printlogo


کد خبر: 233132تاریخ: 1400/2/16 00:00
نتایج یک نظرسنجی آلمانی بر اساس شاخص درک دموکراسی نشان داد
آمریکا بزرگ‌ترین تهدید دموکراسی در جهان

روی کار آمدن بایدن به جای ترامپ نیز نتوانسته نگاه منفی مردم دنیا به آمریکا را کاهش دهد. اشپیگل، معتبرترین هفته‌نامه سیاسی آلمان، نتایج یک نظرسنجی جدید از مردم 53 کشور دنیا را منتشر کرده که نشان می‌دهد مشارکت‌کنندگان، نقش واشنگتن در دموکراسی جهانی را تخریبی ارزیابی کرده و آمریکا را تهدید بزرگ‌تری نسبت به روسیه و چین دانسته‌اند. در این میان، ژرمن‌ها با آنکه سال‌هاست دولت‌های‌شان همپیمان نظامی و سیاسی آمریکا هستند اما یکی از بدبین‌ترین جوامع نسبت به یانکی‌ها محسوب می‌شوند. این نظرسنجی توسط مؤسسه تحقیقات بازار لاتانا و بر اساس شاخص درک دموکراسی (DPI) انجام شده است. لاتانا از سال 2018 سالانه از بین بیش از 50 هزار نفر در 53 کشور دنیا این نظرسنجی را انجام می‌دهد و در کشور آلمان 1009 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. «یوهانس پالرو پلسنر» از مقامات این مؤسسه در جمع‌بندی نتایج نظرسنجی گفته است دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اعتماد به ایالات متحده را در بین شرکای اروپایی آن به شکلی غیرقابل جبران خدشه‌دار کرده است. بر اساس این نظرسنجی که از اواخر فوریه تا اواسط آوریل سال 2021 از بین جامعه آماری بیش از سه‌چهارم مردم دنیا انجام شده، حدود 51 درصد ژرمن‌ها نفوذ آمریکا بر دموکراسی جهانی را منفی ارزیابی می‌کنند و تنها 32 درصد افراد آن را مثبت می‌دانند. همچنین حدود یک‌سوم شهروندان آلمانی (36 درصد) بر این عقیده‌اند نفوذ آمریکایی که خود را مهد دموکراسی می‌داند، تهدید بزرگ‌تری برای دموکراسی در آلمان است، در مقایسه با نفوذ چین (33 درصد) یا نفوذ روسیه (29 درصد). 
49 درصد شهروندان آلمانی بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی کشورشان را نابرابری‌های اقتصادی و بعد از آن قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری (46 درصد) ارزیابی کردند. 40‌درصد هم محدودیت آزادی بیان را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی در کشورشان ارزیابی کردند. همچنین در نظرسنجی کل که در 53 کشور انجام شده مشخص شد 44 درصد مشارکت‌کنندگان آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی در جهان می‌دانند در حالی که این مقدار درباره چین و روسیه به ترتیب 38 و 28 درصد بوده است.  
همچنین این نظرسنجی نشان داد درصد آلمانی‌هایی که درباره مدیریت بحران کرونا توسط دولت آلمان نظر مثبتی داشته‌اند ظرف یک سال (از بهار 2020 تا بهار 2021) از بیش از 70 درصد به 50 درصد تقلیل یافته است.  همچنین با توجه به نزدیک بودن انتخابات پارلمانی در آلمان حدود نیمی از شهروندان بر این عقیده هستند که دخالت یک قدرت خارجی نتیجه این انتخابات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

Page Generated in 0/0064 sec