printlogo


کد خبر: 233329تاریخ: 1400/2/21 00:00
تعداد شهدای انفجار مدرسه دخترانه در پایتخت افغانستان به 68 شهید افزایش یافت
ایجاد ناامنی، توجیهی برای ماندن آمریکا در افغانستان

پس از آنکه یک گروه منسوب به داعش مسؤولیت جنایت شنبه گذشته علیه محصلان یک مدرسه دخترانه در دشت برچی واقع در غرب کابل را برعهد گرفت، گروه طالبان اعلام کرد این گروه در واقع پوششی بر فعالیت‌های تروریستی دولت کابل و دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی برای توجیه حضور نظامی آمریکا در افغانستان است. مقامات رسمی گفته‌اند تعداد شهدای بمب‌گذاری در مقابل دبیرستان «سیدالشهدا» در منطقه شیعه‌نشین کابل بر 68 شهید بالغ می‌شود و ۱۶۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. شاهدان عینی به رویترز گفتند قربانیان این حمله تروریستی ‌جز حدود 8 نفر، همه از دختران مدرسه سیدالشهدا بودند. برخی خانواده‌ها که هنوز در جست‌وجوی فرزندان گمشده خود هستند، در خارج بیمارستان‌ها جمع شده‌اند و اسامی نوشته ‌شده روی دیوارها را می‌خوانند و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنند. در حالی که رئیس‌جمهور افغانستان، اشرف غنی و سخنگوی وزارت کشور، طارق آرین بلافاصله پس از این حمله تروریستی، عجولانه و بدون هیچ سندی انگشت اتهام را به سوی گروه طالبان دراز کرده بودند، حالا با پاسخ این گروه مواجه شده‌اند که این اتهام را انکار می‌کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این انفجار مرگبار در توئیتی نوشت: «ما انفجارات منطقه دشت برچی کابل را محکوم می‌کنیم که علیه مردم ملکی انجام شد و متأسفانه تلفات زیاد وارد کرد. این اعمال شوم، کار حلقات منحوسی است که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل به نام داعش فعالیت دارند»؛ موضعی که در حقیقت دولت اشرف غنی را متهم می‌کند به دست خود ایجاد ناامنی می‌کند تا با ایجاد وحشت، نظامیان آمریکایی را در این کشور باقی نگاه دارد، در حال فراگیر شدن است. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز عامل این حمله تروریستی را خارجی و دشمن آشکار مردم افغانستان دانسته که با صلح و آرامش کشور دشمنی دارد. روز یکشنبه نیز سردار محمد رحیمی، معاون وزارت معارف افغانستان در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» تاکید کرده بود: «طبیعی است که یک مدرسه، نمی‌تواند هدف نظامی باشد و پشت ‌پرده این حمله دهشتناک، اهداف سیاسی و فرهنگی قرار دارد. به نظر من، ایجاد فضای رعب ‌و‌ وحشت بین مردم افغانستان در آستانه خروج نیروهای بین‌المللی از کشور ما و همچنین ایجاد تفرقه مذهبی و قومیتی که پیامدهای آن همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد، قطعا مهم‌ترین دلایل این حمله تروریستی بوده است». «پاتریشیا گاسمن» معاون بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت: پیش از این بارها حملات هدفمند تروریستی علیه شیعیان، مساجد، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، زایشگاه‌ها و مناطق شیعه‌نشین افغانستان رخ داده است که در برخی موارد دولت اعلام کرده بود این جنایات را در دست بررسی دارد اما چرا تاکنون اتفاقی نیفتاده است؟! یک فعال رسانه‌ای برجسته افغان هم این احتمال را مطرح کرده که جنایت در مدرسه دخترانه سیدالشهدا، نتیجه‌ پیمان راهبردی دولت افغانستان با آمریکاست.
 به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، سیدعیسی حسینی‌مزاری در پیامی بدین مناسبت نوشته است: «تا پای نحس یک آمریکایی در کشور محسوس باشد و تا دخالت پنهان و آشکار اجانب و اذناب منطقه‌ای آنان در افغانستان تداوم یابد... قطعا بیش از گذشته و حالا قربانی خواهیم داد و افق تاریکی در فراراه زندگی کل مردم خواهیم داشت».  عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان نیز با انتقاد از دولت اشرف غنی برای عدم جلوگیری از کشتار شیعیان تصریح کرد: «حکومت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد امنیت این مردم را تامین کند. برای کوتاهی‌ها، کسی استعفا نمی‌کند و عذر نمی‌خواهد! ملزم نیستیم این نسل‌کشی را تماشا کنیم. برای پایان دادن به آن چه باید بکنیم؟»
همچنین کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در این باره گفت: «جای تأسف است که نهادهای امنیتی چرا چنین حملاتی را پیش از وقوع، کشف و جلوگیری نمی‌کنند؟! عملکردها به وضوح نشان می‌دهد راهبرد امنیتی موجود قادر به تامین امنیت نیست».
نمایندگان شیعه در شورای ملی افغانستان نیز در بیانیه‌ای تاکید کردند با وجود تکرار اینگونه جنایات، دولت در تامین امنیت مراکز فرهنگی «ناتوان و ناکام» بوده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «تکرار این حوادث خونین پرسش‌برانگیز بوده و باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت است».
در هفته‌های پس از اعلام تصمیم دولت بایدن مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خشونت در این کشور بشدت افزایش یافته است. بامداد دیروز نیز طی یک حمله تروریستی دیگر در افغانستان، ۱۱ مسافر غیرنظامی در پی انفجار مین کنار جاده‌ای در ولایت زابل در جنوب شرقی افغانستان جان باخته و ۲۵ نفر زخمی شدند. به گفته سخنگوی والی زابل این افراد سوار بر اتوبوس بودند و انفجار ساعاتی قبل از اعلام آتش‌بس ۳ روزه از سوی طالبان برای عید فطر رخ داد. 
 
* پکن: آمریکا مسؤول حملات افغانستان است
سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد آمریکا با چندین کشور متحد شده، از منابع و پلتفرم سازمان ملل سوءاستفاده کرده و برای اینکه منافع خودش را حفظ کند، به چین حمله کرده است. هوآ چونی ینگ، در کنفرانس مطبوعاتی خود در پکن، استفاده سازمان ملل از یک پلتفرم مجازی درباره سرکوب مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌ها در منطقه سین کیانگ در غرب چین را توهین به این نهاد دانست. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین با اشاره به حملات مرگبار در افغانستان گفت: «لازم به ذکر است که اطلاعیه ناگهانی اخیر آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی کامل نیروهایش از افغانستان منجر به حملات پی در پی در سراسر این کشور، وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و تهدید صلح و ثبات و همچنین جان و امنیت مردم شده است. چین از نیروهای خارجی در افغانستان می‌خواهد تا امنیت مردم در این کشور و منطقه را کاملا در نظر بگیرند، با روشی مسؤولانه از این کشور خارج شوند و از ایجاد آشفتگی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان جلوگیری کنند».
***
    40 درصد تلفات غیرنظامی حملات هوایی آمریکا کودکان افغان هستند     
طبق یافته‌های سازمان «اقدام علیه خشونت مسلحانه (AOAV)» در ۱۴ سال اخیر روزانه ۵ کودک در افغانستان کشته یا مجروح شده‌اند. به گزارش ایندیپندنت، این سازمان می‌گوید در ۵ سال گذشته ۱۶۰۰ کودک افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی و دولت افغانستان که همگی تحت نظارت اشغالگران آمریکایی هستند، کشته و ۸۱۳ کودک دیگر مجروح شده‌اند. بدین ترتیب ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان افغانستان در حملات هوایی در سال‌های اخیر را کودکان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که 62 درصد تلفات غیرنظامی افغان ناشی از حملات هوایی نیروهای تحت مدیریت آمریکا بوده است.

Page Generated in 0/0063 sec