printlogo


کد خبر: 233333تاریخ: 1400/2/21 00:00
شمارش معکوس برای افزایش المپیکی‌های ایران
رکورد می‌شکند؟

زینب حاجی‌حسینی: رویدادهای گزینشی المپیک در حالی همچنان جریان دارد که مسؤولان ورزش ایران امیدوارند در روزهای باقیمانده، با کسب چند سهمیه دیگر با تعداد ورزشکار بیشتری نسبت به المپیک قبل راهی توکیو شوند. کمتر از ۳ ماه دیگر سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک به میزبانی توکیو آغاز می‌شود؛ رویدادی که بعد از یک سال تأخیر، محور ورزش تمام کشورهای جهان خواهد بود؛ از جمله ایران که با تجربه 16 دوره حضور المپیکی، آماده شرکت در این دوره شده است. نخستین سهمیه المپیکی ورزش ایران برای بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو توسط نجمه خدمتی پس از حضور در جام‌جهانی تیراندازی ۲۰۱۹ چین به دست آمد. پس از آن کسب سهمیه در رشته‌های مختلف ادامه پیدا کرد تا همین چند روز پیش که قایق‌سواران هم موفق به تصاحب سهمیه المپیک شدند. 
 
* ۶۰ سهمیه در ۱۴ رشته
سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک به واسطه درگیری با کرونا و عدم برگزاری بموقع، استثنایی‌ترین دوره این بازی‌ها در طول تاریخ المپیک به حساب می‌آید. ۲ سال از تشکیل کاروان ایران برای شرکت در این دوره بازی‌ها می‌گذرد و تا امروز ترکیب آن با ۶۰ سهمیه در ۱۴ رشته (با احتساب جداگانه کشتی فرنگی و آزاد) کامل شده است. 
در این کاروان که شمشیربازی برای نخستین‌بار با سهمیه تیمی حضور دارد، بسکتبال بعد از ۲ دوره مجوز گرفته و کشتی فرنگی هم بعد از ۲ دوره با ترکیب ناقص و ۵ نفره حضور دارد. بر این اساس تکلیف ۵۹ سهمیه شامل ۵۳ سهمیه مردان و ۶ سهمیه بانوان قطعی است. تعیین تکلیف سهمیه شصتم به تصمیم فدراسیون قایقرانی بستگی دارد و اینکه با توجه به نایب‌قهرمانی هر ۲ نماینده مردان و بانوان خود در روئینگ تک‌نفره سنگین‌ وزن گزینشی المپیک، تصمیم به اعزام کدام ورزشکار بگیرد؛ نازنین ملایی یا بهمن نصیری؟ در هر صورت تا امروز ۶۰ سهمیه ورزش برای المپیک قطعی است، بدون اینکه تعداد مردان و بانوان آن نهایی شده باشد. 
 
* در انتظار رکوردشکنی
بزرگ‌ترین ترکیب کاروان المپیکی ایران برای بیست‌و‌یکمین دوره این بازی‌ها (۱۹۷۶ مونترال) با حضور ۸۸ ورزشکار شکل گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اما این عنوان به کاروان اعزامی برای المپیک ریو اختصاص یافت. کاروان ورزش ایران برای این بازی‌ها صاحب ۶۴ سهمیه در ۱۵ رشته (۱۴ فدراسیون) شد و در نهایت هم با ۶۳ ورزشکار عازم ریودوژانیرو شد. 
مسؤولان ورزش ایران از ابتدای پیش‌بینی‌‌های خود امید زیادی داشتند روند کسب سهمیه به گونه‌ای دنبال شود که رکورد بازی‌های ریو شکسته شود. با وجود پاندمی کرونا و تاثیری که در پیگیری منظم رقابت‌های گزینشی و اردوی آماده‌سازی ورزشکاران داشت، همچنان این امیدواری وجود دارد که با ۴ سهمیه دیگر، کاروان المپیک توکیو از حیث کسب سهمیه به کاروان ریو برسد و رکورد آن را هم بشکند. 
 
* امید به کسب سهمیه‌های جدید در کدام رشته‌هاست؟
۶۳ تا ۶۵ سهمیه نتیجه بررسی‌ها و پیش‌بینی‌هایی است که در رابطه با کاروان اعزامی به المپیک توکیو و ترکیب این کاروان انجام شده است. البته ناکامی ناصر علیزاده و البته حسین نوری در المپیکی کردن وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی، ترکیب کاروان المپیک را یک گام از این پیش‌بینی دور کرد، اگر چه امید می‌رود ورزشکاران دیگر رشته‌ها این عقب‌ماندگی را جبران و ترکیب کاروان توکیو را گسترده‌تر و بزرگ‌تر از کاروان ریو کنند. برای این مهم روی قطعی شدن سهمیه مهدی پیرجهان در دوومیدانی و البته ۲ سهمیه وزنه‌برداری حساب شده است، همچنین نیم‌‌نگاهی به کسب یک سهمیه در بخش بانوان تکواندو وجود دارد، از سویی نسبت به تنیس روی میز و ژیمناستیک و کسب حداقل سهمیه ممکن از این دو رشته امیدواری وجود دارد.
 
* نهایی شدن ترکیب کاروان ایران تا ۲ ماه دیگر
سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک ۳ تا ۱۷ مردادماه به میزبانی توکیو برگزار می‌شود. ثبت‌نام نهایی ترکیب کاروان کشورهای اعزامی به این رویداد اما در فاصله زمانی اول ژوئن تا ۵ جولای (۱۱ خردادماه تا ۱۴ تیرماه) باید انجام شود. با این حساب حداکثر تا ۲ ماه دیگر ترکیب کاروان المپیک ایران باید نهایی شود.

Page Generated in 0/0058 sec