printlogo


کد خبر: 233159تاریخ: 1400/2/16 00:00
اخبار

درآمد حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی دولت از مالیات کارگران
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: اگر میانگین همه کارگران کشور را حداقل‌بگیر فرض کنیم، هر کارگر مشمول ۲۸ هزار تومان مالیات خواهد بود و رقمی حدود ۴ هزار و 500 میلیارد تومان درآمد عاید دولت می‌شود. حمیدرضا امام‌قلی‌تبار درباره مالیاتی که دولت از حقوق کارگران کسر می‌کند، گفت: مالیات به عنوان ابزاری مطمئن در دست دولت‌ها قلمداد می‌شود. کشورهای مختلف سعی می‌کنند از این ابزار به بهترین نحو ممکن استفاده کنند، زیرا می‌توان با دریافت مالیات از ثروتمندان و فعالان اقتصادی، هم به توزیع عادلانه ثروت کمک کرد و با افزایش فاصله طبقاتی مقابله کرد و هم به تامین منابع درآمدی در بودجه جهت رسیدن به اهداف مصوب شده اقدام کرد. وی ادامه داد: این موضوع در کشورهای صنعتی یا پیشرفته به بهترین نحو ممکن انجام شده و معمولا فعالان اقتصادی، ورزشکاران، پزشکان، سیاستمداران و سایر اقشاری که درآمد بالایی دارند، به صورت غیرقابل انکاری فرهنگ مالیاتی را پذیرفته و در صورت فرار مالیاتی، شدیداً مجازات خواهند شد اما در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، تأمین مخارج دولت از محل فروش منابع زیرزمینی و طبیعی، عدم وجود اراده لازم در دولت‌ها برای اجرای عدالت مالیاتی و... تاکنون به صورت ناقص اجرا شده است. وی افزود: نکته جالب توجه در پرداخت مالیات توسط کارگران اینجاست که با توجه به تعیین معافیت ماهانه حقوق 4 میلیون تومانی در بودجه دولت در سال جاری، همه کارگران حداقل‌بگیر متاهل دارای فرزند مشمول مالیات حقوق هستند و از همه مهم‌تر اینکه دولت و مجلس به یقین می‌دانند حداقل حقوق دریافتی کارگران کمتر از یک‌سوم سبد معیشت آنان را تشکیل می‌دهد اما باز هم این قشر را ملزم به پرداخت مالیات کرده‌اند. 
***
انتقاد از رشد قارچ‌گونه مناطق آزاد
 استاد دانشگاه با اشاره به نقش لابی‌های سیاسی در ایجاد و گسترش مناطق آزاد، گفت: این مناطق نه‌تنها در «توسعه صادرات» و «جذب سرمایه‌ خارجی» توفیق چندانی نیافته‌اند، بلکه در توسعه فرار‌های مالیاتی و گسترش قاچاق سهم دارند. سیدمحمدهادی سبحانیان با انتقاد از عملکرد کنونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور، گفت: طی چند دهه گذشته سیاست‌های گوناگونی در راستای حمایت از تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور اتخاذ شده است اما متأسفانه به دلیل اینکه عمده این تصمیم‌ها برخلاف توصیه‌های علمی و تجارب موفق بین‌المللی بوده، عملا حمایت‌های انجام‌شده نتیجه مناسبی را در پی نداشته است. وی افزود: یکی از این حمایت‌های ناکارآمد از فضای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور، توسعه قارچ‌گونه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است. البته در واقع هدف اصلی از ایجاد این مناطق، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش صادرات کالا بوده، که متأسفانه به دلیل عدم اجرای درست الزامات ایجاد مناطق آزاد در کشور، نتایج مورد انتظار محقق نشده است. سبحانیان با اشاره به اینکه مناطق آزاد ایران، محلی برای واردات کالاهای مصرفی‌ شده‌اند، به تسنیم گفت: این مساله برخلاف اهداف اولیه ایجاد مناطق آزاد و همچنین سیاست‌های حمایت از تولید داخلی است، چرا که واردات کالا از طریق این مناطق و قاچاق آنها به سرزمین اصلی، آسیب جدی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند. 
***
اتمام حجت اصناف با دولت برای تغییر روال تعطیلی‌ها
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تلاش‌های بسیار گسترده و موثری برای بازگشایی صنوف گروه‌های ۲ و ۳ شغلی در حال انجام است، گفت: از ۲ هفته قبل رایزنی‌ها شروع شده و با مکاتبه با رئیس‌جمهور و جلسات با سایر مسؤولان در ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه دارد. قاسم نوده‌فراهانی با تاکید بر اینکه جلسات مثبتی با استاندار تهران و معاون امنیتی - انتظامی استاندار و همچنین ذوالفقاری، دبیر کمیته امنیتی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده است، ادامه داد: در جلسات با مسؤولان حوزه استانی و کشوری به نتایج خوبی رسیدیم که در هفته آینده و پس از تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا نتیجه نهایی را به اطلاع صاحبان صنوف خواهیم رساند. 
وی در ادامه بیان کرد: به رئیس‌جمهور و دبیر کمیته امنیتی - انتظامی ستاد ملی کرونا اطلاع‌رسانی کردیم که در صورت ادامه این روند (تعطیلی اصناف و فعال بودن سازمان‌های مطالبه‌گر مانند بانک‌ها، مالیات و عوارض شهرداری و...) اصناف دیگر امکان رعایت دستورالعمل‌های صادره را نخواهند داشت. فراهانی اضافه کرد: ما معتقدیم نباید مسیر همکاری اصناف با دولت در مدیریت و مقابله با ویروس کرونا یک جاده یک‌طرفه باشد به این مفهوم که فقط اصناف تعطیل شوند، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ببینند و بابت این همه صدمه کوچک‌ترین حمایت و پشتیبانی از اصناف صورت نگیرد. رئیس اتاق اصناف تهران در پایان اظهار داشت: حرف آخر بنده این است که ما با دولت بابت لزوم تغییر روال فعلی تعطیلی اصناف اتمام‌حجت کردیم و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات اصناف در دولت هم مورد توجه قرار گیرد.

Page Generated in 0/0068 sec