printlogo


کد خبر: 232791تاریخ: 1400/2/7 00:00
دور دنیا

برلین: تحریم بیشتر علیه روسیه اوضاع را خراب‌تر می‌کند
وزیر خارجه آلمان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در ارتباط با پرونده «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت مسکو را رد کرد. «هایکو ماس» در مصاحبه با شبکه ARD گفت: من تردید دارم وضع تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شرایط ناوالنی را بهبود ببخشد و فکر می‌کنم عکس این موضوع صادق باشد. اتحادیه اروپایی پیش از این تحریم‌هایی را علیه برخی افراد که در صدور حکم زندان علیه ناوالنی دخیل بوده‌اند، اعمال کرده است و مسکو را تهدید به تحریم‌های بیشتر کرده است. ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بوده، به علت حضور نیافتن در چندین جلسه بازپرسی، در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفت و از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت. او پیش‌تر به تحمل ۳ سال و نیم حبس محکوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشی از آن در حبس خانگی، ۲ سال و 8 ماه دیگر را باید در حبس به سر ببرد.  
***
درخواست حزب‌الله عراق برای برکناری الکاظمی
گردان‌های حزب‌الله عراق خواستار برکناری دولت مصطفی الکاظمی در پی حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان «ابن‌الخطیب» شد که به کشته شدن ۸۲ نفر انجامید. این جنبش در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: «کشور ما به سرعت به سمت فاجعه در حال حرکت است؛ گاهی توسط اشغالگران و گاهی به خاطر فساد مفسدان که نتیجه فقدان قانون است». در ادامه این بیانیه آمده است: «در شرایطی که به خاطر فاجعه بیمارستان الخطیب مردم ما عزادارند، ما خواهان برکناری دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هستیم که باعث افزایش مشکلات عراقی‌ها و فقر مردم شده است». به دنبال این حادثه الکاظمی دستور تحقیقات فوری از تعدادی از مقامات بهداشتی در بغداد را داد. همچنین وزیر بهداشت و استاندار بغداد از کار تعلیق شدند. 
***
افزایش مخارج نظامی جهان در شرایط پاندمی
به رغم اظهارنظرهای قبلی کارشناسان درباره تاثیرات احتمالی شیوع ویروس کرونا بر کاهش مخارج نظامی در جهان، نتیجه تحقیق جدید «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» نشان می‌دهد سال ۲۰۲۰ هزینه‌های نظامی در جهان افزایش یافته است. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با توجه به بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن بر کشور‌های بزرگ و کوچک، مخارج و هزینه‌های نظامی در جهان کاهش یابد اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد همه‌گیری این ویروس باعث تغییر و تضعیف روندهای استراتژیک بلندمدتی نمی‌شود که از دهه قبل شروع شده است». حالا یافته‌ تحقیقاتی «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» نشان می‌دهد به‌رغم تاثیرات مخرب همه‌گیری ویروس کرونا، هزینه‌ها و مخارج نظامی در جهان طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) به نسبت سال قبل از آن 6/2 درصد افزایش یافته و به رقم 98/1 تریلیون دلار رسیده است. طبق گزارش این نهاد که دیروز منتشر شد، ایالات‌متحده آمریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا در صدر کشورهایی هستند که بیشترین بودجه نظامی در جهان را در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند. انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم همچنین خبر داد افزایش 6/2 درصدی مخارج نظامی در جهان در شرایطی است که در نتیجه همه‌گیری کرونا، در سال ۲۰۲۰، تولید ناخالص داخلی جهان 4/4 درصد کاهش یافته است. 
***
اعتراف «ام‌آی‌6» به جاسوسی تحت پوشش محیط‌زیست
رئیس سازمان جاسوسی برون‌مرزی بریتانیا موسوم به «ام‌آی‌۶‌» از جاسوسی محیط‌زیستی رژیم لندن از کشورهای جهان پرده برداشت. شبکه روسی آرتی به نقل از ریچارد مور، رئیس ام‌آی‌۶ فاش کرد جاسوسان انگلیسی به طور خاص از چین و دیگر کشورها به این بهانه جاسوسی می‌کنند که لازم است از پایبندی این کشورها به تعهدات بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست، اطمینان یابد. بر اساس این گزارش، مور 57 ساله در یک مصاحبه اعلام کرده سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا (ام‌آی‌۶‌) تغییرات آب و هوایی را به چشم مهم‌ترین مو‌ضوع سیاست خارجی بین‌المللی برای انگلیس و کل سیاره زمین قلمداد می‌کند. او ضمن تمجید از این جاسوسی ماموران انگلیسی در زمینه محیط‌زیست، از لقب «جاسوسی سبز» برای نامگذاری این اقدامات استفاده کرد.  مور ضمن این ادعا که چین بزرگ‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است اعتراف کرد: «وقتی افراد در زمینه تغییرات اقلیمی تعهداتی را پذیرفتند، شاید شغل ما اطمینان حاصل پیدا کردن درباره این است که آیا آنها واقعا پایبند بوده‌اند؟».
***
آمریکا 3 پایگاه و یک فرودگاه قندهار را به دولت افغانستان واگذار می‌کند
منابع امنیتی به خبرگزاری‌های افغانستان گفته‌اند انتظار می‌رود تا ۲ هفته آینده، ایالات ‌متحده آمریکا کنترل ۳ پایگاه نظامی و یک فرودگاه را به نیروهای افغان واگذار ‌کند. به گزارش ایندیپندنت، واگذاری کنترل پایگاه‌های نظامی مهم در جنوب کشور بخشی از برنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان است. روند تخلیه پایگاه‌های نظامی، بنا بر دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری انجام می‌شود. منابع خبری به تلویزیون آریانا گفته‌اند علاوه بر فرودگاه قندهار، کنترل پایگاه‌های نظامی «شورابک» در هلمند، «ایگرز» در کابل و «کوپ» در شهرستان چاک استان میدان وردک نیز در فهرست واگذاری قرار دارند. 

Page Generated in 0/0060 sec