printlogo


کد خبر: 233191تاریخ: 1400/2/18 00:00
حال وخیم «مرکز اقتصاد» وزارت ورزش
نهال ۳ ساله‌ در حال خشکیدن!

زینب حاجی‌حسینی: 3 سال از تشکیل «مرکز اقتصاد ورزش» در ساختمان وزارت ورزش می‌گذرد، با این حال هنوز «شرح وظایف» آن مشخص نیست، ضمن اینکه به خاطر تغییر دوباره رئیس به اول راه بازگشته است. انتصاب اخیری که در وزارت ورزش انجام شد جلب توجه دوباره به جدیدترین بخش در چارت اصلاحی این وزارتخانه را به همراه داشت؛ بخشی که چند سال از تشکیل و آغاز به کار آن می‌گذرد اما با وجود اسم و رسم بزرگی که دارد تا به امروز کمتر خروجی ماندگار و پر سر و صدایی داشته است. صحبت از «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» است که در چارت اصلاحی وزارت ورزش مورد تاکید قرار گرفت. طرح این چارت اواخر سال ۹۵ در نخستین ماه‌های حضور سلطانی‌فر در این وزارتخانه مطرح شد با این هدف که اصلاحات لازم در ساختار سازمان ورزش ایران صورت بگیرد اما ابلاغ آن ۱۴ فروردین‌ماه سال ۹۷ انجام شد. در چارت ابلاغی که با یک تغییر عمده در رابطه با تعداد کلی معاونت‌ها و کاهش آنها همراه بود، «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» به ساختار وزارت ورزش اضافه شد اما این مرکز تا امروز که ۳ سال از تشکیل آن می‌گذرد تا چه اندازه در راستای اهداف پیش‌بینی شده حرکت کرده و فعالیت‌هایش منجر به چه نتایجی شده است؟
 
* آغاز دیرهنگام فعالیت‌های مرکز مورد تأکید وزیر
«مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» در راستای توجه به موضوع اقتصاد ورزش به عنوان یکی از برنامه‌های جدی و راهبردی وزیر تأسیس شده است. اتفاقا این موضوع یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسعود سلطانی‌فر در هر ۲ دولت یازدهم و دوازدهم و هنگام معرفی کابینه به مجلس هم بود. با همه اینها چند ماه زمان برد تا بعد از ابلاغ چارت اصلاحی وزارت ورزش (فروردین‌ماه ۹۷) و مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور (مهر ۹۷) برای مرکز جدید پیش‌بینی شده در آن سرپرست معرفی شود. این اقدام ۱۵ اسفندماه سال ۹۷ با معرفی عباس نظریان انجام شد و بدین ترتیب «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» به طور رسمی از سال ۹۸ یعنی درست یک سال پس از ابلاغ چارت جدید وزارت ورزش فعالیت خود در این وزارتخانه را آغاز کرد. 
 
* مرکز اقتصاد سکوی پرتاب رئیسش شد
دی‌ماه همان سال (۹۸) ابلاغ وزیر ورزش برای نظریان به عنوان رئیس «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» صادر شد. به نظر می‌رسید با این ابلاغ نیرو و انگیزه دوباره‌ای به مرکز نوپای وزارتخانه و مسؤول آن در راستای حرکت به سمت اهداف پیش‌بینی شده تزریق شود بویژه که نظریان پیش از حکم ریاست در گفت‌وگویی بر اهداف مورد نظر تشکیل این مرکز تاکید و ابراز امیدواری کرده بود فعالیت‌هایش منجر به دستاوردهای قابل توجهی شود. 
عمر مدیریت نظریان در «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» اما کمتر از آن بود که به دستاورد قابل توجهی منجر شود، چون پیش از اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های مورد تاکید وی به نتیجه نهایی ختم شود او با میل خود و حتما حمایت‌های مدیران بالادستی به جمع رؤسای فدراسیون‌ها اضافه شد. 
در انتخاباتی که ۱۷ دی‌ماه سال گذشته برای فدراسیون اسکی انجام شد، عباس نظریان موافقت حداکثری اعضای مجمع این فدراسیون را جلب کرد و بدین ترتیب به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب شد و این یعنی وی از حضور در «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» و جایگاهش در این مرکز به عنوان پلی برای رسیدن به جایگاهی بالاتر استفاده کرد و به نتیجه هم رسید، در حالی ‌که مرکز تحت مدیریت وی و فعالیت‌هایش خیلی زیاد مورد توجه وزیر بود. به هر حال ۲ هفته پیش وزیر ورزش در حکمی سرپرست جدید این مرکز را منصوب کرد. بدین ترتیب مرکزی که صرفا بار و مفهوم اقتصادی دارد و از این حیث می‌تواند در اقتصاد ورزش کاملا تأثیرگذار باشد، بعد از ۳ سال باید با رئیس جدید فعالیت‌هایش را دنبال کند و این یعنی اجرای «نقطه سر خط»، چون تجربه نشان داده مدیران جدید با برنامه‌هایی مختص خود قبول مسؤولیت می‌کنند. 
از طرفی به پایان دولت فعلی و عمر مدیریتی ورزش آن چند ماه بیشتر باقی نمانده است، بنابراین خوش‌شانسی باید با «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» همراه باشد تا وزیر آینده تصمیمی برای تغییر ریاست آن نداشته باشد، در غیر این صورت این مرکز تغییرات مدیریتی دیگری را هم در پیش خواهد داشت. 
 
* خروجی کار چه زمانی مشخص می‌شود؟
«مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» یک حلقه مفقوده در ساختار ورزش ایران بود که با پیگیری مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش شکل گرفت تا در چرخه اقتصادی و تولیدی ورزش کشور اثرگذار شود و به قول کلانتری، معاون این مرکز، بتواند سهم ورزش را در اقتصاد خرد و کلان کشور بیشتر کند. اما اینکه چرا در چنین مرکز مهم و آینده‌داری براحتی جابه‌جایی مدیریتی انجام می‌شود پرسش انتقادی پیرامون آن است که قاعدتا وزیر ورزش باید پاسخی قانع‌کننده برای آن داشته باشد. انتقاد دیگری که به مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش وارد است درباره فعالیت‌هایش و روند کُند آنهاست به طوری که تا به امروز کمتر خروجی تأثیرگذاری داشته است.

Page Generated in 0/0058 sec