‌دانیم با نابسامانی‌هایی که حاصل ناکارآمدی‌های سالیان اخیر است، دولت و رئیس‌جمهور آینده، شرایط دشواری پیش رو دارند و موفقیت‌شان مجاهدتی عظیم می‌طلبد.  در پایان این نامه با اشاره به «سوابق فکری، گفتمانی، اجرایی و مدیریتی» آیت‌الله رئیسی آمده است: ضمن احترام به همه شخصیت‌های بزرگواری که برای حضور در عرصه انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند و اذعان به توانمندی‌ها و صلاحیت‌های آنها، بر این اعتقادیم از منظر شمولیت شاخص‌ها و نیز توان اجماع‌سازی سیاسی و جذب آرای اکثریت مردم، جنابعالی نامزد اصلح و اولی به شمار می‌آیید، فلذا فارغ از جایگاه حقوقی و نیز با تاکید بر اصل استقلال قوه مقننه و اعمال کامل اختیارات نظارتی مجلس در قبال دولت آتی، از شما برای حضور در این عرصه خطیر دعوت به عمل  می‌آوریم.
***
ایران طرح گام‌ در برابر گام برای لغو تحریم‌ها را نخواهد پذیرفت
یک منبع آگاه به شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس ‌تی‌وی تاکید مجدد کرد جمهوری اسلامی طرح گام در برابر گام برای لغو تحریم‌ها را در دستور کار ندارد. یک منبع آگاه نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایرانی، دیروز در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تاکید کرد: سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده‌شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگر وضع شده، لغو شوند و پس از راستی‌آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. یادآور می‌شود پس از اجرایی شدن برجام در دوره اوباما، تحریم‌هایی ضد ایران وضع شد که قانون ISA و Visa Program نیز از جمله آنهاست. این منبع آگاه در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پرس تی‌وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها تاکید کرده، هیچ طرحی را که مبتنی بر ایده گام در برابر گام باشد، نمی‌پذیرد و در دستورکار ندارد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود دستورالعمل دولت بایدن در موضوع بازگشت به برجام، «عمل در برابر عمل» است. 
***
عراقچی:
اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نمی‌دهیم
عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین روز گذشته میهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود تا پیرامون وضعیت مذاکرات میان ایران و کمیسیون مشترک برجام در وین توضیح دهد. معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه همه جزئیات و ابعاد مذاکرات وین در جلسه با نمایندگان مورد بحث قرار گرفت، افزود: نقطه نظرات نمایندگان که بعضا می‌تواند به روند مذاکرات کمک کند نیز مطرح شد، پیرامون ابعاد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و غنی‌سازی 60 درصدی نیز به طور مفصل صحبت شد.  عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال «خانه ‌ملت» مبنی بر نظر طرف‌های مقابل و آمریکا پیرامون لیست پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم‌ها گفت: این بحث در جریان است. تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده ۲ نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتیرانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی. وی اضافه کرد: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیستی طولانی و حدود هزار و 500 مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم. تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد. تحریم‎‌های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده‌ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم. دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال درباره اینکه گفت‌وگوها تا چه زمان ادامه دارد، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ما اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود، اگر احساس کنیم در طرف‌های مقابل ما جدیت وجود ندارد یا دنبال خرید زمان یا افزودن موضوعات دیگر به مباحث هستند، مذاکرات را قطع خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0085 sec