printlogo


کد خبر: 233323تاریخ: 1400/2/21 00:00
در نشست جریان‌شناسی سیطره صهیونیسم بر سینمای جهان مطرح شد
امپراتوری هالیوود تحت تأثیر رؤیاپردازی صهیونیسم

سیدمحمد حسینی، مدرس دانشگاه و منتقد سینما گفت: سبک زندگی یهودی با ابزار هالیوود به مردم آمریکا تحمیل شد که ظاهرش آمریکایی اما عملا سبک زندگی یهودیان است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدمحمد حسینی درباره شکل‌گیری کمپانی‌های شش‌گانه بزرگ هالیوود گفت: با بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که امپراتوری هالیوود تحت تاثیر رویاپردازی صهیونیسم با افرادی نظیر «هری کوئن»، «ویلیام فاکس»، «لوئیس بی‌مایر» و «جک و هری وارنر» که همه یهودی بودند، ادبیاتی را پیاده کرد که در ظاهر رویای آمریکایی نام گرفت و این امر البته اختراع یهودیانی بود که با این عنوان سبک زندگی یهودی را به مردم آمریکا تحمیل کردند که ظاهرش آمریکایی اما عملا سبک زندگی یهودیان است. 
این استاد دانشگاه با بیان سیر تاریخی سینمای هالیوود تا امروز، به یک جمع‌بندی کلی از رویکرد یهودیان در صنعت سینما پرداخت و ادامه داد: رویکرد کلی در این عرصه به ۴ قسمت تقسیم می‌شود، رویکرد اول؛ باز‌آفرینی و احیای جریان‌های تاریخی و اسطوره‌ای است. در این بخش سراغ یونان باستان رفتند که تمام تجربیات بشر در موقعیت‌های نمایشی را در ۳۶ وضعیت نشان داد و همه آنها در کتاب ۳۶ وضعیت نمایشی «ژرژ پولتی» به چاپ رسیده است. رویکرد دوم تاریخ ادیان به شمار می‌رود که در این رویکرد علاوه بر ساخت فیلم‌هایی با موضوع حضرت موسی علیه‌السلام مانند 10 فرمان، سراغ سایر انبیا هم رفتند و با رویکرد و خوانش خود به آن پرداختند؛ مثل فیلم‌های حضرت نوح و حضرت مسیح مانند «راز داوینچی» و «آخرین وسوسه مسیح». وی ادامه داد: رویکرد سوم مظلوم‌نمایی یهودیان در جهان است. در این رویکرد بعد از جنگ اول جهانی و به صورت ویژه‌تر پس از جنگ دوم جهانی، انگاره «سرزمین بدون ملت؛ ملت بدون سرزمین» را برای مظلوم‌نمایی جا انداختند؛ با ساخت فیلم‌هایی نظیر «پیانیست»، «فهرست شیندلر» یا «پسری با پیژامه راه‌راه» که غالب آنها مظلوم‌نمایی و کشته شدن یهودیان به دلیل دین‌شان توسط سایر ملت‌ها بوده است و اما رویکرد چهارم ساخت فیلم‌هایی است که روی دیگر موضوعات مرتبط با یهودیان را نشان می‌دهد، مثل ساخت فیلم‌هایی با موضوع زندگی فلسطینی‌ها یا مثلا ساخت زندگی فرماندهان اردوگاه‌های اسرای یهودی و... که فیلم‌هایی مثل «کفر ناحوم» و «والس با بشیر» را می‌توان در این دسته قرار داد. 
حسینی در ارتباط با بررسی فیلم‌های هالیوود تحت تاثیر و سیطره صهیونیسم تاکید کرد: ما برای درک و تحلیل موضوعات این حوزه باید به دنبال حاکمیت مفاهیم و شناخت صاحبان کمپانی‌ها و رویکردهای کلان این موضوعات باشیم، چرا که به طور طبیعی امپراتوری هالیوود و صاحبان اصلی آن، رویکرد فکری خود را به اعضای این کمپانی‌ها نیز دیکته می‌کنند و اگر ما در یک سطح نازل فقط به نشانه‌شناسی و نمادشناسی فیلم‌ها بپردازیم، کاری حداقلی انجام داده‌ایم. بنابراین باید مطالعات خود را در این حوزه عمیق‌تر و جدی‌تر انجام دهیم، چون پیگیری این سیطره موضوعی و مفهومی در جشنواره‌ها و تولیدات سینمایی از توکیو تا تورنتو مسلما یک جریان واحد است و مبتنی بر انگاره‌هایی است که شئون و سبک زندگی و تجربه زیستی مشترک بین جامعه بشری و خرد جمعی به نفع این کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی در جهان را که همان رویکرد صهیونیسم به سبک زندگی است تغییر می‌دهد. گفتنی است باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران به مناسبت روز جهانی قدس، میزبان سیدمحمد حسینی، مدرس دانشگاه و کارشناس فیلم بود. در این نشست، باشگاه فیلم به جریان‌شناسی صهیونیسم در سینمای جهان پرداخت. 

Page Generated in 0/0054 sec