printlogo


کد خبر: 233135تاریخ: 1400/2/16 00:00
دور دنیا

۴۶ نفر بر اثر جاری شدن سیل  در افغانستان جان باختند
سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد ۴۶ نفر در ۲ روز گذشته بر اثر جاری شدن سیلاب در ۱۵ استان این کشور جان باختند و ۲۱ نفر هم دیگر ناپدید شده‌اند. «احمد تمیم عظیمی» دیروز به رسانه‌ها گفت سیل در استان‌های هرات، غور، بدخشان، پنجشیر، بامیان، دایکندی، بادغیس، تخار، میدان ‌وردک، خوست، سمنگان، سرپل و بغلان جاری شده است. وی با بیان اینکه خسارات مالی زیادی بر اثر سیل به مردم وارد شده است، افزود: بر اثر این حادثه ۷۰ واحد مسکونی و هزاران هکتار زمین کشاورزی تخریب و تعداد زیادی دام تلف شد. استانداری هرات نیز اعلام کرد سیل در ۹ شهر این استان جاری شد و خسارات زیادی بر جا گذاشت. سیلاب‌ها در حالی به مردم افغانستان خسارت وارد می‌کند که مردم این کشور امسال از پیامدهای عدم بارش در زمستان و خشکسالی بشدت نگران هستند. 
***
لبنان: با هرگونه پیش‌شرط در مذاکرات غیرمستقیم با صهیونیست‌ها مخالفیم
نمایندگان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم خود را در منطقه مرزی با سرزمین اشغالی از سر گرفتند. شبکه خبری المیادین گزارش داد میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از طریق نمایندگان این کشور در جریان جزئیات این نشست قرار گرفته است. عون خطاب به هیأت مذاکره‌کننده لبنانی گفته است نباید ادامه مذاکرات، همراه با پیش‌شرط باشد. این مذاکرات پس از توقف ۵ ماهه، با تلاش آمریکا، مجددا بین لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت غیرمستقیم آغاز شد. ریاست‌جمهوری لبنان هم خبر داد هیأت آمریکایی خواستار منحصر کردن مذاکره بر سر خط مدنظر لبنان و رژیم صهیونیستی در سازمان ملل شده است. به گفته این نهاد لبنانی، مساله مطرح شده از سوی آمریکا، برخلاف طرح لبنان و اصل مذاکره بدون پیش‌شرط است. عون پس از نشست مذکور، بر اهمیت تصحیح مرزهای دریایی لبنان بر اساس قوانین و نظام بین‌الملل تأکید کرد. آمریکا بیش از 10 سال است به دنبال مذاکره میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی است اما سال گذشته با اعلام چراغ سبز از سوی هر ۲ طرف، گفت‌و‌گوها در ماه اکتبر آغاز و پس از یک هفته متوقف شد. لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت ۸۶۰ کیلومتر مربع از خط ساحلی دریای مدیترانه اختلاف دارند و هر کدام می‌گویند این مساحت در داخل منطقه اقتصادی‌ آنها قرار دارد. 
***
اولین مذاکرات مصر و ترکیه برای عادی‌سازی روابط پس از ۸ سال
قاهره دیروز و امروز میزبان نخستین نشست مقامات مصر و ترکیه طی ۸ سال گذشته است که با حضور شخصیت‌های عالی‌رتبه دیپلماتیک و امنیتی ۲ طرف برگزار می‌شود. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: مذاکرات سیاسی میان مصر و ترکیه در قاهره به ریاست سادات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه و حمدی سند، معاون وزیر خارجه مصر برگزار خواهد شد. در این بیانیه آمده است: طی مذاکرات درباره اقداماتی که باید برای عادی‌سازی روابط میان ۲ کشور اتخاذ شود، صحبت خواهد شد. همزمان وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات سیاسی میان مصر و ترکیه با ریاست حمدی سند و سادات اونال پنجم و ششم مه(۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) در قاهره برگزار می‌شود. مذاکرات بر اقدامات ضروری که احتمالا به عادی‌سازی روابط میان ۲ کشور منجر شود، متمرکز خواهد بود. 
***
مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در حریم هوایی لاذقیه
پدافند هوایی سوریه بامداد چهارشنبه با اهداف متخاصم در حریم هوایی ۲ شهر لاذقیه و طرطوس مقابله کرد. در همین حال بامداد دیروز خبرگزاری سوریه (سانا) خبر داد صداهای شنیده شده در آسمان شهرهای لاذقیه و طرطوس ناشی از مقابله پدافند هوایی سوریه با هدف‌های متجاوز بوده است. بر اساس این گزارش، پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم که قصد هدف قرار دادن مناطقی در «الحفه» در لاذقیه و «مصیاف» در غرب استان حماه را داشتند، مقابله کرد. خبرنگار شبکه العالم نیز خبر داد خودروهای آتش‌نشانی با هدف اطفای آتش‌های برافروخته ناشی از چند انفجار، به ‌سوی ۲ نقطه در جبله واقع در حومه لاذقیه اعزام شدند. خبرنگار سانا در شهر لاذقیه گزارش داد دشمن صهیونیستی، یک انبار غیرنظامی مواد پلاستیکی در ریف این استان را هدف قرار داده است. 

Page Generated in 0/0059 sec