printlogo


کد خبر: 233258تاریخ: 1400/2/19 00:00
دور دنیا

درخواست دولت هادی  برای مذاکره مستقیم با انصارالله 
در پی موفقیت‌های میدانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب، مدیر دفتر دولت مستعفی یمن از آمادگی این دولت برای مذاکره مستقیم با جنبش انصارالله خبر داد. «عبدالله العلیمی» مدیر دفتر «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن گفت دولت مستعفی آماده مذاکرات مستقیم با جنبش انصارالله بویژه پس از اتفاقات اخیر در مأرب و مذاکرات مسقط است. بر اساس گزارش المیادین، العلیمی گفت در درگیری‌های مأرب و از ژانویه گذشته حدود ۲۴۰۰ نفر از نظامیان وابسته به دولت مستعفی کشته و حدود ۵۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. وی مدعی شد دولت مستعفی با بازگشایی فرودگاه صنعا موافقت کرده و در مذاکرات اخیر در مسقط نماینده نداشته است. پیش‌تر «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفته بود برای توقف درگیری‌ها در مأرب باید بیگانگان، داعش و القاعده از این شهر بیرون بروند. 
***
رکورد جنگل‌زدایی ماهانه آمازون شکسته شد
اطلاعات رسمی منتشر شده نشان می‌دهد در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) حدود ۵۸۰ هزار و ۵۵ کیلومتر از جنگل‌های آمازون برزیل از بین رفته است که این میزان رکورد تازه‌ای از بزرگ‌ترین مساحت تخریب شده در این ماه در مقایسه با مدت مشابه در ۶ سال گذشته است. به گزارش خبرگزاری افه، بر اساس داده‌های ماهانه ارائه شده توسط سیستم تشخیص و هشدار جنگل‌زدایی آمازون (Deter) و مؤسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE)، حجم جنگل‌زدایی این منطقه در ماه گذشته میلادی، ۴۲‌درصد بیشتر از آوریل ۲۰۲۰ برآورد شده است. رکورد قبلی با تخریب ۴۹۰ هزار کیلومتر از جنگل‌های بارانی آمازون در آوریل سال ۲۰۱۸ (فروردین- اردیبهشت ۹۷) ثبت شده بود. این برای دومین ‌بار متوالی در سال جاری میلادی است که رکورد تخریب ماهانه جنگل‌های آمازون شکسته می‌شود. ماه مارس گذشته (اسفند- فروردین) نیز نابودی این پهنه سبز به حدود ۳۶۷ هزار کیلومتر رسید که نشان‌دهنده افزایش 6/12 درصدی نسبت به همان ماه در سال ۲۰۲۰ است. ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل اگر چه در آخرین اجلاس آب‌وهوایی آمریکا متعهد شد بودجه حفاظت از محیط‌زیست و مبارزه با تخریب غیرقانونی جنگل‌ها را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر کند اما یک روز پس از آن، با کاهش ۲۴ درصدی بودجه این بخش نسبت به سال گذشته میلادی موافقت کرد. 
***
امضای توافق‌های همکاری بین ریاض و اسلام‌آباد پس از یک دوره تنش
ریاض و اسلام‌آباد پس از ماه‌ها تنش، توافق‌هایی را برای تقویت روابط دوجانبه امضا کردند. امضای این توافقنامه‌ها در جریان سفر عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به جده صورت گرفت. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در جریان نشستی با عمران خان، بر عمق روابط و اهمیت توسعه و افزایش چشم‌اندازهای همکاری میان پاکستان و عربستان تاکید کرد. مسؤولان ۲ کشور توافق‌های همکاری را در زمینه مجازات سلب‌کنندگان آزادی و مبارزه با این جنایت و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و حمایت مالی از پروژه‌هایی در حوزه انرژی، زیرساخت، حمل‌ونقل، آب و ارتباطات امضا کردند. ۲ طرف پاکستانی و سعودی همچنین بر سر تأسیس شورای هماهنگی عالی بین ۲ کشور به اتفاق‌نظر رسیدند. سفر ۳ روزه نخست‌وزیر پاکستان به جده که عصر جمعه آغاز شد، با هدف گرم شدن روابط میان ۲ کشور انجام شده است. 
***
قطع کامل شبکه خط لوله یک شرکت آمریکایی در پی حمله سایبری
به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت بزرگ خط لوله آمریکایی «کلونیال پایپ‌لاین» هدف حمله سایبری قرار گرفت و تمام شبکه آن قطع شد. این شبکه خط لوله، مواد سوختی پالایشگاه‌های مجاور خلیج مکزیک را به نواحی جنوبی و شرقی آمریکا منتقل می‌کرد. این شرکت روزانه 5/2 میلیون بشکه مواد سوختی از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت و دیگر مشتقات نفتی را از طریق ۸۸۵۰ کیلومتر خط لوله جابه‌جا می‌کرد. کلونیال پایپ‌لاین در بیانیه‌ای اعلام کرد روز جمعه از وقوع این حمله سایبری مطلع شده و تمام سیستم‌های خود را برای مهار تهدیدات احتمالی، خاموش کرده است. این حمله موجب توقف موقت فعالیت این شرکت شده و آسیب به برخی سیستم‌های فناوری اطلاعات آن را به ‌دنبال داشته است. در این بیانیه آمده است این شرکت از یک شرکت امنیت سایبری برای تحقیق درباره این حمله هکری درخواست کمک و مأموران اجرای قانون و دیگر آژانس‌های فدرال را از وقوع آن مطلع کرده است. آمریکا ظرف چند ماه گذشته به یکی از اهداف حملات سایبری سنگین تبدیل شده است. سال گذشته هکرها توانستند به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مهم آمریکا دسترسی پیدا کنند.  
***
۴۶ میلیون آواره در جهان از برنامه تزریق واکسن محروم هستند
تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد ۴۶ میلیون نفر از آوارگان، پناهجویان و مهاجران در سراسر جهان از برنامه‌های ملی واکسیناسیون برای مبارزه با «کووید-۱۹» محروم شده‌اند. روزنامه انگلیسی گاردین با استناد به این تحقیقات که به رویت این روزنامه رسیده است، نوشت: این شکاف نشان می‌دهد دست‌کم ۴۶ میلیون آواره در جهان -که معادل جمعیت اسپانیا است- ممکن است با وجود رفع کمبود دوزهای واکسن در جهان همچنان برای واکسینه شدن مشکل داشته باشند. این گزارش افزود: در بین افراد محروم مانده از واکسن 6/5 میلیون نفر آوارگان ناشی از ۶ دهه جنگ داخلی در کلمبیا، صدها هزار پناهجو در کنیا و سوریه و تقریبا ۵ میلیون مهاجر در اوکراین هستند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس (اسفند 99)، هند، نیجریه و اندونزی در بین چند کشور بزرگ جهان هستند که برنامه واکسیناسیون آنها شامل آوارگان نمی‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec