printlogo


کد خبر: 233328تاریخ: 1400/2/21 00:00
دور دنیا

هکرها یکی از بزرگ‌ترین خطوط انتقال بنزین، گازوئیل و سوخت جت در ایالات متحده را از کار انداختند
بحران سوخت در شرق آمریکا
حمله سایبری به سامانه‌های کنترل یکی از بزرگ‌ترین خطوط لوله انتقال سوخت ایالات متحده، باعث قطع انتقال سوخت به مناطق جنوب شرق این کشور شد. در نتیجه این بحران، در 17 ایالت آمریکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و قیمت سوخت در آستانه سفرهای تابستانی و رشد فزاینده تقاضای سوخت به طور چشمگیری افزایش یافت. 
قیمت بنزین از روز جمعه تاکنون یک سنت در هر گالن افزایش یافته و کماکان در حال بالا رفتن است به طوری که حتی شرکت‌های هواپیمایی نیز از این بحران بی‌نصیب نمانده‌ و قیمت سوخت جت برای عرضه به فرودگاه‌های این ایالت‌ها نیز روند صعودی داشته است.  به گزارش رویترز، دلیل اختلال در عرضه سوخت، حملات هکرها به خط لوله شرکت کلونیال بوده است که 45 درصد سوخت مصرفی سواحل شرقی آمریکا را تامین می‌کند. در نتیجه جنوب شرق آمریکا به نخستین منطقه‌ای تبدیل شد که دچار بحران کمبود سوخت به میزان 5/2 میلیون بشکه بنزین، گازوئیل و سوخت جت در روز شده است.  این رخداد شکاف‌های بزرگ در امنیت انرژی را در کشوری نمایان کرد که بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت و سوخت‌های فسیلی مشتق از آن در جهان محسوب می‌شود.  ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، آلاباما، کارولینای جنوبی و شمالی و تنسی و حتی واشنگتن (پایتخت آمریکا) که برای تامین بخش عمده سوخت مورد نیاز خود به این خط لوله وابسته هستند، حتی قبل از متوقف شدن فعالیت خط لوله شرکت کلونیال با افزایش چشمگیر مصرف سوخت به خاطر رشد سریع فعالیت‌ها و سفرها با تسریع روند واکسیناسیون ضدکرونا مواجه بودند. طبق آمارهای رسمی، ایالت فلوریدا در سال 2019 سومین مصرف بالای بنزین را در بین ایالت‌های آمریکا داشته و جورجیا نیز در رتبه ششم قرار داشته است.  در حالی که تحقیقات دولت آمریکا درباره این حمله در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارد، یک مقام امنیتی پیشین گفته است هکرها احتمالا یک گروه حرفه‌ای فعال در زمینه جرائم سایبری هستند.  به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، هکرهایی که به این خط لوله حمله سایبری کرده‌اند، پنجشنبه گذشته یعنی یک روز قبل از آغاز آن، اقدام به سرقت بخش زیادی از اطلاعات و آمارهای مربوط به این خط لوله کرده‌ بودند. این مهاجمان بخشی از گروه موسوم به «دارک ساید» از گروه‌های فعال در زمینه جرائم سایبری هستند و تنها در 2 ساعت بیش از 100 گیگابایت اطلاعات مربوط به شبکه خط لوله کلونیال را سرقت کرده‌اند.
***
فرافکنی الکاظمی:
 آمریکا در عراق پایگاه ندارد!
نخست‌وزیر موقت عراق در اظهاراتی عجیب و فرافکنانه که حکایت از وابستگی شدید دولت او به آمریکایی‌ها دارد، مدعی شد پنتاگون در این کشور پایگاه ندارد. 
مصطفی الکاظمی دیروز در مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های عراقی از جمله خبرگزاری واع گفت: «صحبت درباره وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق دروغ است اما گروه‌های آمریکایی در پایگاه‌های عراقی هستند. ما هرگز اجازه تهدید امنیت عراق را نمی‌دهیم. پایگاه عین‌الاسد عراقی است. ما با هرگونه نفوذ سیاسی هر طرفی که باشد، مخالفیم».
 این در حالی است که افشاگری یاهو و صدها گزارش رسانه‌ای و اطلاعاتی منابع آمریکایی و غربی نشان می‌دهد سنتکام (مرکز فرماندهی ارتش تروریست آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) بر پایگاه‌های هوایی مشترک با ارتش عراق و اقلیم کردستان، تسلط میدانی کامل دارد. الکاظمی با ذکر اینکه دولتش به دنبال روابط خوب با واشنگتن است، همچنین مدعی شد دولت آمریکا کاملا واضح پایان نقش نظامی خود در عراق را اعلام کرد. او همچنین در حالی مدعی نیاز به جنگنده‌های «اف۱۶» آمریکایی برای جنگ با داعش شد که این گروه طبق گزارش‌های رسمی مقامات ایرانی و آمریکایی، دیگر به شکل سازمان‌یافته در عراق وجود خارجی ندارد.
***
تداوم موج ترورهای مشکوک در عراق
سلسله ترورهای مشکوک شخصیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی در عراق با هدف ایجاد آشوب و تفرقه در این کشور ادامه دارد. یک روز پس از اقدام به ترور«ایهاب الوزنی» از فعالان اعتراضات مردمی در استان کربلا که با هدف ایجاد اغتشاش به نفع جریان حامی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق بود، خبرنگار سرشناس شبکه الفرات نیز ترور شد. یک منبع امنیتی از تلاش برای ترور یک خبرنگار عراقی در استان «الدیوانیه» واقع در جنوب این کشور توسط اشخاصی ناشناس در صبح دیروز خبر داد. به گزارش ارم‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی، دیروز افراد مسلح ناشناس در حالی که سوار بر موتور بودند، به سمت «احمد حسن الغزالی» خبرنگار الفرات، وابسته به عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق شلیک کرده و او را از ناحیه سر هدف قرار دادند. گفته می‌شود الغزالی بشدت از ناحیه سر زخمی و برای مداوا به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شده و وضعیت سلامتی او پایدار نیست. نیروهای امنیتی عراق تحقیق درباره این حادثه را برای شناسایی هویت این اشخاص مسلح و مشخص شدن دلایل و انگیزه‌های ارتکاب این جنایت آغاز کرده‌اند. همزمان با این ترور یک افسر اطلاعاتی نیز در غرب بغداد ترور شد. اشخاص ناشناس و مسلح دیروز به سمت این افسر اطلاعاتی در منطقه «حی العامل» بغداد تیراندازی کرده و او را بشدت مجروح کردند. ترور شخصیت‌های عراقی طی دوره اخیر بویژه پس از اعتراضات مردمی پاییز ۲۰۱۹ و همین‌طور بالا گرفتن بحث قانونی لزوم اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور  افزایش یافته است. به گزارش تسنیم از کربلای معلی، در تحرکات مشکوک یکشنبه‌شب نزدیک کنسولگری ایران در این شهر مقدس عراق هیچ آسیبی به ساختمان آن وارد نشد و نیروهای ضدشورش معترضان را از نزدیک ساختمان کنسولگری دور کردند.

Page Generated in 0/0057 sec