printlogo


کد خبر: 232807تاریخ: 1400/2/7 00:00
وزیر بهداشت: کرونا حداقل 3 سال گرفتارمان می‌کند و هر 6 ماه باید واکسن بزنیم
ضرورت خود‌مراقبتی تا واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی

گروه اجتماعی: واکسیناسیون عمومی این روزها برای ایمنی در برابر بیماری مرگبار کرونا به عنوان یک مطالبه مطرح است؛ موضوع مهمی که البته به دلیل محدودیت تولید و تهیه واکسن «کووید-19» دنیا را با چالش جدی مواجه کرده است. هر چند ایران توانسته است در تولید انبوه واکسن کرونا خوش بدرخشد و قرار است واکسیناسیون عمومی با عرضه 30 میلیون دوز واکسن داخلی از مردادماه شروع شود اما طی این مدت واکسن‌های وارداتی خریداری شده باید به جامعه هدف بر حسب اولویت تزریق شود. در این میان اما هر از گاهی اخباری ضد‌و‌نقیض در زمینه چگونگی اجرای این امر خطیر در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود. برخی از این اخبار حکایت از نشت واکسن در بازار آزاد و فروش آن با قیمت‌های نجومی دارد و برخی دیگر بیانگر دریافت پول از سوی هلال‌احمر و وزارت بهداشت جهت تزریق واکسن کروناست. این اخبار ضد‌و‌نقیض که با پاسخ وزارت بهداشت کم‌‌کم به حاشیه رفته بود، طی روزهای گذشته مجددا با موضوع آغاز ثبت‌نام فاز دوم واکسیناسیون عمومی برای افراد بالای 60 سال به صدر اخبار بازگشت تا اینکه دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز به کار سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران از روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) خبر داد. وی گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا در ایران به اتمام ‌رسید و از فردا (امروز سه‌شنبه) فاز دوم واکسیناسیون با تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز می‌شود. 
وی درباره ثبت‌نام برای فاز دوم واکسیناسیون کرونا و برخی اخبار مبنی بر مراجعه حضوری یا تلفنی افراد به مراکز بهداشتی بیان کرد به هیچ وجه نیازی به مراجعه حضوری افراد به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت‌نام واکسیناسیون فاز دوم نیست. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: باید توجه داشت در اغلب شهرها و روستاهای کشور مردم پرونده الکترونیک سلامت دارند و نیازی به مراجعه حضوری نیست؛ همچنین زمانی که نوبت واکسیناسیون افراد برسد، از طریق پیامک به آنها اطلاع داده می‌شود. 
 
* راه‌اندازی سامانه تلفنی برای ثبت‌نام واکسیناسیون سالمندان
با راه‌اندازی سامانه تلفنی بخش عمده‌ای از بلاتکلیفی مردم در چگونگی ثبت‌نام برای واکسیناسیون عمومی پاسخ داده می‌شود اما سوال اینجاست: اگر افراد پرونده الکترونیک سلامت نداشته باشند چگونه می‌توانند از خدمات ارائه شده در این سامانه استفاده کنند تا از قطار واکسیناسیون عمومی جا نمانند؟
در این رابطه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: برخی افراد تاکنون مراجعه‌ای به مراکز بهداشتی نداشته‌اند و پرونده الکترونیک سلامت ندارند که اغلب این افراد در کلانشهرها هستند. به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام کرده‌ایم که از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ شماره تلفنی را اعلام کنند تا افراد در فاز دوم واکسیناسیون و در مرحله نخست سالمندان بالای ۸۰ سال با این شماره تماس بگیرند و اطلاعات این گروه از افراد در سامانه واکسیناسیون کرونا ثبت شود. 
رئیسی گفت: سامانه رسمی واکسیناسیون کرونا در ایران، روز چهارشنبه رونمایی می‌شود و جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران که همان سامانه وزارت بهداشت به نشانی Salamat.gov.ir است، از هفته آینده آغاز به کار می‌کند و افراد می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند. 
وی ادامه داد: سامانه واکسیناسیون کرونا پس از ثبت‌نام اولویت‌بندی افراد را مشخص می‌کند و پس از ثبت‌نام، اطلاعات درج شده صحت‌سنجی شده و بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته نوبت واکسیناسیون به افراد به صورت پیامکی اطلاع داده می‌شود. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ظرفیت دیگر سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران، گفت: این سامانه به منظور رصد و پایش عوارض واکسیناسیون نیز راه‌اندازی شده است تا افراد پس از تزریق واکسن، عوارض مشاهده ‌شده را در سامانه واکسیناسیون اعلام کنند و به این صورت ما عوارض را هم در ایران رصد و پایش خواهیم کرد. 
رئیسی بیان کرد: واکسیناسیون فاز ۲ نیز مانند سایر اولویت‌بندی‌ها در شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شود و نیازی به پرداخت وجه هنگام ثبت‌نام و تزریق واکسن نیست. 
******
هر ۶ ماه  بار باید واکسن بزنیم
در شرایطی که واکسیناسیون عمومی در حال ورود به مرحله جدیدی از کار خود است و با تولید انبوه واکسن مطمئن و اثربخش «کوو ایران برکت» ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بزودی مشکل کمبود واکسن کرونا در کشور حل می‌شود اما وزیر بهداشت اعلام کرد «کرونا حداقل ۳ سال گرفتارمان می‌کند و هر ۶ ماه یک بار باید واکسن بزنیم». 
سعید نمکی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کشور در زمینه ساخت و تولید واکسن کرونا و با بیان اینکه قطار تولید واکسن کرونا در کشور راه افتاد و هیچ ترمزی برای آن نیست، گفت: یکی از موثرترین واکسن‌های کرونا در جهان را در انستیتوی پاستور ایران می‌بینیم. 
وی ادامه داد: از روزهای نخست به بحث واکسن توجه کردیم و چند راه را در نظر گرفتیم. یکی سهمیه کوواکس بود که از 8 میلیون به 16 میلیون و 800 هزار دوز رسید. می‌دانستم تعداد تولید‌کنندگان در برابر تقاضای بین‌المللی چقدر است. 
نمکی اظهار کرد: اکنون 85 درصد واکسن را 7 کشور استفاده می‌کنند اما راهی پایدار که می‌توان به آن تکیه کرد تولید داخل است که با جسارت و شجاعت آغاز کردیم. 
وزیر بهداشت گفت: احتمال دارد ویروس‌های جهش‌یافته درون سرزمینی به وجود آید که از نوع هندی و برزیلی متفاوت خواهد بود، چرا که اقلیم و ژنتیک‌های مختلفی داریم و باید مؤسساتی داشته باشیم که برای جهش‌ها قدم تند بردارند و به تجهیز زیرساخت‌ها اقدام کنند. 
وی بیان کرد: ایران درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن «کووید-19» در منطقه است. امروز دیگر نمی‌توان خط تولید را با توئیت و بلوا و غوغا متوقف کرد. با جسارت اعلام می‌کنم عده‌ای تخریب کردند که چرا فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌های بقیه را استفاده نکردیم. نباید این کار را می‌کردیم مگر اینکه دانش فنی ارتقا پیدا کند. شهروندان ما عامل آزمایشگاهی نیستند اما با افتخار اعلام می‌کنم واکسن ایرانی کارایی خوبی دارد و فاز حیوانی و 1 و 2 نیز بخوبی انجام شده است. 
نمکی ادامه داد: امیدوارم فاز ۳ آغاز حرکتی بزرگ باشد و در آینده نزدیک مردم این سرزمین افتخار کنند آنتی‌بادی در بدن دارند. هیچ ایرانی نیست که آنتی‌بادی واکسن‌های پاستور را نداشته باشد و امیدوارم واکسن «کووید-19» هم آنتی‌بادی‌اش در بدن مردم سرزمین‌مان باشد. 
***
واکسن برای عموم وجود ندارد؛ پروتکل‌ها را رعایت کنید
با آنکه کم‌کم خبرهای خوشی مبنی بر ورود انواع واکسن‌های ایرانی «کووید-19» به منظور مقابله با این بیماری به گوش می‌رسد اما همچنان باید با مدنظر قرار دادن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، راه پیشروی این بیماری را مسدود کرد چرا که تا زمان تولید انبوه واکسن و در اختیار عموم قرار گرفتن آن راه باقی است. در همین زمینه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و عضو ستاد کرونای استان تهران گفت: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به بالای ۹۰ درصد برسانیم تا اگر جهش‌های دیگر هم به ما رسید، بتوانیم از این مهلکه با کمترین آسیب خارج شویم، زیرا هنوز واکسن در حد مصرف عموم وجود ندارد و راهی جز رعایت پروتکل‌ها به شکل جدی و شدید هم نداریم. جلیل کوهپایه‌زاده با اشاره به وضعیت اپیدمی در تهران بیان کرد: تهران جزو استان‌هایی است که کماکان شیب فزاینده‌ای در زمینه مراجعه‌کنندگان دارد، ما با کمک راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی و همچنین فعال شدن بیشتر مراکز جامع سلامت، توانستیم مراجعات را به صورتی مدیریت کنیم که تا حد امکان به بستری منجر نشود. وی ادامه داد: البته الان با رکورد ۸۵۰۰ بستری در بیمارستان‌ها‌ی تهران مواجه هستیم و این عدد رو به افزایش است اما تا این لحظه نیازی به بیمارستان صحرایی نیست، کما اینکه ما برای بهره‌ بیشتر در بیمارستان‌ها، نیروی انسانی، دستگاه اکسیژن‌ساز و دیگر امکانات را پیش‌بینی کردیم تا اگر مراجعات بیشتر شد، بتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم. کوهپایه‌زاده افزود: فعلا اوضاع در کنترل است ولی مردم عزیز باید خیلی خودشان مراقبت کنند، چون ویروس هندی در کشورهای همسایه و هند و پاکستان با واگیر بالاتری قیام می‌کند و جلو می‌رود، بنابراین باید خیلی مراقب باشیم چون این مسیر ادامه دارد. وی درباره تاثیرگذاری محدودیت‌های کرونایی، گفت: اینطور نمی‌شود که ما در ۱۵ روز مدارا کنیم و بعد همه چیز به حالت قبل بازگردد، در رابطه با رعایت پروتکل‌ها هم الان از آن حد مطلوب که روی آن حساب کردیم، فاصله داریم. کوهپایه‌زاده درباره پیش‌بینی وضعیت اپیدمی بیان کرد: وضعیت آینده‌ کرونا به شکل دقیق قابل پیش‌بینی نیست ولی این موضوع قابل پیش‌بینی است که اگر رعایت پروتکل‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانیم و واکسیناسیون را با تمهیداتی که پیش‌بینی شده برای گروه‌های پرخطر و در اولویت افزایش دهیم، بر کاهش اپیدمی تاثیر زیادی خواهد داشت. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در پایان با اشاره به آخرین اخبار از واکسن‌های تولید داخل افزود: واکسن برکت فاز سوم را شروع کرده، از طرفی واکسن «کووپارس» را داریم که در حال گذراندن مطالعات فاز نهایی است.

Page Generated in 0/0059 sec